DAB - propozycje zmian w seriach.

Post Reply
User avatar
Amalio
Posts: 871
Joined: 13 Sep 2007, 00:00

DAB - propozycje zmian w seriach.

Post by Amalio » 16 Oct 2011, 11:24

Jeden ze stałych bywalców galerii który nie ma konta proponuje zmiany w seriach DABów. Nie mam za bardzo na tym polu rozeznania, więc daję pod obrady:
W seriach DABów jest syf. Najgorzej jest chyba ze starszymi wozami, bo serie są nieco zbyt uogólnione. Lepiej jest z nowszymi wozami, ale nadal to nie to. Nieco pogrzebałem w necie (głównie opierałem się na stronie danskebusser.dk) i nowy podział serii wg. mnie wyglądałby mniej więcej tak:

DAB x-0948 (w miejsce obecnej serii 7/9-948L)
DAB x-1024 (w miejsce obecnej serii 7-1024B/L)
DAB x-1200 (w miejsce obecnych serii 7/12-1200B, 7/12-1200L i 7-1200T)
DAB x-1800 (w miejsce obecnych serii 7/12-1800B, 7-1800L i 7-1800T)
DAB 11-0860S (seria bez zmian)
DAB 11-0920S (seria bez zmian)
DAB 15-1200C (seria bez zmian)
DAB LIDRT 12 (w miejsce obecnej serii DAB LIDRT 12/2)
DAB LIDRT 6857 (nowa seria)
DAB Lx 575-6x0 (w miejsce obecnej serii LS575-6x0)
DAB 6-x-690 (nowa seria)
DAB 6-x-TL11 (w miejsce obecnych serii 6-3-TL11/3 i 6-4/12-TL11/4; seria dla solówek)
DAB 6-3x-TL11 (w miejsce obecnych serii 6-3-TL11/3 i 6-4/12-TL11/4; seria dla przegubów)
DAB 7-x-TL11 (nowa seria dla starszych solówek o wyglądzie serii 7/8/12)
DAB 7-3x-TL11 (nowa seria dla starszych przegubów o wyglądzie serii 7/8/12)

Serie niskich wozów specjalnie zostawiłem oddzielnie. W końcu to zupełnie inne wozy niż reszta. Chyba że trzeba będzie je włączyć w obecne, to wtedy zrobić serie x-0860 i x-0920, a 15-1200C włączyć w x-1200.

Nie ma wozów, żeby tworzyć jeszcze inne serie. Jak będzie zapotrzebowanie, to ktoś zrobi.

Wozy obecnie opisywane jako Leyland-DAB, opisywać jako Leyland (nazwa modelu, np. 7-0948L) / DAB i wrzucać pod serie DABowskie.
User avatar
mrozard
Posts: 949
Joined: 01 Jan 1970, 01:00
Location: Koszalin

Re: DAB - propozycje zmian w seriach.

Post by mrozard » 10 Nov 2011, 19:27

Podbiję nieco temat. Jestem autorem tego, co Amalio napisał powyżej. Przy okazji rozpisałem trochę cechy charakterystyczne (które udało mi się wyłapać) poszczególnych wozów. Poniżej znajduje się mały poradnik dla laików, jak rozpoznać poszczególne wysokopodłogowe, nowsze, najczęściej występujące na TeWuBe modele.

Porady ogólne:
1. Pierwsze 2 liczby w krótkich VINach to w większości przypadków rok produkcji.
2. DAB usamodzielnił się na przełomie 1987-1988 roku. Jeżeli na wozie są znaczki Leylanda, to raczej na pewno jest to wóz sprzed tego okresu.

x-948: najkrótszy wóz z rodziny, ok. 9m długości. Krótszy o jedno okno na końcu.
7-948L -> 1987 - 1990 (do 1988 Leyland / DAB); międzymiastowy; krótki VIN składający się tylko z cyfr; 1-1-0;
9-948L -> 1984 - 1987; międzymiastowy; krótki VIN składający się tylko z cyfr; 1-1-0; zawieszenie na resorach piórowych, mniejszy rozstaw osi;
12-948L -> 1990 - 1992; międzymiastowy; "normalny" VIN; 1-1-0.

