Opisywanie zdjęć

SU46-024
Posts: 65
Joined: 18 Aug 2006, 00:00
Location: Wrocław / Nysa

Opisywanie zdjęć

Post by SU46-024 » 27 Aug 2011, 22:06

Pod tym zdjęciem: http://rail.phototrans.eu/14,57759,0.html rozwinęła się dyskusja na temat tego co powinno się znaleźć w opisie zdjęć.

Moje propozycje są takie:

- D29:
obowiązkowo pod zdjęciami zrobionymi na sieci PKP, z wyłączeniem zdjęć na stacjach węzłowych (takich do których dochodzi kilka różnych linii - gdyż wtedy pojawiają się niejasności który numer D29 wpisać);
- Tabela z SRJP:
obowiązkowo ale pod zdjęciami pociągów pasażerskich, przy innych nie widzę sensu jej wpisywania, wszak pociągów towarowych w SRJP nie znajdziemy, od tego mamy numer D29;
- numer pociągu:
obowiązkowo przy pociągach pasażerskich, ale wpisujemy numer krajowy, numer międzynarodowy tylko przy zdjęciach z odcinków granicznych, numery innych pociągów w miarę posiadanych danych. Wart tez stosować się do dwóch zasad: nie wpisywać numerów pociągów towarowych itp. "na pałę" bo nic to nie daje poza bałaganem i jeżeli numer pociągu się "łamie" wpisywać numer przełamany (przy pociągach towarowych bardzo często tak jest).

Tagi - jest dyskusja czy mają być obowiązkowe czy nie. Jeśli by miały być obowiązkowe to kto i w jaki sposób miałby to wymuszać?
Przydało by się również stworzyć jakąś oficjalną listę tagów z możliwością rozszerzania. Problemem jest również błędne wpisywanie tagów - uważam, że coś z tym trzeba zrobić (dotyczy to autorów którzy to robią nagminnie źle).

Zapraszam do dalszej dyskusji bo warto dojść do jakiegoś kompromisu i się potem do takich zasad stosować - unikniemy bałaganu na galerii i niepotrzebnych kłótni.
sony25
Posts: 16
Joined: 29 Oct 2008, 00:00
Contact:

Re: Opisywanie zdjęć

Post by sony25 » 27 Aug 2011, 22:36

D29.

Jak najbardziej obowiązkowo. To bardzo ułatwia szukanie zdjęć. Co do wpisywania D29 na stacjach węzłowych.
Może przyjąć zasadę, że wpisujemy nr x w zależności w jakim kierunku jedzie/ przyjechał skład.

SRJP.

Kiedyś była dyskusja na ten temat bowiem nr się zmieniają, są likwidowane. Tutaj kwestia ustalenia czy jest sens ich wpisywania.

Numer pociągu.

W przypadku osobowych jak najbardziej. W przypadku towarowych to rzecz zbędna bowiem zdarza się, że ktoś źle usłyszał nr itp

Tagi

Jednak się przydają. Co do listy tagów - w zasadzie lista powinna obejmować: województwo, nazwę pociągu, w ostateczności porę roku. Co do wpisywania rodzaju pociągu to moim zdaniem rzecz zbędna: jeden pisze towarowy, kolejny towar czy też brutto. Warto może stosować tematy: diesel power, itp
Jeśli by miały być obowiązkowe to kto i w jaki sposób miałby to wymuszać?
Z tym jest ciężko - ostatnio sporo pod różnymi zdjęciami o tym pisałem - czasem pomogło. Pozostaje tylko samemu to poprawiać, ale trzeba więcej osób.
Image
SU46-024
Posts: 65
Joined: 18 Aug 2006, 00:00
Location: Wrocław / Nysa

Re: Opisywanie zdjęć

Post by SU46-024 » 27 Aug 2011, 22:48

sony25 wrote:D29.

Jak najbardziej obowiązkowo. To bardzo ułatwia szukanie zdjęć. Co do wpisywania D29 na stacjach węzłowych.
Może przyjąć zasadę, że wpisujemy nr x w zależności w jakim kierunku jedzie/ przyjechał skład.
Ale wpisywanie numeru x w zależności w jakim kierunku jedzie/ przyjechał skład obarczone jest łatwą możliwością popełnienia błędu, lub często tego się po prostu nie wiem skąd/dokąd pociąg pojechał. Według mnie lepiej nie wpisywac nic, niż coś co nie jest zgodne z prawdą.
sony25 wrote:SRJP.

