New database structure / nowa struktura bazy danych
Re: New database structure / nowa struktura bazy danych
Pytanie zasadnicze - kiedy doczekamy się spisanych w jednym miejscu wszystkich zasad dot. dodawania wozów, modeli, producentów po nowemu?
- decomposed05
- Posts: 2664
- Joined: 19 Apr 2005, 00:00
- Contact:
Re: New database structure / nowa struktura bazy danych
Pisze się ale nie zabraniam nikomu napisania swojej wersji.
Re: New database structure / nowa struktura bazy danych
Swoją to najlepiej napisać po ukazaniu się oficjalnej.
Re: New database structure / nowa struktura bazy danych
No właśnie zbierałem się zadać parę pytań co do ustaleń i zasad więc może zacznijmy od kwestii zasadniczej:
Co w nowej stukturze bazy rozumiemy przez pojęcia nadwozia, a co modelu (serii)?
Nadwozie, z tego co widzę, ma pełnić rolę dotychczasowej serii z jeszcze większym stopniem wrzucania do kupy podobnych konstrukcji – odkąd w spisach się wyświetlają poszczególne podtypy, licencje itd., już nie stanowi takiego problemu że np. Jelczomietek nie widnieje pod św. Jelczem.
To oczywiście jest całkiem sensowne, choć może rodzić pewnie niekonsekwencje. Zdaje się Misiek194 dodał oddzielne nadwozie dla Trollino Metrostyle – i to z jednej strony jest to logiczne, bo jest to jakoś tam zmodyfikowane, inne nadwozie, z drugiej – idąc tym tropem należy tworzyć oddzielne nadwozie dla każdej modyfikacji gdzie wstawiono nowy przód i parę kilo plastiku. Może wiec zmienić „nadwozie” na „grupa podtypów” czy coś w tym stylu... albo, jeśli jeszcze nie za późno na takie rewolucje – wprowadzić dodatkowe pole „nadwozie” (i tam już będziemy każdy klon odróżniać), a to co obecnie jest nadwoziem – zmienić na "grupę".
Model (seria) – jak na razie ustaliliśmy że „inny silnik lub inna skrzynia – nowa seria”, ale co jeszcze?
Ja np. samowolnie dodałem serie dla poszczególnych podtypów 14Tr i 15Tr http://open.phototrans.net/04,13,0.html (przy użyciu masowej edycji można to zawsze z powrotem scalić w pięc sekund jeśli zajdzie potrzeba).
Część z nich różni się niby typem silnika (choć też jest to kolejny klon tej samej konstrukcji o identycznych parametrach), parę modyfikacji sterowaniem ale cześć tych podtypów różni się tylko drobnymi szczegółami które rozróżnić potrafią tylko najbardziej wytrawni koneserzy – a to listwa, a to inny kształt słupka międzyokiennego i inne temu podobne duperele.
Natomiast w przypadku MAZów zrobiłem już oddzielne serie tylko dla podtypów różniących się silnikami i/lub skrzyniami, http://open.phototrans.net/04,103,0.html
co czyni ich systematykę trochę pokraczną (te wszystkie iksy i łamane numerki) – MAZ daje nowy podtyp dla innego silnika, ale też i dla innej normy Euro czy dla innego układu siedzeń (wersja miejska/podmiejska). Żeby jeszcze skomplikować sprawę, ostatnio zaczęli rozróżniać wersje podmiejskie na poziomie modelu – 226 to jest zasadniczo to samo co 206.
To samo z Tatrą KT4 – dodałem oddzielne serie dla wersji tyrystorowych dla NRD i Belgradu, ale nie dodawałem oddzielnych podtypów „SU”, „D”, „YU” dla najbardziej klasycznej wersji, bo tam różnice były praktycznie żadne.
A więc, czy traktować każdy producencki podtyp oddzielnie jako nową serię, czy jednak wyróżniać tylko te podtypy gdzie jest inny silnik/skrzynia/sterowanie, ew. jakieś inne poważne zmiany (np. nowy kształt nadwozia)? Druga opcja jest bardziej logiczna, aczkolwiek zostaje problem z zapisaniem nazwy tak by każdy mógł trafić na właściwą... w niektórych przypadkach trzeba by wpisać osiemnaście ukośników i iksów.
