Twarde Dane
Posted: 06 Apr 2012, 21:55
W związku z pojawiającą się coraz większą ilością nonsensownych sporów i nieracjonalnych zmian w kartach chciałbym zaproponować pewną istotną zmianę w bazie która ułatwiłaby życie wszystkim, nie tylko edytorom ale i zwykłym użytkownikom którzy mają głowę na karku. Postanowiłem to nazwać "twarde dane" gdyż rozchodzi się o to by móc nadawać danym w bazie częściową niezbywalność i niezmienność. Mianowicie rozchodzi się o to gdy ktoś w kółko zmienia w karcie pojazdu lub przewoźnika dane na swoją, jedynie słuszną w jego mniemaniu wersję.
"Twarde dane" dawałyby edytorowi nową funkcjonalność - zablokowanie w konkretnym okienku (na przykład z nazwą modelu) możliwości edycji. Dzięki temu osoby bez uprawnień nie mogłyby edytować wartości/treści w nie wprowadzonych. Oczywiście każdy edytor mógłby w dalszym ciągu te dane zmieniać.
Po co takie coś wprowadzać? Ano dlatego, że obecnie czy to edytor czy zwykły user musi przechodzić niezwykle długi korowód składający się z kilku faz:
1. zmienianie (kilkukrotnie) danych na prawidłowe
2. kontaktowanie się i rozmowa w osobą która te dane zmienia przedstawiając mu dlaczego tak jest dobrze, a tak źle (w najlepszym przypadku tu się sprawa kończy)
3. użeranie się z tą osobą, bo za nic nie chce odpuścić
4. szukanie pomocy na forum czy wśród bardziej władnych osób licząc na to, że sprawa zostanie załatwiona
Takie coś trwa i trzeba liczyć na to czy sprawę ktoś w ogóle rozwiąże. Dodatkowo gdy spór z daną osobą jest jednostkowy to przecież nikt nie da takiej osobie eRki (bo i po co ograniczać mu do zera możliwość wprowadzania danych), a jednak sprawa musi zostać rozwiązana.
Wprowadzenie blokady edycji danych sprawiłoby, że odcina się daną osobę od możliwości ponownej zmiany danych(tzn automatycznie wszystkim bez uprawnień, ale chodzi o konkretną osobę która miesza) zaś gdyby zaszła potrzeba ich edycji, to petent przedstawia edytorowi swoje argumenty i krótka piłka - albo wysyła się go na drzewo albo przyjmuje, ze ma rację i dokonuje się ich edycji.
Podkreślam, że nie chodzi o to by zablokować pół TWB, a chronić się przed ekstremistami i osobami które bezmyślnie wprowadzają zmiany. Blokada edycji danych ma służyć jedynie w ekstremalnych przypadkach.
Wbrew pozorom to wcale nie dołoży pracy tylko ją zmniejszy. Wszystkim którzy mają problemy z ludźmi którzy bez powodu się kłócą mogliby prosić o nałożenie blokady. Edytor stawia "ptaszka" przy danym polu i już nikt prócz innych edytorów nie może wprowadzić zmian. Wierząc w to, że ekipa jest w miarę kompetentna to nikt na pałę czegoś niewyedytuje widząc, że ktoś wcześniej nałożył na coś blokadę co już samo w sobie sugeruje, że coś jest nie tak.
Dajmy na to ostatnio dzieliłem modele Berkhofa i Ambassador został podzielony na dwa - 12m i 10m. Jako, że nazewnictwo jest mylące, to w nawiasach napisałem drugą nazwę jaką można znaleźć w katalogach (która jednak nie jest formalna). No więc jest Ambassador 200 (ALE120) i Ambassador 120 (ALE106). Jest to mylące, bo wielu osobom się wydaje, że dwunastometrowy Ambassador ma oznaczenie Ambassador 120. No i ledwa to wprowadziłem to jeden z Niemców dodał kolejny dwunastometrowy egzemplarz i opisał go jako VDL Berkhof Ambassador 120.
Nie jestem pewien ale chyba miałem już z nim problemy, więc jak ja to wyedytuję na poprawną formę czyli Berkhof Ambassador 200 to on to pewnie poprawi znów na źle. Nie dość, że będę musiał to znów zmieniać to żeby rozwiązać sprawę jeszcze nawiązać kontakt, po niemiecku i liczyć że uda się pokojowo konflikt zakończyć.
