Podwozie a nadwozie - szukamy rozwiązania

User avatar
af_robert
Posts: 78
Joined: 27 Nov 2006, 00:00
Location: London, Poland

Re: Podwozie a nadwozie - szukamy rozwiązania

Post by af_robert » 12 Apr 2012, 16:52

empi wrote:Pomijam takie kwestie, jak to, że pod serią "Volvo B10M" jest wszystko, od autobusów miejskich, przez podmiejskie po pełną gębą turystyczne, oczywiście w różnych długościach. Po co komu taki worek cudów, do czego się może przydać, w czym pomóc?
No właśnie - nikt tu przecież nie mówi, że obecny system jest dobry.
Ale zdajesz sobie z tego sprawę, że nie wszyscy użytkownicy phototrans.eu mieszkają w Radomiu czy Warszawie?
Sorry, ale na prawdę nie rozumiem dlaczego mielibyśmy nagle wyrzucać skandynawskie i brytyjskie spisy taboru do kosza, tylko dlatego że są skatalogowane nie po naszej myśli i tworzyć coś na własną modłę - wbrew całemu światu... Dlaczego nie można pogodzić obu tych filozofii i utworzyć czegoś, co będzie miało wartość i dla kogoś z Polski, i dla kogoś z Norwegii, czy UK?

Powiem coś, co może Cię zaszokuje - mi też łatwiej jest rozpoznać autobus po nadwoziu! ;)
Gdybym miał myśleć tylko o swojej wygodzie - to przystałbym na to, żeby opisywać pojazdy wg nadwozia i tyle.
Staram się tylko zwrócić Waszą uwagę na to, że może niekoniecznie trzeba wyrzucać znaczną część czyjejś pracy na śmietnik, może warto pomyśleć nad włączeniem jej do naszej bazy jako integralną część. Próbuję znaleźć najmniej rewolucyjny i najmniej pracochłonny, a jednocześnie najprostszy sposób by to zrobić.
Tymczasem jedyne co słyszę to, powtarzane w kółko...
Nadwozie i podwozie nie są równoważne.
...i cóż z tego wynika?
Odbyliśmy wiele dyskusji, zapadły po nich konkretne decyzje ...tymczasem, co widzimy?
http://www.phototrans.eu/24,2670,0,Nati ... _Ltd_.html
Caetano Levante występują tu zarówno pod serią Caetano, jak i pod serią Scania.
http://www.phototrans.eu/2415,9688,2276,0,f.html
...tu z kolei Castrosuy z płw. Iberyjskiego podpięte są pod serię Volvo.

Dlaczego tak się dzieje? Wg mnie odpowiedź jest dość prosta - bo tak można.
Bo serie podwozi i nadwozi są wymieszane w jednym worku, i mniej obeznani z bazą użytkownicy wyciągają z niego raz jedno, raz drugie. Dlatego właśnie próbuję przekonać Was do tego, że serie te należy w jakiś sposób rozdzielić. Nie mówię, że w taki jak ja to opisałem, ale w jakiś na pewno.

Prosiłbym zatem, żeby nie przekonywać mnie już do tego, że nadwozie jest lepsze, ważniejsze, bardziej widoczne i prostsze do określenia, bo nie o tym ta dyskusja jest. ;)
Chciałbym tylko wypracować jakiś sposób na to, żeby może nie zamieniać na siłę Brytyjczykom Scanii na Optare'y, Szwedom - Volva na Van Hoole, etc...
User avatar
empi
Posts: 1158
Joined: 29 Oct 2005, 00:00
Location: Radom

