Przewoźnicy w Szwecji a podział na oddziały

User avatar
cykel
Posts: 6
Joined: 08 Feb 2005, 00:00

Przewoźnicy w Szwecji a podział na oddziały

Post by cykel » 12 Mar 2015, 21:24

Witam
Po raz kolejny zwrócono mi na to uwagę, ale tym razem z konkretnymi argumentami "przeciw". W Szwecji mamy paru większych przewoźników: Nobina (wcześniej Swebus), Transdev (do niedawna Veolia, wcześniej Connex, Linjebuss), Arriva, Keolis. Autobusy rejestrowane są na konkretne oddziały w różnych miastach, jednak ostatnio sami przewoźnicy mają z tym spory bałagan. Od początku dodawałem pojazdy jako np. Swebus Malmö, Swebus Helsingborg itp, zaletą była możliwość udokumentowania historii przenoszenia pojazdów (w wypadku przenoszenia między regionami np. Skåne->Halland wiązało się to też ze zmianą malowania). Obecnie coraz więcej przewoźników rejestruje swoje autobusy w innych miastach niż faktycznie jeżdżą - nie wiem czemu tak jest, ale np. autobusy ze sporej zajezdni Nobiny w Malmö rejestrowane są na Lund, gdzie zajezdnia jest raczej symboliczna. Pod zdjęciem http://phototrans.eu/14,741344,0,Scania ... _0515.html nasz norweski użytkownik zareagował, że dodaję kolejne oddziały Transdev (2 lutego Veolia zmieniła nazwę...). Jako argument podaje między innymi, że wiele używanych szwedzkich autobusów trafia na eksport, ustalając ich historię poprzez VIN korzysta się z wyszukiwarki Svensk Busshistoria, ale ta nie podaje, gdzie w kraju dany autobus jeździł. Biorąc pod uwagę to, oraz fakt dziwnych manewrów rejestracyjnych u przewoźników, postanowiłem wziąć pod uwagę utworzenie centralnych przewoźników dla całego kraju (Ale gdzie to podpiąć? Pod Sztokholm?) i zmienić przynależność wozów już dodanych. Problem jedynie w tym, że jest to pokaźna liczba pojazdów a z czasem mam nieco cienko, ręczna edycja wszystkiego po kolei nieco mnie przeraża - istnieje jakaś możliwość scalania przewoźników? Jeśli nie to na początek mogę zająć się tym nieszczęsnym Transdev-em a dalej pomału nadganiać resztę i mieć nadzieję, że kiedyś będę z tym gotów. Bo zostawienie isniejących pojazdów tak jak są a dodawanie pozostałych np. pod Arriva Sverige (Stockholm) zrobiłoby już chyba totalny burdel. Jak uważacie, lepiej jest tak jak teraz, czy jednak pora zabrać się za zmiany?
koziutek
Posts: 453
Joined: 25 Mar 2006, 00:00

Re: Przewoźnicy w Szwecji a podział na oddziały

Post by koziutek » 13 Mar 2015, 13:56

cykel wrote:Jako argument podaje między innymi, że wiele używanych szwedzkich autobusów trafia na eksport, ustalając ich historię poprzez VIN korzysta się z wyszukiwarki Svensk Busshistoria, ale ta nie podaje, gdzie w kraju dany autobus jeździł.
to prawda, zawsze był z tym problem przy korzystaniu z Busshistorii (choć zwykle na podstawie zdjęc, czy podobnych pojazdów udawało się ustalić oddział)
cykel wrote: Biorąc pod uwagę to, oraz fakt dziwnych manewrów rejestracyjnych u przewoźników, postanowiłem wziąć pod uwagę utworzenie centralnych przewoźników dla całego kraju (Ale gdzie to podpiąć? Pod Sztokholm?)
A jak wygląda struktura prawna tych wszystkich Veolii? Gdzie mają swoją głowną siedzibę? Z tymi Veoliami to różnie było robione i nie wiem czy obowiązuje jakaś jedna zasada. W Polsce póki były to osobne spółki to wpisywano je oddzielnie, potem jak się to scaliło w jedną firmę to wrzucono wszystko do jednego worka - i to generalnie ma sens, ale nie wiem czy w innych krajach też tak to wygląda.