Kiedyś była dyskusja na ten temat bowiem nr się zmieniają, są likwidowane. Tutaj kwestia ustalenia czy jest sens ich wpisywania.
Według mnie nie jest to jakiś problem, można pozostawić wpisywanie tego numer w gestii autora - będzie chciał to wpisze, nie to nie. Natomiast uważam wpisywanie numeru tabeli pod zdjęciami pociągów innych niż pasażerskie za bzdurę.
sony25 wrote:Numer pociągu.

W przypadku osobowych jak najbardziej. W przypadku towarowych to rzecz zbędna bowiem zdarza się, że ktoś źle usłyszał nr itp
To w przypadku pociągów towarowych wpisujmy numer jedynie wtedy gdy jesteśmy go na 100% pewni, zgadzam się, że numery usłyszane "na radiu" często są błędne, jednak jeśli ktoś dysponuje numerem z SEPE albo innego pewnego źródła nie widzę problemu, tym bardziej, że często da się dzięki temu znaleźć zdjęcie jednego konkretnego pociągu wykonane w kilku miejscach w kraju.
sony25 wrote:Tagi

Jednak się przydają. Co do listy tagów - w zasadzie lista powinna obejmować: województwo, nazwę pociągu, w ostateczności porę roku. Co do wpisywania rodzaju pociągu to moim zdaniem rzecz zbędna: jeden pisze towarowy, kolejny towar czy też brutto. Warto może stosować tematy: diesel power, itp
Jeśli by miały być obowiązkowe to kto i w jaki sposób miałby to wymuszać?
Z tym jest ciężko - ostatnio sporo pod różnymi zdjęciami o tym pisałem - czasem pomogło. Pozostaje tylko samemu to poprawiać, ale trzeba więcej osób.
Co do towarowych - wydaje mi się, że funkcjonuje na TWB jeden poprawny sposób ich tagowania - po prostu "towarowy", większość autorów się do tego stosuje. A jakby była lista oficjalnych tagów to nie było by już z tym żadnego problemu - było by dokładnie określone jakiego tagu używamy w danym wypadku.
sony25
Posts: 16
Joined: 29 Oct 2008, 00:00
Contact:

Re: Opisywanie zdjęć

Post by sony25 » 27 Aug 2011, 22:59

Ale wpisywanie numeru x w zależności w jakim kierunku jedzie/ przyjechał skład obarczone jest łatwą możliwością popełnienia błędu, lub często tego się po prostu nie wiem skąd/dokąd pociąg pojechał. Według mnie lepiej nie wpisywac nic, niż coś co nie jest zgodne z prawdą.
Pamiętam dyskusję pod poniższym zdjęciem:

http://rail.phototrans.eu/14,31090,0.html

Co do tagów - pozostaje właśnie kwestia ich opracowania i podlinkowania zamiast tych autobusowych.
Image
SU46-024
Posts: 65
Joined: 18 Aug 2006, 00:00
Location: Wrocław / Nysa

Re: Opisywanie zdjęć

Post by SU46-024 » 27 Aug 2011, 23:38

Właśnie w związku z takimi sytuacjami jestem za tym, żeby na stacjach węzłowych D29 nie wpisywać.

Co do list tagów - postaram się taka wstępną opracować w najbliższym czasie.
sony25
Posts: 16
Joined: 29 Oct 2008, 00:00
Contact:

Re: Opisywanie zdjęć

Post by sony25 » 27 Aug 2011, 23:53

To już powoli wyjaśnia się nam sytuacja.

Co do listy tagów - jak coś mogę pomóc. W razie czego mogę je też uzupełniać wraz z D29 przy zdjęciach.
Image
dejw
Posts: 18
Joined: 23 Nov 2008, 00:00

Re: Opisywanie zdjęć

Post by dejw » 01 Sep 2011, 19:01

Witam,
Ciesze sie, ze ktos w koncu podjal ten temat. Na temat tagow juz kiedys pisalem na forum, bo syf jest niesamowity, staram sie czasem poprawiac, ale jest tego za duzo.

Jesli chodzi o wpisywanie numerkow, to patrzac z "czeskiego punktu widzenia" sadze, ze numer SRJP powinno sie wpisywac rowniez przy zdjeciach towarow, pomaga to wyszukiwac wszystkie pociagi z danej linii, a ew. odpowiednik D29 w Czechach nie istnieje, lub jest zbyt rozlegly, tzn. numer dotyczy zbyt duzej liczby linii.

