Co się nadaje na TWB3 a co nie

Other topics
User avatar
padamus
Posts: 533
Joined: 08 Feb 2005, 00:00

Re: Co się nadaje na TWB3 a co nie

Post by padamus » 19 Dec 2010, 21:50

Wszystkie Avie i Multicary fabrycznie miały DMC ponad 4 tony, jednak w Polsce mniej lub bardziej legalnie DMC była obniżana z powodu kategorii B prawa jazdy i obowiązku uiszczania podatku drogowego. Wg mnie te dwa pojazdy jak najbardziej tak, zwłaszcza że Multicar może sowimi możliwościami zawstydzić większe ciężarówki.
User avatar
Damianoz
Posts: 36
Joined: 22 May 2005, 00:00

Re: Co się nadaje na TWB3 a co nie

Post by Damianoz » 21 Dec 2010, 18:37

Za czsów tylko-TWB2 jakby z ikara ktoś wywalił wszystkie siedzenia i zarejestrował jako ciężarówkę, to by nie było dyskusji, czy wrzucać, czy nie wrzucać na galerie, mimo, że prawka "D" nie trzeba na pojazd. ;)

Sytuacja analogiczna. Zawsze bardziej, niż urzędnicza fikcja, liczył się stan faktyczny.
User avatar
Amalio
Posts: 871
Joined: 13 Sep 2007, 00:00

Re: Co się nadaje na TWB3 a co nie

Post by Amalio » 10 Jan 2011, 18:16

Teraz kilka spraw co do tego co się nadaje, a co nie:
1. Na podstawie zgromadzonych danych można stwierdzić, że Multicary to jednak ciężarówki, więc ich zdjęcia mogą pojawić się na TWB Trucks
2. Deco napisał, że pojazd ma mieć DMC 3,5 tony i ani grama mniej. Na podstawie polskich i z resztą nie tylko naszych przepisów podwyższam ten limit do 3501 kilo - takie jest minimalne DMC jakim ma się legitymować pojazd który trafi na Trucks, bo od tego zaczyna się ciężarówka. Równe 3,5 to w dalszym ciągu samochód osobowy.
3. Żuki i Nysy to nie są ciężarówki. Mieliśmy już jednego Żuka jakiś czas temu, więc żeby nie było wątpliwości - na Trucks dla nich nie ma miejsca. To samo tyczy się Lublinów.
User avatar
empi
Posts: 1038
Joined: 29 Oct 2005, 00:00
Location: Radom

Re: Co się nadaje na TWB3 a co nie

Post by empi » 01 Feb 2011, 21:18

Mam pytania odnośnie dwóch pojazdów:
- Samochód kempingowy na podwoziu Robura, niemiecki, sfocony przeze mnie w Świnoujściu
- Unimog z pełnym osprzętem do poruszania się po szynach, złapany przeze mnie w wagonowni w trakcie przeciągania wagonów pospiesznych, dość imponujące
potrafię pracować dobrze, potrafię coś tam coś tam
User avatar
Amalio
Posts: 871
Joined: 13 Sep 2007, 00:00

Re: Co się nadaje na TWB3 a co nie

Post by Amalio » 01 Feb 2011, 22:17

Wprawdzie odpowiedziałem Ci już prywatnie, ale do wiadomości publicznej:
empi wrote:Mam pytania odnośnie dwóch pojazdów:
- Samochód kempingowy na podwoziu Robura, niemiecki, sfocony przeze mnie w Świnoujściu
To w dalszym ciągu jest ciężarówka, więc pewnie, że tak.
empi wrote:- Unimog z pełnym osprzętem do poruszania się po szynach, złapany przeze mnie w wagonowni w trakcie przeciągania wagonów pospiesznych, dość imponujące
Na trucks jest już nawet coś przystosowanego do poruszania się po torach. Więc taki Unimog również się kwalifikuje jak każda ciężarówka. I obok wozów technicznych z TWB uważam, że jest to kolejna rzecz która mogła by emigrować tym rfazem z raila jeżeli jest tam więcej tego typu sprzętu.
mirekmiras73
Posts: 350
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Re: Co się nadaje na TWB3 a co nie

Post by mirekmiras73 » 17 Feb 2011, 10:43

Ostatnio na nowo rozgorzała dyskusja odnośnie pojazdu Robur LO2002 http://www.trucks.phototrans.eu/15,270772,0.html krótko mówiąc kamper. Dyskusja pod tytułem "Czy to już (jeszcze) autobus, czy jeszcze (już) ciężarówka". Myślę, że sytuacja ta została chyba już wyjaśniona w poście powyżej. Ja też uważam, że przedmiotowy wóz jest ciężarówką. Dla poparcia tej tezy chciałbym przytoczyć definicje interesujących nas pojazdów z prawa o ruchu drogowym:

1) autobus - pojazd samochodowy przeznaczony konstrukcyjnie do przewozu więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą (art. 2 ust. 41 prd)
2) samochód ciężarowy - pojazd samochodowy przeznaczony konstrukcyjnie do przewozu ładunków; określenie to obejmuje również samochód ciężarowo-osobowy przeznaczony konstrukcyjnie do przewozu ładunków i osób w liczbie od 4 do 9 łącznie z kierowcą (art. 2 ust. 42 prd)

Na podstawie definicji z prd sprawa powinna być jasna, i tym też należałoby kierować kwalifikując pojazdy. Wiadomo też, że nie wrzucamy na TWB samochodów cieżarowych o DMC poniżej 3,5 t (wg. prd Żuk skrzyniowy jest ciężarówką), ale to zostało określone wewnętrznym zarządzeniem na TWB, więc tu sytuacja jest jasna i klarowna. Oczywiście najprościej jest zajrzeć w dowód rejestracyjny, gdzie jest jasno okreslony rodzaj pojazdu, ale nie zawsze jest to możliwe. W takich przypadkach powinno się dokonać (w miarę możliwości) bliższych oględzin pojazdu i samemu można stwierdzić, jaki to rodzaj pojazdu.

Inną kwestią sporną może być kwalifikowanie pogotów na podwoziach Ikarusów czy Ogórków. Tu chyba też nie trzeba udowadniać, że nie są to już autobusy i powinny być zarejestrowane jako samochody ciężarowe w świetle obowiązujących przepisów. Oczywiście przenosząc teraz tego typu pojazdy z TWB 2 na TWB 3, dokonałaby się rewolucja na miarę chyba wielkiej październikowej, więc lepiej niech wszystko zostanie po staremu. Wiadoma rzecz, kiedyś nie było TWB 3 i dlatego takie pojazdy będące na stanach przedsiębiorstw PKS i komunikacji miejskiej, jako bardzo blisko związane z autobusami, były wrzucane do galerii autobusowej. Podam też przykład przeróbek, które przytoczyłem też w jednym z komentarzy - kiedyś przerabiano Jelcze 043 oraz Autosany H9-03 na ciężarówki, wycinano nadwozie, pozostawiając z przodu kabinę i montowano skrzynie ładunkowe. Pojazdy takie podczas badań technicznych diagnosta kwalifikował jako samochód ciężarowy, bo przecież inaczej tego zakwalifikować nie mógł. Na podstawie opinii diagnosty, pojazd był rejestrowany jako samochód ciężarowy. A teraz nieco inny ciekawy przykład. Kiedyś na stanach pododdziałów zwartych milicji/policji znajdowały się Stary 29, 200, 244 przystosowane do przewozu więcej niż 9 osób, czyli nic innego jak osinobusy. Czyli autobusy? W cywilu tak. Ale w milicji/policji były zarejestrowane jako ciężarówki i pojazdami tymi kierowali kierowcy posiadający prawo jazdy kat. C a nie posiadający kat. D. Ale to już było regulowane zupełnie odrębnymi przepisami. No, dość już o tym, bo rozpisałem się, jak nigdy dotąd :D
User avatar
Amalio
Posts: 871
Joined: 13 Sep 2007, 00:00

Re: Co się nadaje na TWB3 a co nie

Post by Amalio » 17 Feb 2011, 13:45

mirekmiras73 wrote:Myślę, że sytuacja ta została chyba już wyjaśniona w poście powyżej.
Nie, nic nie zostało w nim wyjaśnione, bo nie wiedziałem, że to będzie autobus przerobiony na kamper. Chyba nawet w poście powyżej sam napisałem wyraźnie "to dalej jest ciężarówka", a ten Robur jest ciężarówką ale nią nie był.
mirekmiras73 wrote:Oczywiście najprościej jest zajrzeć w dowód rejestracyjny, gdzie jest jasno okreslony rodzaj pojazdu, ale nie zawsze jest to możliwe. W takich przypadkach powinno się dokonać (w miarę możliwości) bliższych oględzin pojazdu i samemu można stwierdzić, jaki to rodzaj pojazdu.
Przy kombinatorstwie wielu ludzi nie można w przyjmować papierów jako oficjalny status pojazdu. Zwłaszcza w przypadku lżejszych ciężarówek które są często rejestrowane na B mimo iż mają dmc więcej 3,5 tony.
mirekmiras73 wrote:Inną kwestią sporną może być kwalifikowanie pogotów na podwoziach Ikarusów czy Ogórków. Tu chyba też nie trzeba udowadniać, że nie są to już autobusy i powinny być zarejestrowane jako samochody ciężarowe w świetle obowiązujących przepisów. Oczywiście przenosząc teraz tego typu pojazdy z TWB 2 na TWB 3, dokonałaby się rewolucja na miarę chyba wielkiej październikowej, więc lepiej niech wszystko zostanie po staremu.
W tym przypadku jest to porywanie się z motyką na słońce i ja również jestem przeciwny przenosinom. Można się choćby nawet powołać na regulamin który mówi o tym, że liczy się stan fabryczny pojazdu i w tym przypadku można to zinterpretować w ten sposób, że każdy tego typu pogot jest autobusem.