Re: Podwozie a nadwozie - szukamy rozwiązania

Post by empi » 13 Apr 2012, 10:12

Najzabawniejsze jest, że jakiś czas temu bodajże Oyvind Berg poprosił mnie o dodanie jakichś serii i zacząłem z nim rozmawiać o grupowaniu autobusów według nadwozi, nie podwozi, i on bez żadnego wahania zapalił się do tego pomysłu.
Zatem jak widać taka sztywność myślenia, to bardziej nasza osobista niechęć do zmian i nie ma co tłumaczyć tego robieniem dobrze ludziom zza granicy, którzy jak widać problemów z tym nie mają.
Poza tym z niegdysiejszej dyskusji pamiętam argument, że "chcecie to tak zróbcie, cała Wielka Brytania i Skandynawia będzie się z was śmiać". To jest przykład sztywnego rozumienia serii jako dominującego typu. To nasza broszka jak sobie autobusy pogrupujemy, nazwa typu jest wpisana ręcznie. Przecież my możemy sobie pogrupować autobusy według podwozi albo według nadwozi tak samo, jak w kategorie typu "piętrus", "single decker", "miejski", "turystyczny", "długi jak sam ch...", "zielony w ciapki", "wesoły" itd. Serie to są kategorie, w których są podobne autobusy, nic więcej! Od nas zależy jak określimy to podobieństwo i nikomu nic do tego. Jak w pełnej nazwie typu będzie wpisane podwozie, a wyszukiwarka będzie działała tak jak ta od przewoźników, to każdy sobie znajdzie Volva B10M.
potrafię pracować dobrze, potrafię coś tam coś tam
User avatar
empi
Posts: 1158
Joined: 29 Oct 2005, 00:00
Location: Radom

Re: Podwozie a nadwozie - szukamy rozwiązania

Post by empi » 13 Apr 2012, 10:16

Właśnie, może to jest rozwiązanie! Zamiast zmieniać funkcjonalność serii, niech wyszukiwarka działa tak, by wyszukiwać także fragment nazwy. Wtedy wpiszemy znajdź "Volvo B10M" i wyskoczą wszystkie cudaki na tym podwoziu, wpiszemy "Ikarus 280.33" i też wyskoczą same 280.33, ze zbiopru "Ikarus 280".
A w seriach dalej będziemy się bawić jak teraz.
potrafię pracować dobrze, potrafię coś tam coś tam
User avatar
decomposed05
Posts: 2664
Joined: 19 Apr 2005, 00:00
Contact:

Re: Podwozie a nadwozie - szukamy rozwiązania

Post by decomposed05 » 13 Apr 2012, 10:51

http://test.phototrans.eu/autobusy.php?s=5015

Mercedes*G w polu wyszukiwania.
http://test.phototrans.eu/autobusy.php? ... wa=&r=Send

Ja generalnie jestem za pożenieniem modeli wzajemnie i to jednocześnie połączyć z pojazdami licencyjnymi Jarosza bo to te same relacje w sumie i np.

ZIU-9 / Biełkomunmasz
Volvo B10BLE / Carrus 400

jednocześnie dopisać tylko typ relacji (licencja, podwozie/nazwozie).
Tylko, że wtedy nie rozwiązuje to problemu do końca po pojazdy będzie można przypisywać i pod podwozie i pod nadwozie nadal. Można sprawdzać czy seria ma jakieś pochodne ale wtedy musielibyśmy zdublować np. ZIU-9 bo są i oryginalne ziuty i jakieś klony.
User avatar
Amalio
Posts: 871
Joined: 13 Sep 2007, 00:00

Re: Podwozie a nadwozie - szukamy rozwiązania

Post by Amalio » 13 Apr 2012, 12:06

empi wrote:Najzabawniejsze jest, że jakiś czas temu bodajże Oyvind Berg poprosił mnie o dodanie jakichś serii i zacząłem z nim rozmawiać o grupowaniu autobusów według nadwozi, nie podwozi, i on bez żadnego wahania zapalił się do tego pomysłu.
I to jest to o czym pisałem. Niektórzy wychodzą z założenia, że skoro ktoś tak tam prowadzi bazę danych to znaczy, że tak tam wszyscy rozumują i są z tego szczęśliwi. Jak widać wpierw trzeba było ich samych zapytać o zdanie.
User avatar
empi
Posts: 1158
Joined: 29 Oct 2005, 00:00
Location: Radom

Re: Podwozie a nadwozie - szukamy rozwiązania

Post by empi » 14 Apr 2012, 10:59

No rewelacja! Tylko trzeba pamiętać, żeby wpisać np. Volvo B10M*, to wtedy wyrzuci wszystko, bez tej gwiazdki wyskoczyły same wozy opisane wyłącznie jako "Volvo B10M". Jak dla mnie to rozwiązuje zupełnie problem serii - dodajemy pod nadwozie, staramy się wpisać możliwie najpełniejsze dane podwozia i wszystko jest.
decomposed05 wrote: Ja generalnie jestem za pożenieniem modeli wzajemnie i to jednocześnie połączyć z pojazdami licencyjnymi Jarosza bo to te same relacje w sumie i np.

