Stopniowanie przewoźników

User avatar
Amalio
Posts: 871
Joined: 13 Sep 2007, 00:00

Re: Stopniowanie przewoźników

Post by Amalio » 11 Aug 2012, 13:00

mirek wrote:więc logiczna staje się możliwość przejrzenia ich zarówno w jednym worku (Mobilis sp. z o.o.),
Dla mnie nie jest logiczne żeby autobusy miały się wyświetlać pod firmą która tych autobusów w ogóle nie ma. Trzeba by było stworzyć coś takiego jak Mobilis Group do przeglądania taboru całej grupy. Jedynie wtedy by to miało jakikolwiek sens. Tak samo jak w Niemczech jest Transdev, ale sama firma nie zajmuje się transportem, a przejęte przez nią firmy. Albo DB Stadtverkehr które zarządza regionalnymi PKSami.
Tym niemniej czy naprawdę tak skomplikowaną operacją jest ów przeklikanie? Jak w Mobilisie będziesz miał linki do poszczególnych firm, to co za problem jest sobie otworzyć i zliczyć ile mają autobusów?
User avatar
mirek
Posts: 76
Joined: 12 Feb 2005, 00:00

Re: Stopniowanie przewoźników

Post by mirek » 11 Aug 2012, 14:22

Prawnie pojazdy nie są w tej spółce, ale praktycznie wszystkie PKSy i ich wozy podlegają pod tą "centralną" spółkę. Nie wiem czy musimy trzymać się tak dokładnie formalnych zapisów, szczególnie, że na TWB już od tego odstępstwa - chociażby kieleckie Solarisy ZTMu podpięte pod MPK. Jest tak zrobione dla naszej wygody, z Mobilisem myślę, że byłoby podobnie.
User avatar
Amalio
Posts: 871
Joined: 13 Sep 2007, 00:00

Re: Stopniowanie przewoźników

Post by Amalio » 11 Aug 2012, 18:20

mirek wrote:chociażby kieleckie Solarisy ZTMu podpięte pod MPK. Jest tak zrobione dla naszej wygody, z Mobilisem myślę, że byłoby podobnie.
Właśnie idea podpinanie tego pod Mobilis byłoby rzucaniem sobie kłód pod nogi skoro i tak chcesz rozdrobnić to z powodu Veolii.
A autobusy w Kielcach czy Lublinie nie są przepięte pod MPK dla wygody, a dla uniknięcia rozszerzającego się absurdu.
User avatar
mirek
Posts: 76
Joined: 12 Feb 2005, 00:00

Re: Stopniowanie przewoźników

Post by mirek » 11 Aug 2012, 20:02

Amalio wrote:Właśnie idea podpinanie tego pod Mobilis byłoby rzucaniem sobie kłód pod nogi skoro i tak chcesz rozdrobnić to z powodu Veolii.
A autobusy w Kielcach czy Lublinie nie są przepięte pod MPK dla wygody, a dla uniknięcia rozszerzającego się absurdu.
Uniknięcie absurdu = nasza wygoda.

Wrając do meritum, dlaczego rzucanie sobie kłód pod nogi? Byłoby przejrzyście i bardziej funkcjonalnie niż obecnie. Pojazd podpinamy pod PKS (przewoźnik II stopnia), a automatycznie sumuje się z pozostałymi PKSami w karcie Mobilisu (I stopień). Chcemy zobaczyć łączny zasób wozów - wchodzimy w Mobilis, chcemy zobaczyć wozy w danym PKSie - rozwijamy w karcie Mobilisu zakładkę PKSu lub wchodzimy z poziomu miasta do danego PKSu. Pojazd znajdziemy więc w obu miejscach.

Podobnie w przypadku centrali Veolii i jej oddziałów, gdzie powtarzam: rozdrobnienie na oddziały byłoby szalenie pomocne. Powiem więcej, więcej pożytku byłoby z karty przewoźnika w formie oddziału niż w formie sumy. Obecnie utrzymanie aktualności ich bazy wozów np. w Toruniu wymaga hodowania swojej osobnej listy pojazdów i na podstawie jej wyszukiwanie po rejestracjach pojazdów - to nie jest rozwiązanie funkcjonalne.
User avatar
Amalio
Posts: 871
Joined: 13 Sep 2007, 00:00

Re: Stopniowanie przewoźników

Post by Amalio » 11 Aug 2012, 20:34

mirek wrote: Uniknięcie absurdu = nasza wygoda.
Nie rozumiem dlaczego wiesz lepiej co autor miał na myśli (a tak się składa, że głównie ja to forsowałem).
mirek wrote:Wrając do meritum, dlaczego rzucanie sobie kłód pod nogi? Byłoby przejrzyście i bardziej funkcjonalnie niż obecnie. Pojazd podpinamy pod PKS (przewoźnik II stopnia), a automatycznie sumuje się z pozostałymi PKSami w karcie Mobilisu (I stopień). Chcemy zobaczyć łączny zasób wozów - wchodzimy w Mobilis, chcemy zobaczyć wozy w danym PKSie - rozwijamy w karcie Mobilisu zakładkę PKSu lub wchodzimy z poziomu miasta do danego PKSu. Pojazd znajdziemy więc w obu miejscach.

