Autosan H10-12 – rozróżnianie wersji silnikowych

Post Reply
szmilkiewicz
Posts: 5
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Autosan H10-12 – rozróżnianie wersji silnikowych

Post by szmilkiewicz » 12 Jul 2016, 23:31

Na podstawie prospektów oraz własnych obserwacji i doświadczeń zebrałem większość wersji silnikowych występujących w Autosanach H10-12 (łącznie z prototypami). Poszczególne warianty można rozpoznać na podstawie liczby, kształtu i rozmieszczenia wlotów powietrza do układu chłodzenia silnika oraz dzięki znajomości siódmego i ósmego znaku numeru VIN. Wizualnie nie da się jedynie rozróżnić poszczególnych wariantów Cumminsów serii LTA10 (czyli podtypów .18 i .21). Oczywiście, różnice w wyglądzie pomiędzy poszczególnymi wersjami są dość subtelne i mogły zatrzeć się wskutek remontów lub napraw blacharskich.
Nowoczesne numery VIN zaczęły funkcjonować w Autosanie od przełomu 1993 i 1994 roku, dlatego nie można ustalić na tej podstawie podtypów starszych wozów (nawet, jeśli mają wpisane standardowe siedemnastoznakowe VINy).

Podstawowe wersje z Mielcem:
VIN TT: SWT11/311/2 Euro II 176kW (239KM), produkowany od 1994 roku
VIN TA: starsze modele
Image
Rysunki są mojej własnej produkcji

Pozostałe warianty (podtypy będące w oficjalnej ofercie):

H10-12.03; produkowany w latach:1990-1993; w VINie jako: PP;
silnik: TAM F8 L413 F 12763 cm3; V8 chłodzony powietrzem; 188kW (256KM) przy 2500 obr./min; 817Nm (wg. DIN) przy 1500RPM;
skrzynia S6-90 z Tczewa;
na przykład:
http://phototrans.pl/15,58969,.html
Wygląd: duże prostokątne wloty powietrza po obu stronach nadwozia oraz w tylnej klapie, sama klapa ma charakterystyczny kształt; na niej znajduje się tablica rejestracyjna; tylna klapa i mniejsza szyba takie sama przez cały okres produkcji, nie zmieniono ich na przełomie 1991 i 1992 roku (zmieniono jedynie tylne lampy na ikarusowe).
Image

H10-12.25; najpewniej wyprodukowany w jednym egzemplarzu; oficjalnie oferowany w latach 1992-1995; w numerze VIN jako: MA;
silnik: Mercedes OM 401 LA w układzie V6; 9,6l; 213kW (290KM) przy 2100obr./min; 1185Nm przy 1185obr./min;
skrzynia S6-90;
mimo usilnych prób nie udało mi się odnaleźć prawdopodobnie jedynego egzemplarza
Wygląd: jedyna wersja przed wprowadzeniem przedniej i tylnej ściany z tworzyw sztucznych i jednocześnie głównym wlotem powietrza do silnika po lewej stronie pojazdu; po prawej stronie brak wlotów; dodatkowo w prototypie zastosowano wysuwany schodek pod przednimi drzwiami
Image

Standardowe Cumminsy posiadają główny wlot powietrza do silnika nieco większy niż w przypadku mieleckich silników (a taki sam jak w wersji .03) – jego dolna krawędź znajduje się na równi z dolną krawędzią tylnego zderzaka (w mieleckich wariantach dolna krawędź tego wlotu sięga do połowy zderzaka).
Dodatkowo od końca 1993 roku wersje z Cumminsem mają małą krakę z lewej strony nadwozia, przy czym identyczna kratka z prawej strony nie świadczy o wersji silnikowej, a jej występowanie jest uzależnione od rocznika.
Image

H10-12.21; produkowany w latach 1992-1996; w VINie jako: LT;
silnik: Cummins LTA10-B290; 212kW (288KM) przy 2100 obr./min; 1163Nm przy 1300obr./min (trochę inne wartości niż w tym samym silniku w Ikarusach EAGach);
skrzynia S6-90
Na przykład:
http://phototrans.pl/15,253990,0.html
http://phototrans.pl/15,195027,0.html
http://phototrans.pl/15,47511,0.html

Wersja H10-12.18 miała kilka wariantów silnikowych (wszystkie były łączone ze skrzynią S6-90 z Tczewa):
1) Cummins LTA10-B250; produkowany w latach: 1991-1995;
w VINie jako LA; 253KM przy 1900 obr./min; 980Nm przy 1300Nm
http://phototrans.pl/15,6669,0.html
http://phototrans.pl/15,38850,0.html
http://phototrans.pl/15,46816,0.html

2)Cummins LTA10-B252 Euro I 255KM; 1017Nm; produkowany w 1995 roku po liftingu jako H10-12.18 Inter; w VINie jako LE
http://phototrans.pl/15,253789,0.html
http://phototrans.pl/15,57042,0.html

Cummins C8,3-275 Euro I; wyprodukowany w 1995 roku; siódmy i ósmy znak w numerze VIN: CA; wloty powietrza jak w poprzednich Cumminsach
http://phototrans.pl/15,27056,0.html

Cummins C300-20 Euro II; wyprodukowany w 1997 roku; siódmy i ósmy znak w numerze VIN: CB; wloty powietrza tylko po lewej stronie nadwozia
http://phototrans.pl/15,29734,0.html

Prototypy i jednostkowa produkcja na zamówienie (nie wiem, jakie to powinny być podtypy; myślę, że wszystkie liczby od 14 do 25 zostały użyte do ich oznaczania):

W numerze VIN: NA;
Silnik: MAN D0826 LOH 18 Euro II; 191kW (256KM)@2300 obr./min; 1000Nm przy 1350-1700obr./min;
skrzynia: najpewniej TS6-120;
wyprodukowano jedną sztukę w 1998 roku – przewidziany z myślą o eksporcie na rynki wschodnie,
http://phototrans.pl/15,57709,.html

Steyr WD 615.68 (320KM); skrzynia S6-90; VIN: WD;
http://phototrans.pl/15,519233,0.html

VIN: TE; prawdopodobnie Mielec MD111E 308KM, jednak tu nie mam całkowitej pewności;
http://phototrans.pl/15,292105,0.html

Dodatkowo wersja .04A po odbudowie w Autosanie powinna mieć według VINu Cumminsa C300-20 Euro II:
http://phototrans.pl/15,113505,79.html

I jeszcze ciekawostka:
W prospekcie z 1993 roku wersja .14 występuje jako jedyna odmiana z silnikiem z Mielca. Klimatyzacja i pełne szyby, a nawet indywidualne nawiewy i otwory wentylacyjne w przedniej ścianie figurują jako wyposażenie opcjonalne.
User avatar
padamus
Posts: 536
Joined: 08 Feb 2005, 00:00

Re: Autosan H10-12 – rozróżnianie wersji silnikowych

Post by padamus » 15 Jul 2016, 00:13

Świetne! :) Jesteś w stanie opracować też inne Autosany?
Post Reply