Prościej by było gdybym postawił koło pola "model pojazdu" i "nazwa" ptaszka i tym samym zablokował możliwość edycji danych w obu tych miejscach.
Tak jak to już jest, że ciągle pojawia się nowe pokolenie miłośników i co jakiś czas ktoś się pyta "a jak odróżnić od siebie M11, PR110M i 120M" tak samo na pewno są takie rzeczy w bazie danych, że ktoś nowy sobie wejdzie i odkryje Amerykę "ej, a te lamy to mają źle pooznaczane to im popoprawiam" i zaś wszystko od nowa.
A taka nazwa jak Berkhof Ambassador 200 to fundamentalną prawdą na temat danego pojazdu i tu nie ma co zmieniać. I tam gdzie ktoś ma problem można by w prosty sposób zablokować rubrykę i mieć spór z głowy.
I jako, że rozmawiałem z kilkoma osobami to widzę, że takich sporów jest dużo. Jak również przedstawiłem swoją propozycję i spotkała się z pozytywną reakcją.
A zwykli userzy i edytorzy mają niestety związane ręce, bo niektórzy oporni nie uznają takiej władzy, więc argumenty olewają i dalej robią po swojemu.
A Ci którzy czuliby się pokrzywdzeni działaniem edytora poprzez blokadę okienka niech szukają sprawiedliwości w wyższej instancji. Więc w zasadzie role by się odwróciły, bo teraz to edytorzy muszą szukać sprawiedliwości. Na pewno przypadków pokrzywdzonych "szaraczków" byłoby mniej niż pokrzywdzonych porządkowych którzy muszą się użerać z tymi pierwszymi.
Praktycznie mogłoby to wyglądać np tak(rzecz jasna okienka przy wszystkich rubrykach):
http://imageshack.us/f/841/blok1b.jpg/
http://imageshack.us/f/715/blok2i.jpg/
Czy byłby to duży problem taką funkcjonalność wprowadzić?
Oczywiście czekam na opinie innych choć moim zdaniem coś musi ruszyć się w tej kwestii. Takie rozwiązanie zdaje się być optymalne.
Niestety nie fajnie jest gdy ktoś odwala sporą robotę, a ktoś mu potem to wszystko rozwala, bo tak mu się wydaje i potem trzeba poświęcić jeszcze więcej wysiłku by utwierdzić swoją rację.
"Twarde dane" dawałyby edytorowi nową funkcjonalność - zablokowanie w konkretnym okienku (na przykład z nazwą modelu) możliwości edycji. Dzięki temu osoby bez uprawnień nie mogłyby edytować wartości/treści w nie wprowadzonych. Oczywiście każdy edytor mógłby w dalszym ciągu te dane zmieniać.
Po co takie coś wprowadzać? Ano dlatego, że obecnie czy to edytor czy zwykły user musi przechodzić niezwykle długi korowód składający się z kilku faz:
1. zmienianie (kilkukrotnie) danych na prawidłowe
2. kontaktowanie się i rozmowa w osobą która te dane zmienia przedstawiając mu dlaczego tak jest dobrze, a tak źle (w najlepszym przypadku tu się sprawa kończy)
3. użeranie się z tą osobą, bo za nic nie chce odpuścić
4. szukanie pomocy na forum czy wśród bardziej władnych osób licząc na to, że sprawa zostanie załatwiona
Takie coś trwa i trzeba liczyć na to czy sprawę ktoś w ogóle rozwiąże. Dodatkowo gdy spór z daną osobą jest jednostkowy to przecież nikt nie da takiej osobie eRki (bo i po co ograniczać mu do zera możliwość wprowadzania danych), a jednak sprawa musi zostać rozwiązana.
Wprowadzenie blokady edycji danych sprawiłoby, że odcina się daną osobę od możliwości ponownej zmiany danych(tzn automatycznie wszystkim bez uprawnień, ale chodzi o konkretną osobę która miesza) zaś gdyby zaszła potrzeba ich edycji, to petent przedstawia edytorowi swoje argumenty i krótka piłka - albo wysyła się go na drzewo albo przyjmuje, ze ma rację i dokonuje się ich edycji.