Jedyne co powinno się znaleźć na Trucks to te prawdziwe ciężarówki które w dalszym ciągu wiszą na TWB 2.
mirekmiras73
Posts: 350
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Re: Co się nadaje na TWB3 a co nie

Post by mirekmiras73 » 17 Feb 2011, 14:07

Amalio wrote:Chyba nawet w poście powyżej sam napisałem wyraźnie "to dalej jest ciężarówka", a ten Robur jest ciężarówką ale nią nie był.
No właśnie, jest ciężarówką. Powinien się liczyć stan faktyczny i po co komplikować sobie życie. Dla mnie jeśli w pojeździe nie ma na stałe przytwierdzonych dziesięciu "krzesełek" z homologacją, to nie jest to autobus. Taka moja propozycja.
Amalio wrote:Przy kombinatorstwie wielu ludzi nie można w przyjmować papierów jako oficjalny status pojazdu. Zwłaszcza w przypadku lżejszych ciężarówek które są często rejestrowane na B mimo iż mają dmc więcej 3,5 tony.
I tu masz rację w przypadku przekrętów powyżej/poniżej 3,5 t. Przy przeróbkach z autobusu na ciężarówkę takich przekrętów raczej nie będzie.
Amalio wrote:Jedyne co powinno się znaleźć na Trucks to te prawdziwe ciężarówki które w dalszym ciągu wiszą na TWB 2.
Zgadzam się w całej rozciągłości.
User avatar
empi
Posts: 1038
Joined: 29 Oct 2005, 00:00
Location: Radom

Re: Co się nadaje na TWB3 a co nie

Post by empi » 01 Mar 2011, 23:40

mirekmiras73 wrote:
Amalio wrote:Chyba nawet w poście powyżej sam napisałem wyraźnie "to dalej jest ciężarówka", a ten Robur jest ciężarówką ale nią nie był.
No właśnie, jest ciężarówką. Powinien się liczyć stan faktyczny i po co komplikować sobie życie. Dla mnie jeśli w pojeździe nie ma na stałe przytwierdzonych dziesięciu "krzesełek" z homologacją, to nie jest to autobus. Taka moja propozycja.
Dla uproszczenia przyjęliśmy, że liczy się stan fabryczny pojazdu. Robur-kamper ma nadwozie autobusu i był autobusem, dlatego przeniosłem go na TWB2. To właśnie stan faktyczny komplikowałby życie, bo ten sam pojazd musiałby mieć rozdzielony żywot na dwie części TWB - na TWB2 byłyby jego zdjęć sprzed przeróbki, a na TWB3 po. Tego Robura przed przeróbką zdjęć nie mamy (z drugiej strony - gdybym Wam nie powiedział, że to kamper, to ze zdjęcia wygląda na autobus i nikt nie wywnioskuje ile siedzeń ma wewnątrz), ale odkąd funkcjonuje TWB już wiele Ikarusów przerobiono na ciężarówkowe pogoty. Dzięki takiemu ustaleniu mamy całą historię pojazdu w jednym miejscu.

Jedna rzecz mnie dręczy... Autosany H6-56 przerobione na autobusy wedle tego ustalenia powinny być na TWB3 :twisted: ale ten dylemat zawieszam dopóki sfoconego na TWB3 H6-56 nie przerobią na autobus, który zostanie wrzucony na TWB2 ;-)
potrafię pracować dobrze, potrafię coś tam coś tam
User avatar
padamus
Posts: 533
Joined: 08 Feb 2005, 00:00

Re: Co się nadaje na TWB3 a co nie

Post by padamus » 02 Mar 2011, 09:28

@mirekmiras73: wprowadzasz w błąd. Pogoty, kampery czy milicyjne lodówy to nie samochody ciężarowe, podobnie jak wozy strażackie itp. To samochody specjalne. Zgodnie z definicją: pojazd specjalny - pojazd samochodowy lub przyczepę przeznaczone do wykonywania specjalnej funkcji, która powoduje konieczność dostosowania nadwozia lub posiadania specjalnego wyposażenia; w pojeździe tym mogą być przewożone osoby i rzeczy związane z wykonywaniem tej funkcji (Art. 2, ust. 36 PoRD).
Post Reply