ZIU-9 / Biełkomunmasz
Volvo B10BLE / Carrus 400

jednocześnie dopisać tylko typ relacji (licencja, podwozie/nazwozie).
Tylko, że wtedy nie rozwiązuje to problemu do końca po pojazdy będzie można przypisywać i pod podwozie i pod nadwozie nadal. Można sprawdzać czy seria ma jakieś pochodne ale wtedy musielibyśmy zdublować np. ZIU-9 bo są i oryginalne ziuty i jakieś klony.
No ale wtedy byśmy już się zdecydowali, żeby pojazdy pisać pod nadwozie i pilnowalibyśmy.
Chyba, że przy tak funkcjonującej wyszukiwarce w ogóle już zrezygnować z serii, a w karcie przewoźnika wyświetlałyby się wstępnie grupy "autobusy", "tramwaje", "trolejbusy", "inne", po kliknięciu w nie byłby pełny spis taboru, a pod spodem wyszukiwarka do selekcjonowania.
potrafię pracować dobrze, potrafię coś tam coś tam
rafallamch
Posts: 26
Joined: 12 Feb 2008, 00:00

Re: Podwozie a nadwozie - szukamy rozwiązania

Post by rafallamch » 19 Apr 2012, 17:43

Ja to w zasadzie cienki Bolek jestem, bo na taborze się nie znam, a na forum tutaj rzadko wchodzę, a słyszałem opinie zwolenników obu rozwiązań. Pożenienie niekoniecznie, bo jednak tak jak na podwoziu DAF SB200 mogą być zarówno ambassadory, jak i wrighty, tak vesty mogą być zarówno na podwoziu Scanii, jak i Volvo.
A czy rozwiązaniem nie będzie - tak jak na wszelkich galeriach skandynawskich czy z Beneluxu, wpisywanie osobno podwozia i nadwozia (konieczne dodatkowe pole w danej tabeli bazy), bez decydowania na siłę, które jest ważniejsze? Oczywiście to skomplikuje sprawę przy pojazdach jednolitych, a na tamtych galeriach można znaleźć czasem śmieszne określenia typu "Podwozie: Słupsk". No ale...
User avatar
decomposed05
Posts: 2664
Joined: 19 Apr 2005, 00:00
Contact:

Re: Podwozie a nadwozie - szukamy rozwiązania

Post by decomposed05 » 19 Apr 2012, 20:08

Ale później jak to zaprezentować? I znów wracamy do podstaw.

Mi się podobają relacje między modelami.
rafallamch
Posts: 26
Joined: 12 Feb 2008, 00:00

Re: Podwozie a nadwozie - szukamy rozwiązania

Post by rafallamch » 19 Apr 2012, 21:22

Oni trzymają to osobno, jak tu (choć to nie tyle galerie, co bazy danych):
http://www.svenskbusshistoria.se/asp/se ... D3724F9D9F}
http://www.hetwagenparkje.nl/wncn.html

Natomiast w moim odczuciu naszym problemem nie jest tutaj to, jak prezentować, tylko jak wprowadzić to w życie. Demokracja polega na tym, że większość decyduje, a tu nawet demokracji być nie musi, bo galeria jest prywatna i możesz robić, co Ci się podoba.

Więc właściwie to po podjęciu decyzji powinno być, że od dziś jest tak i amen. Normalni ludzie powinni się podporządkować, a tu wciąż pojawiają się tacy, którzy na przekór będą robić inaczej. Ja już sam nie wiem, co robić, bo opinie (i to autorytetów) są podzielone. I jakby nie zrobić, będzie źle. Póki co ustaliliśmy, co robić z ambassadorami. A pozostałe? Słyszałem, że to w Skandynawii zawsze przyjmuje się nadwozie jako decydujące. A jednak to kolega Øyvind z Norwegii poprzenosił vesty pod vesty...

Faktycznie problem jest, bo da się zmieniać. Pomysł "twardych danych" jest niezły, choć jako mierny programista nie wiedziałbym, jak to zrobić.
Post Reply