Podobnie w przypadku centrali Veolii i jej oddziałów, gdzie powtarzam: rozdrobnienie na oddziały byłoby szalenie pomocne. Powiem więcej, więcej pożytku byłoby z karty przewoźnika w formie oddziału niż w formie sumy. Obecnie utrzymanie aktualności ich bazy wozów np. w Toruniu wymaga hodowania swojej osobnej listy pojazdów i na podstawie jej wyszukiwanie po rejestracjach pojazdów - to nie jest rozwiązanie funkcjonalne.
Ale różnica pomiędzy Veolią, a Mobilisem jest taka, że faktycznie istnieje jedna Veolia i przydała by się opcja podpatrzenia w jakim oddziale ile jest i jakich autobusów. Nie można zaś pozwolić na to by w obrębie Mobilisu pojawiała się lista wszystkich autobusów, bo to robienie wody z mózgu wszystkim tym którzy w przeciwieństwie do Ciebie, mnie i innych nie wiedzą nic na temat. I nie ma sensu przekonywać ludzi, że Mobilis ma jakieś dajmy na to H9. Dlatego musiałoby być takie coś jak Mobilis Group i tam by się odbywało sumowanie pojazdów zarówno z Mobilisu i podległych PKSów.
Tak jak napisałem - Veolia=/=Mobilis. Tu jest inna struktura i pod Mobilisem nie mogą się wyświetlać wszystkie autobusy ze wszystkich firm.
User avatar
mirek
Posts: 76
Joined: 12 Feb 2005, 00:00

Re: Stopniowanie przewoźników

Post by mirek » 11 Aug 2012, 20:56

Amalio wrote:Nie rozumiem dlaczego wiesz lepiej co autor miał na myśli (a tak się składa, że głównie ja to forsowałem).
Nie wiem lepiej, tak po prostu ten przydział w bazie odebrałem ;) .
Amalio wrote:Ale różnica pomiędzy Veolią, a Mobilisem jest taka, że faktycznie istnieje jedna Veolia i przydała by się opcja podpatrzenia w jakim oddziale ile jest i jakich autobusów. Nie można zaś pozwolić na to by w obrębie Mobilisu pojawiała się lista wszystkich autobusów, bo to robienie wody z mózgu wszystkim tym którzy w przeciwieństwie do Ciebie, mnie i innych nie wiedzą nic na temat. I nie ma sensu przekonywać ludzi, że Mobilis ma jakieś dajmy na to H9. Dlatego musiałoby być takie coś jak Mobilis Group i tam by się odbywało sumowanie pojazdów zarówno z Mobilisu i podległych PKSów.
Tak jak napisałem - Veolia=/=Mobilis. Tu jest inna struktura i pod Mobilisem nie mogą się wyświetlać wszystkie autobusy ze wszystkich firm.
Przekonałeś mnie, rzeczywiście wymagałoby to utworzenia fikcyjnego przewoźnika np. Mobilis Group. W każdym bądź razie, baza pojazdów zyskałaby przy tym nową i ważną funkcjonalność.
User avatar
Amalio
Posts: 871
Joined: 13 Sep 2007, 00:00

Re: Stopniowanie przewoźników

Post by Amalio » 11 Aug 2012, 22:17

mirek wrote:W każdym bądź razie, baza pojazdów zyskałaby przy tym nową i ważną funkcjonalność.
Tak, to rzeczywiście byłoby ciekawe. Tak jak mówię - podobna sytuacja jest w Niemczech w których jest Transdev, Veolia, Arriva(obecnie Netinera) czy DB Stadtverkehr które same nie zajmują się bezpośrednio transportem, a podległe im przedsiębiorstwa. A taka opcja wprowadzenia do bazy koncernów, grup itd umożliwiłaby przejrzenie całego taboru jakim oni dysponują. No tyle, że tu już trzeba by było wprowadzić całkiem nową funkcjonalność/jednostkę do bazy ;) Czyli ruch jest po stronie Deco.
Ustawiałoby się nazwę koncernu/grupy/holdingu i wpisywało odnośniki do podległych firm dzięki czemu baza by to sumowała i wyświetlała jako całość.
Tak! To by było bardzo dobre.

