Setra S315 UL-GT

Post Reply
User avatar
empi
Posts: 1158
Joined: 29 Oct 2005, 00:00
Location: Radom

Setra S315 UL-GT

Post by empi » 29 Jun 2018, 15:24

Sprawa stara i już wyjaśniona tutaj: http://phototrans.pl/14,565585,0.html
Są dwie odmiany Setry S315 - S315 UL i UL-GT, z zewnątrz wyglądają identycznie, różnią się bagażnikami i podłogą. Rozdzielanie ich jest dość mozolne.
No i teraz niejaki Sezamix, który jest edytorem, postanowił zmienić serię "GT" na "UL-GT".

Kiedyś mieliśmy oddzielnych edytorów od porządkowania pod zdjęciami oraz seriatorów (literka A), którzy mogli dodawać i edytować serie. Seriatorów było mniej, wszystkie zmiany były dyskutowane. Odkąd edytorzy są zrównani z seriatorami nie ma jak zapanować nad dopisywanymi typami, każdy robi co chce. Jakiś czas temu lkmg-sol zrównał wszystkie Neoplany N316L/NF z N3016 - one różnią się z zewnątrz detalami i rozdzielenie ich zajęło mi kilka godzin, musiałem to robić od nowa. Nie podoba mi się, że gmerać w typach mogą kompletni ignoranci, którzy nie odróżniają nawet kompletnie różnych od siebie pojazdów (vide Krzychu), a maczają paluchy w pojazdach różniących się drobiazgami.

Czy można prosić o przywrócenie literki A?
potrafię pracować dobrze, potrafię coś tam coś tam
User avatar
mrozard
Posts: 948
Joined: 01 Jan 1970, 01:00
Location: Koszalin

Re: Setra S315 UL-GT

Post by mrozard » 30 Jun 2018, 10:01

Popieram, w ten sposób pozbędziemy się również problemu z Niemcami, którzy potrafią tworzyć jakieś bzdurne serie nie mające zbyt wiele wspólnego z rzeczywistością...
sezamix
Posts: 6
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Re: Setra S315 UL-GT

Post by sezamix » 30 Jun 2018, 13:58

W temacie Setr - nie znałem dyskusji pod tamtym zdjęciem, cała sprawa jest z przed 6 lat, a na TWB jest już prawie milion zdjęć więc ciężko wszystko widzieć, takie tematy lepiej chyba wrzucać na forum ;)
empi wrote:
29 Jun 2018, 15:24
Są dwie odmiany Setry S315 - S315 UL i UL-GT, z zewnątrz wyglądają identycznie, różnią się bagażnikami i podłogą. Rozdzielanie ich jest dość mozolne.
I Pisząc konkretnie o modelach, które są zbudowane na bazie Setry S315 UL mamy do dyspozycji nie dwie odmiany, a trzy:

Pierwsza z nich jest Setra S315 UL – pierwszy, wyjściowy.

Kolejna odmianą jest Setra S315H – jest to właśnie ten model, o którym Ty piszesz, który różni się podwyższoną podłogą oraz większych bagażnikach, i on z zewnątrz jest identyczny jak 315UL (chociaż z reguły najczęściej w 315H zbiornik paliwa znajduje się przed pierwszą osią /zapewne aby zwiększyć przestrzeń bagażową/, a w zwykłych 315UL za przednią osią - ale zdarzają się wyjątki i nie można się tym w 100% sugerować).

Następnym modelem jest właśnie tytułowa Setra S315 UL-GT, która w pierwszych latach oznaczana była jako S315 GT – jest to właśnie pojazd z zasadnicza zmianą wizualną polegająca na skośnym przodzie i innymi lusterkami - obydwoma wysuniętymi do przodu.
Mówi o tym niemiecka wiki: https://de.wikipedia.org/wiki/Setra_S_315_UL
„Neben der ursprünglichen Ausführung als Überlandbus mit gerader Front war er ab 1996 auch als Kombibus mit der schrägen Front, wie sie der Reisebus S 315 GT besitzt, erhältlich. Exemplare mit diesem Ausstattungsmerkmal werden auch als S 315 UL-GT bezeichnet.“
Z tego wynika, że od 1996 występowały Setry S315GT które posiadały przód skośny i później nazwa ewoluowała na UL-GT.
Aczkolwiek, gdy nazwa została zmieniona na UL-GT na pojeździe jak i również na tabliczkach znamionowych pojawiało się już tylko UL, a GT było pomijane.