Podkreślam, że nie chodzi o to by zablokować pół TWB, a chronić się przed ekstremistami i osobami które bezmyślnie wprowadzają zmiany. Blokada edycji danych ma służyć jedynie w ekstremalnych przypadkach.
Wbrew pozorom to wcale nie dołoży pracy tylko ją zmniejszy. Wszystkim którzy mają problemy z ludźmi którzy bez powodu się kłócą mogliby prosić o nałożenie blokady. Edytor stawia "ptaszka" przy danym polu i już nikt prócz innych edytorów nie może wprowadzić zmian. Wierząc w to, że ekipa jest w miarę kompetentna to nikt na pałę czegoś niewyedytuje widząc, że ktoś wcześniej nałożył na coś blokadę co już samo w sobie sugeruje, że coś jest nie tak.
Dajmy na to ostatnio dzieliłem modele Berkhofa i Ambassador został podzielony na dwa - 12m i 10m. Jako, że nazewnictwo jest mylące, to w nawiasach napisałem drugą nazwę jaką można znaleźć w katalogach (która jednak nie jest formalna). No więc jest Ambassador 200 (ALE120) i Ambassador 120 (ALE106). Jest to mylące, bo wielu osobom się wydaje, że dwunastometrowy Ambassador ma oznaczenie Ambassador 120. No i ledwa to wprowadziłem to jeden z Niemców dodał kolejny dwunastometrowy egzemplarz i opisał go jako VDL Berkhof Ambassador 120.
Nie jestem pewien ale chyba miałem już z nim problemy, więc jak ja to wyedytuję na poprawną formę czyli Berkhof Ambassador 200 to on to pewnie poprawi znów na źle. Nie dość, że będę musiał to znów zmieniać to żeby rozwiązać sprawę jeszcze nawiązać kontakt, po niemiecku i liczyć że uda się pokojowo konflikt zakończyć.
Prościej by było gdybym postawił koło pola "model pojazdu" i "nazwa" ptaszka i tym samym zablokował możliwość edycji danych w obu tych miejscach.
Tak jak to już jest, że ciągle pojawia się nowe pokolenie miłośników i co jakiś czas ktoś się pyta "a jak odróżnić od siebie M11, PR110M i 120M" tak samo na pewno są takie rzeczy w bazie danych, że ktoś nowy sobie wejdzie i odkryje Amerykę "ej, a te lamy to mają źle pooznaczane to im popoprawiam" i zaś wszystko od nowa.
A taka nazwa jak Berkhof Ambassador 200 to fundamentalną prawdą na temat danego pojazdu i tu nie ma co zmieniać. I tam gdzie ktoś ma problem można by w prosty sposób zablokować rubrykę i mieć spór z głowy.
I jako, że rozmawiałem z kilkoma osobami to widzę, że takich sporów jest dużo. Jak również przedstawiłem swoją propozycję i spotkała się z pozytywną reakcją.
A zwykli userzy i edytorzy mają niestety związane ręce, bo niektórzy oporni nie uznają takiej władzy, więc argumenty olewają i dalej robią po swojemu.
A Ci którzy czuliby się pokrzywdzeni działaniem edytora poprzez blokadę okienka niech szukają sprawiedliwości w wyższej instancji. Więc w zasadzie role by się odwróciły, bo teraz to edytorzy muszą szukać sprawiedliwości. Na pewno przypadków pokrzywdzonych "szaraczków" byłoby mniej niż pokrzywdzonych porządkowych którzy muszą się użerać z tymi pierwszymi.
Praktycznie mogłoby to wyglądać np tak(rzecz jasna okienka przy wszystkich rubrykach):
http://imageshack.us/f/841/blok1b.jpg/
http://imageshack.us/f/715/blok2i.jpg/
Czy byłby to duży problem taką funkcjonalność wprowadzić?
Oczywiście czekam na opinie innych choć moim zdaniem coś musi ruszyć się w tej kwestii. Takie rozwiązanie zdaje się być optymalne.
Niestety nie fajnie jest gdy ktoś odwala sporą robotę, a ktoś mu potem to wszystko rozwala, bo tak mu się wydaje i potem trzeba poświęcić jeszcze więcej wysiłku by utwierdzić swoją rację.