cykel wrote:istnieje jakaś możliwość scalania przewoźników?
Jeśli ogranicza się to do zmiany oddziału na przewoźnika "zbiorczego" to jest to banalnie proste i trwa kilkanaście sekund:
- wyszukujesz wszystkie pojadzy z oddziału
- klikasz na "pobierz jako xml" i zapisujesz jako plik xml na dysku
- otwierasz go w Notatniku
- używając funkcji "znajdź i zamień" (ctrl+h) zamieniasz wartość pola operator_id="XXX" - z numerku "starego" przewoźnika na "nowego"
- zapisujesz jako xml i załadowujesz tu
http://phototrans.pl/posting.php?s=750

każda bardziej skomplikowana operacja (np. dopisanie drugiego przewoźnika, albo zamienienie kilku oddziałów na jedną centralę) to już więcej babrania, ale też można to trzasnąc automatem
cykel wrote: Jeśli nie to na początek mogę zająć się tym nieszczęsnym Transdev-em a dalej pomału nadganiać resztę i mieć nadzieję, że kiedyś będę z tym gotów. Bo zostawienie isniejących pojazdów tak jak są a dodawanie pozostałych np. pod Arriva Sverige (Stockholm) zrobiłoby już chyba totalny burdel. Jak uważacie, lepiej jest tak jak teraz, czy jednak pora zabrać się za zmiany?
jeśli jest to jeden koncern który na bieżąco przerzuca wozy z oddziału do oddziału, to chyba lepiej to scalić.
User avatar
decomposed05
Posts: 2587
Joined: 19 Apr 2005, 00:00
Contact:

Re: Przewoźnicy w Szwecji a podział na oddziały

Post by decomposed05 » 14 Mar 2015, 19:40

Jarosz rzecze prawdę. Jeśli mamy to scalić to nie jest dużo roboty - instrukcja Jarosza działa. Jeśli chcemy zrobić tak, że np. do 2014 była cośtam ad 2015 łączymy to w ctrl+h robi się dłuższe zastąpienie (cały tag z operatorem). Przydatne przy produkcji XMLi jest aby zaznaczyć "not sold" to wtedy będziesz miał pojazdy które nie zostały sprzedane wcześniej.
User avatar
cykel
Posts: 6
Joined: 08 Feb 2005, 00:00

Re: Przewoźnicy w Szwecji a podział na oddziały

Post by cykel » 15 Mar 2015, 13:46

Każdy z przewoźników ma oczywiście jakąś swoją główną siedzibę w danym kraju, pod którą należałoby podpiąć całość. Zazwyczaj są to okolice Sztokholmu, chociaż w przypadku Arrivy do niedawna było to... Kastrup w Danii (jednak fakt ten można pominąć). Nie znam dokładnych szczegółów prawnych, ale faktem jest, że aby zarejestrować pojazd na dany adres trzeba samemu pod tym adresem występować, a autobusy zarejestrowane są jak pisałem pod adresami zajezdni. Nie są to odrębne firmy/spółki, numer organizacyjny (NIP) jest ten sam. Ostatnio coraz częściej kilka zajezdni "zbierane jest" pod jeden wspólny adres rejestracji, nie wiem jakie są konkretne zalety poszczególnych rozwiązań dla samych przewoźników. Wyjątkiem jest tu np. Bergkvarabuss, który od początku rejestruje swoje wozy w Kalmar, nie licząc pojazdów należących do firmy-cówki Traveller, ale już np. w Nobinie, Arrivie itd. dzieją się cuda.