Lecz sama Setra na oryginalnych instrukcjach do swoich pojazdów, które posiadam rozróżnia modele GT, UL jak i UL-GT.
Image

Konstrukcyjnie w instrukcji modele GT i UL-GT praktycznie się nie różnią i są to modele ze skośną szybą, a UL i H modele z prostą szybą.

Równocześnie nie powinniśmy się skupiać tylko na modelu S315 UL. Ponieważ są modele S317 UL i S319 UL, które również występowały w odmianie UL-GT, ale już nie było ich w wersji S317 GT lub 319 GT.

Edytowałem serię z 315GT na 31xUL-GT, dlatego właśnie, że model taki występuje w oficjalnej instrukcji, a można przypisać również modele S317 i S319, a wydzielenie pojazdów z przodem GT pozwala na lepsze posortowanie pojazdów i następnie łatwiejsze poszukiwanie żądanego pojazdu...

Nie mam w zwyczaju zmieniać coś czego nie jestem pewien, a serię tę akurat znam bardzo dobrze i mam dużą styczność z różnego rodzaju tego pojazdami i uznałem że jest to wystarczająca ilość czynników aby dokonać tej zmiany ;)

I mały motyw humorystyczny - kombo czyli Setra 315 UL H GT ;)
http://www.erika.bushandel.pl/?subpage= ... re=2055131
Niektórzy handlarze mają wenę w picowaniu autobusów na handel... :D
Last edited by sezamix on 30 Jun 2018, 18:40, edited 2 times in total.
User avatar
empi
Posts: 1158
Joined: 29 Oct 2005, 00:00
Location: Radom

Re: Setra S315 UL-GT

Post by empi » 30 Jun 2018, 15:20

Ok, w takim razie przepraszam za oburzenie i niemiłe słowa pod Twoim adresem! Cieszę się, że dokonałeś zmian na podstawie sprawdzonych źródeł - to rzadkość u nas, stąd moja reakcja. Na przyszłość postaraj się dyskutować z nami na forum przed takimi zmianami, żebyśmy nie byli zaskoczeni.

Wracając do Setr - wydzielenie serii jest prawidłowe, ale w obrębie serii dodałbym jeszcze model S315 GT, żeby te starsze wozy oznaczane właśnie w ten sposób miały swoje miejsce. Teraz z automatu wszystkie są S315 UL-GT, a modelu S315 GT nie można u nas wcale znaleźć.

Nie zmienia to mojego zdania, że edytorzy powinni być oddzieleni od seriatorów.
potrafię pracować dobrze, potrafię coś tam coś tam
User avatar
empi
Posts: 1158
Joined: 29 Oct 2005, 00:00
Location: Radom