Z racji tego ze mieszkam w Czechach i interesuje sie glownie tutejsza koleja staram sie "opiekowac" te czescia galerii, uzupelniam dane i tagi, i sadze, ze zdecydowana wiekszosc zdjecie z ČR jest przyzwoicie opisana.
TKi3-120
Posts: 62
Joined: 29 Oct 2008, 00:00

Re: Opisywanie zdjęć

Post by TKi3-120 » 01 Sep 2011, 19:32

Witam:

Moim zdaniem, jeżeli idzie o zdjęcia robione na stacji, najbardziej sensownie można by wpisywać nr D29 linii, którą pociąg pojedzie/przyjechał - bo bezsensem byłoby wpisywanie nr na którym leży stacja (jak proponują niektórzy), mimo iż pociąg przyjechał/pojedzie inną linią. Jeżeli zaś nie mamy pojęcia, dokąd dany pociąg pojechał lub skąd przyjechał, to pomijamy D29. Inny problem budzą wszelkiego rodzaju manewry stacyjne czy zdjęcia manewrujących lokomotyw - myślę, że nie wpisywanie D29 było by dobrym rozwiązaniem, w końcu wcześniej wspomniane nie są pociągami i w tym znaczeniu nie mogą wyjechać na szlak, a więc i być podpięte pod jakieś numery.

A i jeszcze jest taka sprawa, która teraz mi się nasuwa, a mianowicie, że wpisywane numery D29 czy SRJP dublują się dla różnych zarządów kolejowych, co widać na przykładzie dajmy na to linii SRJP 323, gdzie mamy jednocześnie zdjęcia z lokalki Jarocin - Leszno i z głównej linii z Ostrava - Valašské Meziříčí. Prostym sposobem na zaradzenie temu problemowi mogło by być dodawanie numerom linii zagranicznych indeksów, np.: SRJP dla wspomianej linii w Czechach mogło by wyglądać tak: 323ČD, dla niemieckiej 323DE itd. Kłopotem byłoby zapewne w tym wypadku jednak znalezienie chętnych do takiej, sporej ilościowo do wykonania pracy z dopisaniem literek do numerów; chyba, że dało by się zrobić to z automatu w taki sposób, że zdjęcia maszyn należących do zagranicznych przewoźników nie będących na wypożyczeniu w Polsce automatycznie miałyby dodawane literki ( coś na wzór wykonanej akcji przeliczania punktów).

Co do tagów, postulowałbym tak jak koledzy wyżej stworzenie bazy tagów, z których należy korzystać. Na pytanie, jak wymusić stosowanie tagów, jest prosta metoda: osobom, które nagminnie by nie dodawały tagów można by przykładowo blokować zdjęcia do czasu poprawy; w zasadzie w naszym kraju chyba inne rozwiązanie jak "siłowe" nie zda rezultatu.

Pozdrawiam:
Karol Mikołajczyk
SU46-024
Posts: 65
Joined: 18 Aug 2006, 00:00
Location: Wrocław / Nysa

Re: Opisywanie zdjęć

Post by SU46-024 » 04 Sep 2011, 17:46

dejw wrote:[...]

Jesli chodzi o wpisywanie numerkow, to patrzac z "czeskiego punktu widzenia" sadze, ze numer SRJP powinno sie wpisywac rowniez przy zdjeciach towarow, pomaga to wyszukiwac wszystkie pociagi z danej linii, a ew. odpowiednik D29 w Czechach nie istnieje, lub jest zbyt rozlegly, tzn. numer dotyczy zbyt duzej liczby linii.

[...]
Dla zdjęci z innych krajów niż PL jak najbardziej, dla zdjęć zrobionych w PL nadal będę obstawał przy wpisywaniu tabeli TYLKO DLA POCIĄGÓW PASAŻERSKICH, w przeciwnym wypadku istnienie okna dla numeru D29 mija się z celem.