Także gdyby przewoźnicy zachowali tutaj jakiś porządek i ład to miałoby to jeszcze ręce i nogi, w obecnej sytuacji lepiej jest porzucić taki system i z czasem powrzucać istniejące pojazdy z całego kraju do jednego worka. Nie ma wtedy sensu zachowywanie konkretnych oddziałów miast do jakiejś wybranej daty, bo to trochę jak wpaść z deszczu pod rynnę - pojawia się dodatkowy element wprowadzający zamieszanie. Zwyczajnie utworzyć przewoźnika np. Nobina Sverige AB pod adresem ich HQ, po czym pojazdy (listy pojazdów) z poszczególnych zajezdni po kolei wyedytować zamieniając to co trzeba, po czym pozbyć się zbędnego "lokalnego" przewoźnika aby nie zaśmiecał i by przypadkiem ktoś nie podpiął pod niego kolejnych wozów.
User avatar
decomposed05
Posts: 2587
Joined: 19 Apr 2005, 00:00
Contact:

Re: Przewoźnicy w Szwecji a podział na oddziały

Post by decomposed05 » 15 Mar 2015, 16:02

Ok. To napisz co ma się zmienić w co i będzie gitara.
User avatar
cykel
Posts: 6
Joined: 08 Feb 2005, 00:00

Re: Przewoźnicy w Szwecji a podział na oddziały

Post by cykel » 15 Mar 2015, 16:50

Generalnie:
Wszystkie Veolia Transport Sverige (ev. Veolia Sverige) w jedno Veolia Sverige AB, jak ktoś bardzo chce to można analogicznie postąpić ze starszymi tworami Connex i Linjebuss. No i oczywiście z Transdev Sverige.
Podobnie wszelkie Nobina Sverige wrzucić pod jednego przewoźnika Nobina Sverige, identycznie Keolis Sverige i Arriva Sverige, Nettbuss Sverige. Więcej tego typu przewoźników sobie nie przypominam. Na stronie http://www.allabolag.se/ można uzyskać adresy głównych siedzib, na tej podstawie utworzyć nowych "zbiorczych" przewoźników.
User avatar
decomposed05
Posts: 2587
Joined: 19 Apr 2005, 00:00
Contact:

Re: Przewoźnicy w Szwecji a podział na oddziały

Post by decomposed05 » 16 Mar 2015, 15:47

Czyli wyrugować oddziały:
id | pelna_nazwa | nazwa
-------+-----------------------------+--------------
6428 | Veolia Transport Sverige AB | Göteborg
10608 | Veolia Transport AB | Trelleborg
17322 | Veolia Sverige AB | Boden
17328 | Veolia Transport Sverige AB | Torsby
2998 | Veolia Transport Sverige AB | Solna
10631 | Veolia Transport AB | Söderhamn
8201 | Veolia Transport AB | Västervik
6966 | Veolia Transport | Kalmar
4391 | Veolia Transport Sverige AB | Eslöv
6992 | Veolia Transport Sverige AB | Umeå
7033 | Veolia Transport Sverige AB | Piteå
6959 | Veolia Transport | Linköping
6676 | Veolia Transport Sverige AB | �rnsköldsvik
1606 | Veolia Transport Sverige AB | Växjö
18738 | Veolia Transport Sverige AB | Luleå
21509 | Veolia Transport Sverige | Simrishamn
5089 | Veolia Transport | Norrköping
3975 | Veolia Transport Sverige AB | Lund
8050 | Veolia Transport AB | Eskilstuna
6404 | Veolia Transport Sverige AB | Kristianstad
2602 | Veolia Transport Sverige AB | Ystad
5123 | Veolia Transport Sverige AB | Malmö
6984 | Veolia Transport Sverige AB | Sundsvall
-> i z tego jedną Veolia Sverige z siedzibą w Sztokholmie?

