Podwozia i nadwozia

Post Reply
User avatar
empi
Posts: 1158
Joined: 29 Oct 2005, 00:00
Location: Radom

Podwozia i nadwozia

Post by empi » 04 Jan 2017, 14:32

Mam takie dosyć zasadnicze pytanie - według jakiego klucza wydzielamy nadwozia i podwozia? Bo to idzie w dwie strony - w niektórych przypadkach są tylko rodziny pojazdów różniących się wszystkimi parametrami (długością, wysokością, odmianą - najczęściej dotyczy to turystycznych autokarów, np. Van Hool T8 Alizee), a w innych panuje rozbicie na wszystkie możliwe odmiany (np. Ikarusy albo Jelcz L081MB, Jelcz M081MB i Jelcz T081MB).
Chciałbym jakoś ustalić tę kwestię, żebym wiedział jak porządkować i dodawać kolejne serie.

Ja bym sugerował pójście w stronę rodzin pojazdów, w obrębie których możliwe są przeróbki. Np. Jelcze Vero nie powinny mieć oddzielnych serii, bo jeden z Jelczy T081MB już na etapie produkcji został przebudowany na L081MB, z Jelcza M081MB też łatwo zrobić L, tak samo 120M -> L120, M11 -> L11. No bo jeśli Jelcz M11 i Jelcz L11 to inne nadwozia, to dlaczego Ikarus 280.02 to to samo nadwozie co 280.26? Albo Ikarusy 260 obrzyny - czy one już mają inne nadwozie i inne podwozie niż 280? Albo Autosany H9 i Trampy - jeżeli H9-35 i A0909L są inne, to inne powinny też być H9-21 i H9-21 przebudowane w Autosanie pod koniec produkcji (Autosan zjebał, że nie nazywał ich A0921). Takie tam gdybania. Co o tym sądzicie?
potrafię pracować dobrze, potrafię coś tam coś tam
User avatar
krzychu
Posts: 1158
Joined: 07 Feb 2005, 00:00

Re: Podwozia i nadwozia

Post by krzychu » 08 Jan 2017, 17:51

Czy to Ty połączyłeś autosany H9 i A0909L? Czemu tak?
Przydałoby się uporządkować neoplany N3xx, bo tam niezły miszmasz jest.
User avatar
empi
Posts: 1158
Joined: 29 Oct 2005, 00:00
Location: Radom

Re: Podwozia i nadwozia

Post by empi » 14 Jan 2017, 11:42

Tak, ja połączyłem Trampy z H9. Czemu? Np. dlatego - http://open.phototrans.net/14,122272,0, ... 5_188.html. Różnica między H9-21 a H9-21/A09 z Veolii (które były razem jako H9) jest taka sama jak między H9-35 a A0909L (które dotychczas były osobno). Więc albo wydzielamy nowe nadwozie dla H9-tek po odbudowach, albo pakujemy wszystko razem. Z doświadczenia wiem, że więcej serii = więcej błędów.

Co do Neoplanów N3xx to poświęciłem bardzo dużo czasu na uporządkowanie ich, niestety użytkownicy nie są w stanie skorzystać z tych podziałów (trzeba poświęcić chwilę, żeby obejrzeć po innych zdjęciach jaka to odmiana) a co gorsza - zdarzają się mądrzy, którzy odkręcali moje porządki. Odnalazłem autobusy typu N316 L/NF, które są bardzo podobne do N3016, jednak różnią się paroma detalami i sporo czasu zajęło mi ich rozdzielenie. Dwa miesiące później kolega lkmg-sol przerzucił wszystkie N316 L/NF z powrotem do N3016. Więc jaki sens ma taka robota?
potrafię pracować dobrze, potrafię coś tam coś tam
koziutek
Posts: 475
Joined: 25 Mar 2006, 00:00

Re: Podwozia i nadwozia

Post by koziutek » 21 Jan 2017, 22:05

empi wrote:Mam takie dosyć zasadnicze pytanie - według jakiego klucza wydzielamy nadwozia i podwozia?
Według standardowego klucza TWB – nie da się ustalić klucza dla każdego indywidualnego przypadku, więc nie ma żadnego klucza :P



empi wrote:Bo to idzie w dwie strony - w niektórych przypadkach są tylko rodziny pojazdów różniących się wszystkimi parametrami (długością, wysokością, odmianą - najczęściej dotyczy to turystycznych autokarów, np. Van Hool T8 Alizee), a w innych panuje rozbicie na wszystkie możliwe odmiany (np. Ikarusy albo Jelcz L081MB, Jelcz M081MB i Jelcz T081MB).
Tak, generalnie utarły się trzy podejścia:

1) rodziny pojazdów – głównie zachodnioeuropejskie autokary no i pojazdy szynowe (ale to już może pomińmy na tę chwilę, bo one rządzą się nieco innymi prawami)

2) rodziny pojazdów ale z rozróżnieniem na długości czy też wysokość podłogi – np.Ikarus 280 jest oddzielony od 283, ale wszystkie wersje Ikarusa 280, od 280.01 po te ostatnie C80 są pod jednym nadwoziem.

3) traktowanie każdej wersji danego modelu, która różni się w jakikolwiek sposób od poprzedniej, jako oddzielnego nadwozia – nawet jeśli te różnice dotyczą jedynie układu lampek i lufcików oraz/lub oznaczenia modelu (gdzie czasem producent tworzy kolejny model wylacznie z przyczyn marketingowych). Np. w Solarisach mamy Urbino 12, Urbino 12 III, Urbino 12 IV, gdzie różnice między generacją III a I / II są naprawdę symboliczne.

Do tego jeszcze dochodzi kwestia pojazdow z „krajow podwoziowych” (Wlk Brytania, Skandynawia) – tu tez mam wrazenie ze czasem jest jedno zbiorowe nadwozie dla podobnych konstrukcji, a czasem oddzielne dla kazdej skorupy.

empi wrote:Takie tam gdybania. Co o tym sądzicie?
Też jestem zwolennikiem traktowania nadwozi jako rodzin pojazdów, czyli generalnie opcje 1) i 2) z powyższej wyliczanki.

empi wrote:zdarzają się mądrzy, którzy odkręcali moje porządki.
Też tego doświadczyłem z tramwajami Tatra. Niestety nie ma jakoś wielkiego zainteresowania kwestią utrzymania porządku w bazie danych. Kiedyś toczyły się tu wojny na 50 postów o jedną spację w nazwie modelu. Teraz powżyszy wątek nie wzbudził żadnego odzewu przez 3 tygodnie. Przydałoby się chociaż stworzyć pole "inne informacje" w karcie producenta- jak ktoś ustali konkretny podział modeli to tam wpisuje co i jak, tak by inni przy tym już nie babrali.
User avatar
empi
Posts: 1158
Joined: 29 Oct 2005, 00:00
Location: Radom

Re: Podwozia i nadwozia

Post by empi » 24 Jan 2017, 21:57

Szkoda strzępić ryja. Nie warto było :P
potrafię pracować dobrze, potrafię coś tam coś tam
Post Reply