TKi3-120 wrote:Witam:

Moim zdaniem, jeżeli idzie o zdjęcia robione na stacji, najbardziej sensownie można by wpisywać nr D29 linii, którą pociąg pojedzie/przyjechał - bo bezsensem byłoby wpisywanie nr na którym leży stacja (jak proponują niektórzy), mimo iż pociąg przyjechał/pojedzie inną linią. Jeżeli zaś nie mamy pojęcia, dokąd dany pociąg pojechał lub skąd przyjechał, to pomijamy D29. Inny problem budzą wszelkiego rodzaju manewry stacyjne czy zdjęcia manewrujących lokomotyw - myślę, że nie wpisywanie D29 było by dobrym rozwiązaniem, w końcu wcześniej wspomniane nie są pociągami i w tym znaczeniu nie mogą wyjechać na szlak, a więc i być podpięte pod jakieś numery.
Najlepiej nie wpisywać nic zawsze, niestety ale takie podziały kiedy wpisujemy a kiedy nie będą powodowały kompletnie niepotrzebne dyskusje pod zdjęciami, bo jeden będzie uważał tak, a drugi inaczej.
TKi3-120 wrote:Witam:

[...]
A i jeszcze jest taka sprawa, która teraz mi się nasuwa, a mianowicie, że wpisywane numery D29 czy SRJP dublują się dla różnych zarządów kolejowych, co widać na przykładzie dajmy na to linii SRJP 323, gdzie mamy jednocześnie zdjęcia z lokalki Jarocin - Leszno i z głównej linii z Ostrava - Valašské Meziříčí. Prostym sposobem na zaradzenie temu problemowi mogło by być dodawanie numerom linii zagranicznych indeksów, np.: SRJP dla wspomianej linii w Czechach mogło by wyglądać tak: 323ČD, dla niemieckiej 323DE itd. Kłopotem byłoby zapewne w tym wypadku jednak znalezienie chętnych do takiej, sporej ilościowo do wykonania pracy z dopisaniem literek do numerów; chyba, że dało by się zrobić to z automatu w taki sposób, że zdjęcia maszyn należących do zagranicznych przewoźników nie będących na wypożyczeniu w Polsce automatycznie miałyby dodawane literki ( coś na wzór wykonanej akcji przeliczania punktów).
[...]
Jest to jakiś (całkiem dobry) pomysł rozwiązania problemu, niestety pozostaje kwestia "kto to zrobi". Co do zmiany aby coś było robione "z automatu", niestety ale zmian na stronie chyba nie ma kto wprowadzać, bo postulowałem już jedną, bardo według mnie ważną i nikt się do tego nie ustosunkował.
Maciej Zygowski
Posts: 237
Joined: 29 Oct 2008, 00:00
Location: CG

Re: Opisywanie zdjęć

Post by Maciej Zygowski » 02 Nov 2011, 16:54

SU46-024 wrote:
TKi3-120 wrote:Witam:

[...]
A i jeszcze jest taka sprawa, która teraz mi się nasuwa, a mianowicie, że wpisywane numery D29 czy SRJP dublują się dla różnych zarządów kolejowych, co widać na przykładzie dajmy na to linii SRJP 323, gdzie mamy jednocześnie zdjęcia z lokalki Jarocin - Leszno i z głównej linii z Ostrava - Valašské Meziříčí. Prostym sposobem na zaradzenie temu problemowi mogło by być dodawanie numerom linii zagranicznych indeksów, np.: SRJP dla wspomianej linii w Czechach mogło by wyglądać tak: 323ČD, dla niemieckiej 323DE itd. Kłopotem byłoby zapewne w tym wypadku jednak znalezienie chętnych do takiej, sporej ilościowo do wykonania pracy z dopisaniem literek do numerów; chyba, że dało by się zrobić to z automatu w taki sposób, że zdjęcia maszyn należących do zagranicznych przewoźników nie będących na wypożyczeniu w Polsce automatycznie miałyby dodawane literki ( coś na wzór wykonanej akcji przeliczania punktów).
[...]
Jest to jakiś (całkiem dobry) pomysł rozwiązania problemu, niestety pozostaje kwestia "kto to zrobi". Co do zmiany aby coś było robione "z automatu", niestety ale zmian na stronie chyba nie ma kto wprowadzać, bo postulowałem już jedną, bardo według mnie ważną i nikt się do tego nie ustosunkował.
IMHO lepszym pomysłem byłaby możliwość wyraźnego wskazania kraju (państwa?), w którym zrobiło się zdjęcie. Wówczas możnaby było przymusić wyszukiwarkę do wyszukania konkretnego numeru tabeli dla konkretnego kraju i po problemie.
Post Reply