Re: Setra S315 UL-GT

Post by empi » 08 Jul 2018, 23:21

Kopiuję tu komentarz kolegi INF, który nie ma konta na Phototrans, ale uważam, że warto go posłuchać:
"Sezamix edycją nazwy S315GT na S315UL-GT zrobił jeden wielki bajzel w bazie i aktualnie wersje GT są pomieszane z wersją UL-GT.
Kiedyś sam do końca nie wiedziałem jak odróżniać poszczególne wersje, ale mając VIN nie jest to takie trudne jak się wydaję.
Więc tak:
S315GT można rozróżnić po numerze VIN, gdzie w 4 5 6 znaku mamy liczby 327, natomiast 7 ostatnich znaków zaczyna się od 106. Po za tym typowa wersja GT ma dodatkowy schodek w środku za kierowcą(podobnie jak wersja H) i wyposażenie turystyczne, takie jak wysokie fotele, nawiewy, tapicerowane wnętrze czy lepsze wyciszenie wnętrza. Częstym wyposażeniem jest też WC czy fotele z podnóżkami, stolikami i rozsuwaniem na boki. W Wersji GT przeważnie środkowe drzwi są pojedyncze, aczkolwiek spotkałem się też z podwójnymi, jak również z drzwiami za tylną osią.
S315UL na 4 5 6 miejscu VINu ma cyfry 325, a 7 ostatnich zaczyna się od 101.
Teraz przykłady http://phototrans.pl/15,535333,110.html Mamy tutaj Setre z frontem GT, ale po analizie VIN wychodzi wersja UL. Tutaj mamy zdjęcia wnętrza, gdzie widać równą podłogę i brak schodka http://fotobus.msk.ru/vehicle/590423/
W okolicy 2002 roku podczas modernizacji modelu S31x zmieniły się VINy. W 4 5 6 miejscu VINu pojawiły się cyfry 627, natomiast miejsca 7 8 9 charakteryzowały dany model:
101- S315UL
221- S315GT
201- S315H
Zwróć uwagę na VIN autobusu ze zdjęcia i pierwsze znaki, czyli WKK 627 221. W tym wypadku mamy Setre w wersji GT.
Dla porównania przeanalizuj VINy tych Setr z roku 2002, 2003 i 2004 http://phototrans.pl/2415,19546,65.html We wszystkich egzemplarzach VIN zaczyna się od WKK 627 101, czyli inaczej jak w tym egzemplarzu ze zdjęcia. W starszych egzemplarzach z tego linku również mamy VIN, który wskazuję na wersje UL.
Tutaj natomiast link, gdzie są starsze egzemplarze wersji GT(ostatni egzemplarz jest źle wklejony, to tak na prawdę wersja UL-GT, czyli po prostu UL) http://phototrans.pl/2415,921,65,1.html
Jak widać, są wyraźne różnice między wersją GT, a UL-GT, czyli tak na prawdę wersją UL z frontem GT. Można oczywiście stworzyć osobną kategorie dla wersji UL z frontem GT, ale z moich obserwacji wynika, że po VINie nie da się odróżnić tej wersji, a co za tym idzie potrzebne będzie zdjęcie, aby do dobrej kategorii dopasować autobus.
Na pewno nie może być tak jak jest obecnie, gdzie wersje GT traktowane są tak samo jak wersje UL z frontem GT. Front GT w wersji UL to był prawdopodobnie element konfiguracji wozu, który klient mógł sobie wybrać(w S41x też istnieje taka opcja). Moim zdaniem powinna zostać przywrócona nazwa S315GT i ewentualnie stworzona nowa kategoria UL-GT, chodź przeklinanie wszystkich autobusów UL z frontem GT będzie bardzo żmudne i moim zdaniem niepotrzebne, ale to już wasza decyzja co z tym zrobić.
Ta wiadomość może być trochę chaotyczna i jest oparta głównie na mojej analizie VINów Setry oraz dostępnych katalogów."
potrafię pracować dobrze, potrafię coś tam coś tam
User avatar
Tom_F.R.BUS
Posts: 90
Joined: 14 Nov 2007, 00:00

Re: Setra S315 UL-GT

Post by Tom_F.R.BUS » 10 Jul 2018, 23:23

Dyskusji o Setrach było więcej http://phototrans.pl/14,696497,0,Setra_ ... _B459.html
Cieszę się, że tym razem padło na tyle dużo przekonujących argumentów, że będziemy rozróżniać odmianę UL-GT :)
User avatar
empi
Posts: 1158
Joined: 29 Oct 2005, 00:00
Location: Radom

Re: Setra S315 UL-GT

Post by empi » 14 Jul 2018, 17:08

No dobrze, ale co z tym dalej? Powinna być wydzielona też Setra S315GT.
potrafię pracować dobrze, potrafię coś tam coś tam
sezamix
Posts: 6
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Re: Setra S315 UL-GT

Post by sezamix » 19 Jul 2018, 01:50

Sorry za dłuższy czas odpowiedzi, ale postanowiłem zgłębić jeszcze temat, popytałem, przeglądnąłem masę ogłoszeń oraz wspólnie ze znajomym przeanalizowaliśmy wszystkie VINy Setr, które mamy zgromadzone na TWB.

Znajomy z branży podesłał mi jeszcze to:
https://www.setra.de/fileadmin/media/07 ... GB_Web.pdf

I tu znowu jest trochę inaczej...
Więc temat tych Setr jednak jest bardzo skomplikowany i raczej nie jest możliwy aby go w pełni wyjaśnić - podejrzewam że sam EvoBus nie wie co miał na myśli tworząc te oznaczenia.