x-1024: kolejny z mniejszych wozów, ok. 10m długości.
7-1024L -> 1984 - 1990 (do 1988 Leyland / DAB); międzymiastowy; krótki VIN składający się tylko z cyfr; 1-1-0; brak charakterystycznej dla dłuższych wozów klapki przed przednią osią;
7-1024B -> 1984 - 1987; miejski; krótki VIN składający się tylko z cyfr; 1-1-0 lub 1-0-2; brak charakterystycznej dla dłuższych wozów klapki przed przednią osią;
12-1024L -> 1990 - 1996; międzymiastowy; "normalny" VIN; 1-1-0; brak charakterystycznej dla dłuższych wozów klapki przed przednią osią;
12-1024B -> 1990 - 1997; miejski; "normalny" VIN; 1-0-2; brak charakterystycznej dla dłuższych wozów klapki przed przednią osią.

x-1200: standardowa solówka o dł. 12m.
7-1200B -> 1984 - 1990 (do 1988 Leyland / DAB); miejski, krótki VIN składający się tylko z cyfr; 2-0-2, 2-2-0, 2-2-2 lub 2-2-1 (2-0-1 spotykane po przeróbce w PKS Głogów);
8-1200B -> 1984 - 1986; miejski; różnice w porównaniu do serii 7: mniejsza moc, zawieszenie na resorach piórowych; wozy tylko dla HT Copenhagen; 2-2-1 lub 2-2-2;
12-1200B -> 1989 - 1997; miejski; "normalny" VIN; 2-0-2, 2-2-0, 2-2-2 lub 2-2-1;
7-1200L -> 1984 - 1990 (do 1988 Leyland / DAB); międzymiastowy; krótki VIN składający się tylko z cyfr; 1-1-0, po przeróbkach 1-0-0 lub 1-2-0; łatwo rozpoznać po klapce przed przednią osią od strony drzwi;
12-1200L -> 1990 - 1997; międzymiastowy; "normalny" VIN; 1-1-0, po przeróbkach 1-0-0 lub 1-2-0; łatwo rozpoznać po klapce przed przednią osią od strony drzwi;
7-1200T -> 1984 - 1986; turystyczny; krótki VIN składający się tylko z cyfr; układ drzwi 1-1-0 lub 1-0-0; WC z tyłu; wyższy niż 1200L.

x-1800: przegubowiec o dł. 18m.
7-1800L -> 1989; międzymiastowy; krótki VIN składający się tylko z cyfr; 1-1-1-0;
7-1800B -> 1987 - 1989 (do 1987 Leyland / DAB); miejski; krótki VIN składający się tylko z cyfr; 2-2-2-0, 2-2-1-1 (po przeróbce 2-2-1-0);
12-1800L -> 1990 - 1993; międzymiastowy; "normalny" VIN; 1-1-1-0, 1-0-1-0, 2-1-1-0;
12-1800B -> 1990 - 1993; miejski; "normalny" VIN; 2-2-2-1, 2-2-2-0;
7-1800T -> 1987; turystyczny; krótki VIN składający się tylko z cyfr; 1-0-2-0; WC z tyłu (w sekcji B); wyższy niż 1800L.

Jak sobie coś jeszcze przypomnę, to z pewnością napiszę. Jeżeli są jakieś pytania do zmiany serii lub do poradnika, to proszę pisać, tak samo, jak będzie zapotrzebowanie na wozy niskopodłogowe, żeby dopełnić poradnik.
User avatar
mrozard
Posts: 949
Joined: 01 Jan 1970, 01:00
Location: Koszalin

Re: DAB - propozycje zmian w seriach.

Post by mrozard » 01 Jul 2013, 14:04

Mega odkop.

Jakby komuś się nudziło, to są już serie dla wozów serii 7, 8, 11, 12 i 15 po nowemu i można przerzucać.
Post Reply