Co o tym sądzicie?
User avatar
Luke_Police
Posts: 489
Joined: 06 Nov 2007, 00:00

Re: Stopniowanie przewoźników

Post by Luke_Police » 12 Aug 2012, 19:19

Amalio wrote:No tyle, że tu już trzeba by było wprowadzić całkiem nową funkcjonalność/jednostkę do bazy ;) Czyli ruch jest po stronie Deco.
Ustawiałoby się nazwę koncernu/grupy/holdingu i wpisywało odnośniki do podległych firm dzięki czemu baza by to sumowała i wyświetlała jako całość.
Tak! To by było bardzo dobre.

Co o tym sądzicie?
Mniej więcej o tę lepszą funkcjonalność grup przewoźników właśnie chodzi. Tylko tak jak napisałeś, jest pewna różnica między Mobillisem, Veolią, a KPTS-em. KPTS to teraz jeden nowy przewoźnik, który wchłonął 4 samodzielne PKS-y, podobnie jak to kiedyś miało miejsce w przypadku PKS Wschód. Natomiast osobną kwestią jest posiadanie gdzieś udziałów. Wspomniane przez Pawła MPK Łódź jest większościowym udziałowcem trzech PKS-ów (przy czym istnienie PKS Myślenice jako przewoźnika w praktyce jest już tylko teoretyczne), którym nadano markę PKS Grupa. Sytuacji, gdzie ktoś posiada udziały w większej liczbie przewoźników jest więcej na rynku. Przykładowo Blue Line z Warszawy posiada udziały w PKS Stargard (aktualnie w likwidacji), PKS Chojnice, PKS Leżajsk i PKS Grudziądz. Niemniej jednak trudno mi powiedzieć, czy tworzenie w tym przypadku grupy/holdingu miałoby jakiś sens. W zasadzie zawsze byli to całkowicie oddzielni przewoźnicy, którzy w żaden sposób nie współpracowali ze sobą. Dopiero jak Stargard zaczął mieć poważne problemy finansowe, wywalono prezesa i na jego miejsce pojawił się prezes rządzący cały czas w PKS Chojnice, a obecnie z uwagi na proces likwidacji, ich stacja paliw działa pod szyldem PKS Chojnice. Być może zaznaczenie w kartach przewoźników ich większościowego udziałowca byłoby dla kogoś pomocne w zrozumieniu takich sytuacji, niemniej jednak nie jest to ta sama sytuacja jak z KPTS-em lub Veolią.
User avatar
Amalio
Posts: 871
Joined: 13 Sep 2007, 00:00

Re: Stopniowanie przewoźników

Post by Amalio » 12 Aug 2012, 20:01

No, ale ja myślę, że nikt tu w ogóle nie ma na celu wciągania w to takich sytuacji, a klarowne gdzie jedna firma jest właścicielem drugiej co też najczęściej, a w zasadzie zawsze odznacza się choćby jednolitym malowaniem na autobusach różnych firm.
KPTS i Veolia(Polska), to jeden worek gdzie trzeba by umożliwić podpatrywanie jaki jest podział autobusów na miasta (czyli widok ogólny i posortowany) oraz przykład różnego rodzaju koncernów, holdingów i innych grup gdzie wiele firm występuje pod szyldem spółki nadrzędnej. Tak jak Mobilis Group czy wymienione przeze mnie przykłady z Niemiec. Albo jeszcze na przykład szwedzka Veolia gdzie również mamy po jednej Veolii na każde miasto i przydałoby się to spiąć od góry gdzie można by przejrzeć ogół autobusów jeżdżących po Szwecji.
User avatar
Luke_Police
Posts: 489
Joined: 06 Nov 2007, 00:00

Re: Stopniowanie przewoźników

Post by Luke_Police » 14 Aug 2012, 18:14

Amalio wrote:KPTS i Veolia(Polska), to jeden worek gdzie trzeba by umożliwić podpatrywanie jaki jest podział autobusów na miasta (czyli widok ogólny i posortowany) oraz przykład różnego rodzaju koncernów, holdingów i innych grup gdzie wiele firm występuje pod szyldem spółki nadrzędnej.
Chyba najlepiej ubrałeś to w słowa, jak się dało. Dorzucam do wyliczanki PKS Wschód. Przy okazji taka kwestia: jeśli przykładowo z danego worka wydzieli się jakaś część jako osobny przewoźnik, to rozumiem, że przy przeglądaniu całości, cały jego tabor będzie figurował na szaro (tak jak pojazdy, których już nie ma na stanie)? Dobrze by było, aby tak właśnie było.
Post Reply