Przy analizie znalazły się jeszcze takie modele, których nie mamy w ogóle w bazie:
- S313UL-GT
https://www.truck1.eu/buses/coaches/set ... 42452.html
- SG321 UL-GT
https://www.mobile.de/pl/Autobusy/Setra ... 53690.html
- 316H
https://www.mobile.de/pl/Autobusy/Setra ... 08976.html
- 316UL-GT
https://www.mobile.de/pl/Autobusy/Setra ... 78859.html


Biorąc pod uwagę wszystkie zebrane informację proponuję zrobić taki podział i rozróżniać poniższe serie i modele:

Seria 31xUL
  • S313UL
    S315UL
    S316UL
    S317UL
    S319UL
    SG321UL
Seria 31xH
  • S315H
    S316H
Seria 31xGT
  • S315GT
Seria 31xGT-UL
  • S313UL-GT
    S315UL-GT
    S316UL-GT
    S317UL-GT
    S319UL-GT
    S321UL-GT
Uważam że wydzielenie pojazdów 315UL z przodem od GT jest potrzebne, ponieważ pozwoli to na lepsze wyszukiwanie pojazdów w bazie, jest to element konstrukcyjny, którego nie da się zmienić i jest to bardzo duża różnica, której trudno nie zauważyć na pierwszy rzut oka.

Mam taką teorię, która wydaje mi się bardzo prawdopodobna ale nie mogę tego potwierdzić w 100%:
Wydaje mi się, iż od tego momentu gdy zaczęło występować 315UL-GT (bo Setra wyróżnia to w instrukcjach) to wszystkie 315GT mają stopień za kierowcą i wyższą podłogę (jak w H), a wszystkie 315UL-GT mają podłogę normalną.
A do momentu gdy nie wyróżniano 315UL-GT występowały też 315GT ze zwykłą podłogą i stąd pojawiła się ta różnica.
Czy mógłby ktoś to obalić lub potwierdzić na podstawie swoich obserwacji?

Jak rozróżniać poszczególne modele:

Wyposażeniem nie należy się sugerować w żadnym przypadku bo Setra chyba była w stanie włożyć praktycznie wszystko do każdej serii - zależało to tylko i wyłącznie od zamawiającego.

  • Seria 31xUL to pojazdy z prostym przodem, najzwyklejsze:
    VINy:

    Dla 313UL:
    WKK323xxxxx101xxx
    WKK627141xxxxxxxx
    VF9627141xxxxxxxx

    Dla 315UL:
    WKK325xxxxx101xxx
    VF9325xxxxx300xxx
    WKK627101xxxxxxxx
    VF9627101xxxxxxxx

    Dla 316UL:
    WKK627281xxxxxxxx
    VF9627281xxxxxxxx

    Dla 317UL:
    WKK627151xxxxxxxx
    VF9627151xxxxxxxx

    Dla 319UL:
    WKK329xxxxx101xxx
    WKK627121xxxxxxxx
    VF9627121xxxxxxxx

    Dla SG321UL:
    WKK321xxxxx101xxx
    WKK627501xxxxxxxx
    VF9627501xxxxxxxx
  • Seria 315H to pojazdy z prostym przodem, z podwyższoną podłogą i większymi bagażnikami (https://i.imgur.com/cuoDTQk.jpg) (stopień za kierowcą, podniesiona podłoga pod fotelami i całe przejście względem 315UL oraz najczęściej mają zbiornik przed pierwszą osią):
    VINy:
    WKK327xxxxx101xxx
    VF9327xxxxx300000 do 399
    WKK627201xxxxxxxx
    VF9627201xxxxxxxx
  • Seria 315GT to pojazdy z ukośnym przodem ale z osobnymi specjalnymi VINami, oznaczeniem zewnętrznym 315GT i na tabliczce znamionowej również 315GT:
    VINy:
    WKK327xxxxx106xxx
    VF9327xxxxx300400 i wyżej
    WKK627221xxxxxxxx


Setry z tej serii dzielą się też na 3 lifty, ale występowały też wersje przejściowe łączące różne lifty, podstawowe cechy to:
Post Reply