Co w nowej stukturze bazy rozumiemy przez pojęcia nadwozia, a co modelu (serii)?
Nadwozie, z tego co widzę, ma pełnić rolę dotychczasowej serii z jeszcze większym stopniem wrzucania do kupy podobnych konstrukcji – odkąd w spisach się wyświetlają poszczególne podtypy, licencje itd., już nie stanowi takiego problemu że np. Jelczomietek nie widnieje pod św. Jelczem.
To oczywiście jest całkiem sensowne, choć może rodzić pewnie niekonsekwencje. Zdaje się Misiek194 dodał oddzielne nadwozie dla Trollino Metrostyle – i to z jednej strony jest to logiczne, bo jest to jakoś tam zmodyfikowane, inne nadwozie, z drugiej – idąc tym tropem należy tworzyć oddzielne nadwozie dla każdej modyfikacji gdzie wstawiono nowy przód i parę kilo plastiku. Może wiec zmienić „nadwozie” na „grupa podtypów” czy coś w tym stylu... albo, jeśli jeszcze nie za późno na takie rewolucje – wprowadzić dodatkowe pole „nadwozie” (i tam już będziemy każdy klon odróżniać), a to co obecnie jest nadwoziem – zmienić na "grupę".
Model (seria) – jak na razie ustaliliśmy że „inny silnik lub inna skrzynia – nowa seria”, ale co jeszcze?
Ja np. samowolnie dodałem serie dla poszczególnych podtypów 14Tr i 15Tr http://open.phototrans.net/04,13,0.html (przy użyciu masowej edycji można to zawsze z powrotem scalić w pięc sekund jeśli zajdzie potrzeba).
Część z nich różni się niby typem silnika (choć też jest to kolejny klon tej samej konstrukcji o identycznych parametrach), parę modyfikacji sterowaniem ale cześć tych podtypów różni się tylko drobnymi szczegółami które rozróżnić potrafią tylko najbardziej wytrawni koneserzy – a to listwa, a to inny kształt słupka międzyokiennego i inne temu podobne duperele.
Natomiast w przypadku MAZów zrobiłem już oddzielne serie tylko dla podtypów różniących się silnikami i/lub skrzyniami, http://open.phototrans.net/04,103,0.html
co czyni ich systematykę trochę pokraczną (te wszystkie iksy i łamane numerki) – MAZ daje nowy podtyp dla innego silnika, ale też i dla innej normy Euro czy dla innego układu siedzeń (wersja miejska/podmiejska). Żeby jeszcze skomplikować sprawę, ostatnio zaczęli rozróżniać wersje podmiejskie na poziomie modelu – 226 to jest zasadniczo to samo co 206.
To samo z Tatrą KT4 – dodałem oddzielne serie dla wersji tyrystorowych dla NRD i Belgradu, ale nie dodawałem oddzielnych podtypów „SU”, „D”, „YU” dla najbardziej klasycznej wersji, bo tam różnice były praktycznie żadne.
A więc, czy traktować każdy producencki podtyp oddzielnie jako nową serię, czy jednak wyróżniać tylko te podtypy gdzie jest inny silnik/skrzynia/sterowanie, ew. jakieś inne poważne zmiany (np. nowy kształt nadwozia)? Druga opcja jest bardziej logiczna, aczkolwiek zostaje problem z zapisaniem nazwy tak by każdy mógł trafić na właściwą... w niektórych przypadkach trzeba by wpisać osiemnaście ukośników i iksów.
Re: Zmiany
To też ma sens, aczkolwiek jakieś rozróżnienie wykonawców modernizacji i manufakturek od poważnych producentów by się przydałodecomposed05 wrote:Powinniśmy w miarę dokładnie odzworowywać rzeczywistość dlatego mnie to PKT nie boli. Tamte pole nazwy zmienię na "Wykonawca" w przypadku modernizacji i będzie to jasne.
.
Re: New database structure / nowa struktura bazy danych
jeszcze parę sugestii/uwag – ale to nic pilnego
- dla pola miejsca dla siedzenia / całkowita pojemność – dobrze by było móc wpisywać zakres liczbowy oddzielany kreską. Dane źródłowe często podaja właśnie zakres a nie konkretną liczbę. Wiadomo że są różnice między wersjami dla poszczególnych przewoźników.
