Nadwozia Lier/GDG/Alpus - typologia i porządkowanie

Post Reply
szmilkiewicz
Posts: 5
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Nadwozia Lier/GDG/Alpus - typologia i porządkowanie

Post by szmilkiewicz » 01 Jul 2013, 12:57

Na razie wszystkie nadwozia tego producenta opisane są jako „Miscellaneous vehicles” lub znajdują się w kategorii producenta podwozia.

1.Należy dodać do bazy następujące modele:
Lier Strada
GDG (bez nazwy modelu, zawsze na podwoziu Volvo B58-60)
Alpus 260S/260SR (zawsze na podwoziu Volvo B10M-65)


2. Typologia modeli, które są już w galerii lub mogą się w niej pojawić:

a) Lier Strada – luksusowy i prestiżowy turystyk produkowany w bardzo niewielkich ilościach przez całe lata sześćdziesiąte, jeden egzemplarz ostatniej generacji posiadało w początkowym okresie swojego istnienia Rami Grabno.

b) Po prostu GDG – (1971-1982) model nie ma oficjalnego oznaczenia, wyprodukowano 142 sztuki. Egzemplarze zbudowane w Norwegii w 1971r. mają prostokątne przednie reflektory i napis „Lier Karosseri” pod grillem. W 1978r. wydłużono nadwozia do 13 metrów, co można rozpoznać po obecności dodatkowego okna między drzwiami.
http://phototrans.pl/14,372017,0,_i_Mis ... _5443.html (1978-1981)
http://phototrans.pl/14,362617,0,Volvo_ ... _519G.html (1971/2-1978)

Wszystkie egzemplarze zbudowano na podwoziu Volvo B58-60.

c) Alpus 260S (1982-1985) – miał szyby na uszczelkach, jednak jest to słabo widoczne, bo osłonięto je ozdobnymi listwami; w porównaniu z 260SR rzucają się w oczy spłaszczone nadkola zazwyczaj otoczone kawałkiem gumy.
http://baltic.phototrans.eu/14,152111,0.html
http://phototrans.pl/14,428217,0,Volvo_ ... 07101.html

d) Alpus 260SR (1985-1989) –ma wklejane szyby, a w późniejszym okresie przeszedł lifting, po którym zyskał trzyczęściowy przedni zderzak, i powiększone miejsce na film, które wychodzi wyraźnie ponad linię dachu, zastosowano nieco mniejsze reflektory. Inne są też tylne lampy.
http://phototrans.pl/14,509935,0,Volvo_ ... 68___.html
Jedyną wyraźną różnicą między wczesnym 260SR a 260S są okrągłe nadkola, chociaż podobno zmieniła się cała ściana boczna.

Łącznie wyprodukowano 337 sztuk obu modeli Alpusów, wszystkie na podwoziu Volvo B10M-65.

e) Starsze modele o futurystycznej stylistyce to:
Lier Kontinent (międzymiastowy)
Lier Fjord (minibus na podwoziu MB)

3. Informacje o producencie:
Firma ta wywodzi się z Norwegii z miejscowości Lier i znana była z produkcji luksusowych i prestiżowych nadwozi turystycznych, ale w 1972r. produkcja została przeniesiona do Kungälv w Szwecji . Produkcja nadwozi autobusowych rozpoczęła się na początku lat trzydziestych i trwała do roku 1990. Na początku sprzedawano je pod marką Lier (do 1972r.), a od 1982 r. pod marką Alpus. Budowano bardzo niewielkie ilości pojazdów (do połowy lat osiemdziesiątych do 20 sztuk rocznie) głównie na własne potrzeby (GDG było również przewoźnikiem i zostało wchłonięte przez Svebusa, co zakończyło produkcję nadwozi).

W przygotowaniu część druga - Kiitokori ;)
User avatar
mrozard
Posts: 949
Joined: 01 Jan 1970, 01:00
Location: Koszalin

Re: Nadwozia Lier/GDG/Alpus - typologia i porządkowanie

Post by mrozard » 01 Jul 2013, 13:15

Chwała Bogu, że ktoś to ogarnął.

Interesuje mnie to całe GDG - to była jakaś firma-córka od Liera, czy jak? Bo na moje to tak to wychodzi, chociaż z drugiej strony piszesz, że one miały oznaczenie Lier Karosseri, więc tak jakby GDG to był model.
szmilkiewicz
Posts: 5
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Re: Nadwozia Lier/GDG/Alpus - typologia i porządkowanie

Post by szmilkiewicz » 01 Jul 2013, 15:58

To nie do końca tak. Opis historii firmy był nieco skrótowy, bo wydawało mi się, że i tak prawie nikt go nie przeczyta. ;)

W każdym razie sprawa wygląda następująco:
Istniała sobie w Szwecji przez wiele lat firma GDG, która była tylko i wyłącznie przewoźnikiem, nawet dosyć sporym. Firma ta posiadała też od lat trzydziestych jako uboczny efekt swoich działań markę Alpus, pod którą wytwarzała opony i różnego rodzaju elementy gumowe.

Całkowicie osobnym przedsiębiorstwem był norweski Lier. Firma produkowała różnego rodzaju nadwozia autobusowe. Na początku lat sześćdziesiątych model Strada był uznawany za szczytowe osiągnięcie norweskiego designu i jakości wykonania. Zainteresowanie nim ze względu na wysoką cenę było bardzo mizerne. Wyprodukowano 5 sztuk pierwszej generacji.

W połowie lat sześćdziesiątych Lier zaczął popadać w tarapaty finansowe. Jego wytworami zainteresowało się wtedy GDG, które kupiło kilka Strad i kilkadziesiąt mniej luksusowych Kontinentów. Szczególnie ten drugi model został bardzo pozytywnie odebrany. Był dobrze dostosowany do skandynawskich warunków klimatycznych, nie rdzewiał, był komfortowy, dosyć elegancki i lekki, co wpływało pozytywnie na koszty eksploatacji.

GDG kupiło Liera, jednocześnie ocalając go od bankructwa, pod koniec lat sześćdziesiątych i pomogło mu opracowywać nowy model, jeszcze lepiej dostosowany do potrzeb przewoźnika. Nowy pojazd, początkowo (tylko w 1971 r. oznaczany jako Lier GDG) produkowany był w Norwegii. Pod koniec tego roku zamknięto jednak norweską fabrykę i przeniesiono całe jej wyposażenie do Szwecji. Od końca roku 1971 (po przeniesieniu produkcji) jedyne wytwarzane przez firmę nadwozia oznaczano po prostu jako "GDG", tak jest napisane na tabliczkach znamionowych. Nadwozie produkowane było tylko i wyłącznie na potrzeby tego przewoźnika.

W1982r. zaprezentowano nowy i szeroko dostępny model, jako markę użyto znanej wcześniej nazwy "Alpus".

1.01.1990r. GDG zostało wykupione i przejęte przez Svebusa. Tego dnia oficjalnie zakończono produkcję nadwozi.
Post Reply