15252 | Nobina Sverige AB | Vänersborg
14406 | Nobina | Norrköping
10282 | Nobina Sverige AB | Stockholm
11910 | Nobina Sverige AB | Uppsala
14877 | Nobina Sverige AB | Nyköping
10955 | Nobina Sverige AB | Halmstad
14826 | Nobina AB | Karlstad
11299 | Nobina Sverige AB | Umeå
15965 | Nobina Sverige AB | Lidköping
14577 | Nobina Sverige AB | Falun
13758 | Nobina AB | Katrineholm
14576 | Nobina AB | Borlänge
17284 | Nobina Sverige AB | Gävle
10543 | Nobina Sverige AB | Lund
13883 | Nobina Sverige AB | Kalmar
13088 | Nobina Sverige AB | Malmö
10915 | Nobina Sverige AB | Landskrona
10583 | Nobina Sverige AB | Helsingborg
19141 | Nobina Sverige AB | Skövde
11765 | Nobina Sverige AB | Varberg
21457 | Nobina Sverige AB | Sundsvall
15634 | Nobina Sverige AB | Sandviken
13623 | Nobina AB |
lvängen
14874 | Nobina Sverige AB | �rebro
11768 | Nobina Sverige AB | Kungälv
(25 rows)
-> to do Nobina Sverige?

id | pelna_nazwa | nazwa
-------+-------------------+-------------
15324 | Keolis Sverige AB | Strängnäs
15212 | Keolis Sverige AB | �rebro
13484 | Keolis Sverige AB | Jönköping
15210 | Keolis Sverige AB | Odensbacken
13548 | Keolis Sverige AB | Göteborg
13547 | Keolis Sverige AB | Sundsvall
13565 | Keolis Sverige AB | Finspång
13546 | Keolis Sverige AB | Stockholm
-> to Keolis Stockholm?

id | pelna_nazwa | nazwa
-------+-------------------+-------------
10411 | Arriva Sverige AB | Malmö
5140 | Arriva Sverige AB | Jönköping
8029 | Arriva Sverige AB | Stockholm
932 | Arriva Sverige AB | Helsingborg
22664 | Arriva Sverige AB | Halmstad
-> to do Arriva Stockhom?

Tak to ma iść?
User avatar
cykel
Posts: 6
Joined: 08 Feb 2005, 00:00

Re: Przewoźnicy w Szwecji a podział na oddziały

Post by cykel » 16 Mar 2015, 19:23

Właśnie o to mi chodziło, szkoda trochę, że przewoźnik musi być przypisany do miasta a nie bardziej ogólnie pod kraj, ale w tym wypadku, jak już pisałem, należy chyba kierować się adresem siedziby zarządu, a to oczywiście jest zwykle Sztokholm i okolice. Taki układ ułatwi moim zdaniem dodawanie zdjęć pojazdów przez osoby mniej obeznane z podziałem regionalnym kraju, na przykład ostatnio dostałem pytanie dotyczące nowych CityWide: "Veolia Österlen to która to będzie?" Odpowiedziałem, że wozy jeżdżące w tej części Skanii są rejestrowane w Ystad. I sam się rąbnąłem, bo zarejestrowali je w Simrishamn. To tylko jeden z wielu przykładów.
User avatar
decomposed05
Posts: 2587
Joined: 19 Apr 2005, 00:00
Contact:

Re: Przewoźnicy w Szwecji a podział na oddziały

Post by decomposed05 » 16 Mar 2015, 22:30

Ok. Jeśli jakieś wyjątki to proszę dać znać.
User avatar
cykel
Posts: 6
Joined: 08 Feb 2005, 00:00

Re: Przewoźnicy w Szwecji a podział na oddziały

Post by cykel » 16 Mar 2015, 23:01

Nic mi nie przychodzi do głowy, jedynie to, by Swebus Express (jeśli by też kiedyś scalać Swebusy co w sumie nie jest chyba konieczne) pozostał oddzielnie. Przy zmmianie nazwy ze Swebus na Nobina jednocześnie zmieniono Swebus Express na Swebus, ale by nie robić zamieszania lepiej zostawić jak było. A te Veolie i inne Transdevy to niech w rzyć w jedno idą i tyle. Dzięki temu będzie mniej głupich błędów i może więcej ciekawych zdjęć się pojawi z czasem.
Post Reply