Osobną kwestią pozostaje pole „całkowita pojemność” – dla tej samej Tatry źródła rosyjskie podają dane wg świniowozackiej normy 8 pas/m^2, źródla niemieckie – 4 pas/m^2, ale to już tylko taka refleksja na marginesie
- to samo dla pola „maksymalny moment obrotowy.. przy obrotach”. Tu zwykle jest podany zakres a nie jedna liczba. Nie znam się na tym specjalnie i jak na razie wpisywałem liczbę maksymalną.
- w metryczce modelu nie wyświetla się pole szerokość.
- dobrze by było gdyby silniki/skrzynie i inne szczegóły wyświetlały się również w spisach modeli danego producenta, wtedy byłby pełen pogląd na różnice między poszczególnymi podtypami.
- dla pola miejsca dla siedzenia / całkowita pojemność – dobrze by było móc wpisywać zakres liczbowy oddzielany kreską. Dane źródłowe często podaja właśnie zakres a nie konkretną liczbę. Wiadomo że są różnice między wersjami dla poszczególnych przewoźników.
Osobną kwestią pozostaje pole „całkowita pojemność” – dla tej samej Tatry źródła rosyjskie podają dane wg świniowozackiej normy 8 pas/m^2, źródla niemieckie – 4 pas/m^2, ale to już tylko taka refleksja na marginesie
- to samo dla pola „maksymalny moment obrotowy.. przy obrotach”. Tu zwykle jest podany zakres a nie jedna liczba. Nie znam się na tym specjalnie i jak na razie wpisywałem liczbę maksymalną.
- w metryczce modelu nie wyświetla się pole szerokość.
- dobrze by było gdyby silniki/skrzynie i inne szczegóły wyświetlały się również w spisach modeli danego producenta, wtedy byłby pełen pogląd na różnice między poszczególnymi podtypami.
- decomposed05
- Posts: 2664
- Joined: 19 Apr 2005, 00:00
- Contact:
Re: New database structure / nowa struktura bazy danych
Teoretycznie to powinien być osobny model ale zastanawiam się czy nie ugrzęźniemy bo w samym Wrocławiu powstałyby 4 wersje modernizacji z protramu bo jedne mają 19 miejsc inne 20 a jeszcze inne 21. A jak panu gienkowi jest potrzebne krzesło do innego tramwaju to liczba ta jest liczbą ruchomą. W autobusach jest o tyle prosto, że te liczby masz wpisane w dowodzie rejestracyjnym. I tam zakresów nie ma.koziutek wrote:jeszcze parę sugestii/uwag – ale to nic pilnego
- dla pola miejsca dla siedzenia / całkowita pojemność – dobrze by było móc wpisywać zakres liczbowy oddzielany kreską. Dane źródłowe często podaja właśnie zakres a nie konkretną liczbę. Wiadomo że są różnice między wersjami dla poszczególnych przewoźników.
To wynika z charakterystyki silników. Ja jestem za wpisaniem maksymalny moment obrotowy przy minimalnych obrotach. Czyli dół zakresu.koziutek wrote: Osobną kwestią pozostaje pole „całkowita pojemność” – dla tej samej Tatry źródła rosyjskie podają dane wg świniowozackiej normy 8 pas/m^2, źródla niemieckie – 4 pas/m^2, ale to już tylko taka refleksja na marginesie
- to samo dla pola „maksymalny moment obrotowy.. przy obrotach”. Tu zwykle jest podany zakres a nie jedna liczba. Nie znam się na tym specjalnie i jak na razie wpisywałem liczbę maksymalną.
O to się naprawiło.- w metryczce modelu nie wyświetla się pole szerokość.
- dobrze by było gdyby silniki/skrzynie i inne szczegóły wyświetlały się również w spisach modeli danego producenta, wtedy byłby pełen pogląd na różnice między poszczególnymi podtypami.
- Luke_Police
- Posts: 489
- Joined: 06 Nov 2007, 00:00
Re: New database structure / nowa struktura bazy danych
Czy dałoby radę zrobić pole w karcie dodawania modelu "dodaj nowy model zamiast edytowac poprzedni"? Coś na wzór "dodaj nowy pojazd zamiast edytować poprzedni" w karcie dodawania pojazdu do bazy danych. Przydałoby się takie coś, jako, że rozdzielenie MAN-a NLxx3 (lub innych serii) polega na dublowaniu tego samego modelu, zmienia się jedynie silnik, skrzynia biegów, czasem nazwa modelu (jeśli jest inna moc silnika) i ewentualnie układ drzwi. Takie parametry jak wysokość, długość, szerokość, liczba modułów, wysokość podłogi minimalna i maksymalna pozostaje ta sama.
Re: New database structure / nowa struktura bazy danych
a skombinujesz dowód tego wozu? http://open.phototrans.net/14,95967,0.htmldecomposed05 wrote: Teoretycznie to powinien być osobny model ale zastanawiam się czy nie ugrzęźniemy bo w samym Wrocławiu powstałyby 4 wersje modernizacji z protramu bo jedne mają 19 miejsc inne 20 a jeszcze inne 21. A jak panu gienkowi jest potrzebne krzesło do innego tramwaju to liczba ta jest liczbą ruchomą. W autobusach jest o tyle prosto, że te liczby masz wpisane w dowodzie rejestracyjnym. I tam zakresów nie ma.
Rozdrabnianie się na liczbę krzeseł chyba byłoby zbytnią przesadą. Już z samymi silnikami czy skrzyniami mogą być problemy - czasem producent stosuje kilka rodzajów dla tego samego modelu, nie rozróżnia tego nijak w podtypach czy VINach i pozostaje wpisać "? skrzynia 5-biegowa" + ew. listę skrzyń w informacjach dodatkowych... No a co dopiero z układem siedzeń, gdzie każde miasto potrafi zamówić sobie co innego.
W Polsce z tym problemów będzie mało, mamy sporo ludzi zawodowo związanych z eksploatacją autobusów czy posiadających znajomości na zajezdniach i jak pokazuje przykład Jelcza da się wiele wspólnie ustalić, no ale galeria ma charakter międzynarodowy
- decomposed05
- Posts: 2664
- Joined: 19 Apr 2005, 00:00
- Contact:
Re: New database structure / nowa struktura bazy danych
Odnośnie nadwozi.
Niestety ponieważ nadwozia są generalnie niemierzalne (nie mają jakichś konkretnych parametrów technicznych) i tu jesteśmy zdani na typologie producentów. Jednakże nie zmieniłbym tego na grupę bo o ile karoseria jest pojęciem konkretnym i zrozumiałym to do pojęcia "grupa" trzeba byłoby napisać całą definicję (kolejną).
Dojdziemy kiedyś w przyszłości do tagów na modelach to tam sobie będzie można grupować np. tag:
VOV I, VOV II, VOV III czy Ikarus 400, Ikarus 200, Ikarus 300 etc. czy Berliet PR family.
Odnośnie siedzeń - jeśli pojazd ma DR to sprawa jest jasna. W przypadku zalinkowanym nie zostaje nam nic innego jak polegać na seriach generycznych z pustymi polami. Ale z tymi zakresami to jest też jakiś plan.
W cywilizowanych krajach informacje o ilości miejsc stojących i siedzących są wyeksponowane i jednoznaczne.
Niestety ponieważ nadwozia są generalnie niemierzalne (nie mają jakichś konkretnych parametrów technicznych) i tu jesteśmy zdani na typologie producentów. Jednakże nie zmieniłbym tego na grupę bo o ile karoseria jest pojęciem konkretnym i zrozumiałym to do pojęcia "grupa" trzeba byłoby napisać całą definicję (kolejną).
Dojdziemy kiedyś w przyszłości do tagów na modelach to tam sobie będzie można grupować np. tag:
VOV I, VOV II, VOV III czy Ikarus 400, Ikarus 200, Ikarus 300 etc. czy Berliet PR family.
Odnośnie siedzeń - jeśli pojazd ma DR to sprawa jest jasna. W przypadku zalinkowanym nie zostaje nam nic innego jak polegać na seriach generycznych z pustymi polami. Ale z tymi zakresami to jest też jakiś plan.
W cywilizowanych krajach informacje o ilości miejsc stojących i siedzących są wyeksponowane i jednoznaczne.