New database structure / nowa struktura bazy danych
Znowu: podwozie czy nadwozie
Lata mijają, a nierozwiązany problem się poszerza.
Chodzi o to czy pojazdy podpinać do serii podwozia czy nadwozia.
Ostatni werdykt brzmiał: szanujemy zasadę przyjętą w kraju, z którego pochodzi autobus.
Czyli - autobusy wyprodukowane w krajach skandynawskich, Szwajcarii i Wielkiej Brytanii mają być podpięte pod podwozie.
Zasada martwa. Każdy dodaje jak chce. A w Wielkiej Brytanii wszystko jest dodane pod podwozie, niebrytyjskie autobusy również.
Ostatnia dyskusja była dość ostra.
Argumenty za podwoziami:
- Ograniczona ilość renomowanych producentów ogranicza niekontrolowany przyrost serii;
- Niektóre kraje bardzo silnie akcentują marki i typy podwozi, niemal zupełnie ignorując nadwozia - niektóre autobusy nawet nie mają typu nadwozia, wystarczy sama marka producenta karosującego;
- O niektórych firmach karosujących z egzotycznych krajów nie sposób znaleźć żadnych informacji, wiadomo jednak jakie podwozia były przez nich wykorzystywane;
- Uzupełnienie bazy według nadwozi może utrudnić mieszkańcom niektórych krajów korzystanie z bazy danych, jako że nie przywiązują wagi do nadwozi.
Argumenty za nadwoziami:
- O typie nadwozia można wnioskować ze zdjęcia, a o podwoziu tylko z dokumentów czy emblematów, do których nie zawsze jest dostęp;
- Nadwozia stanowią specyficzną kategorię wiążącą się z przeznaczeniem pojazdu (miejski, podmiejski, turystyczny), wysokością podłogi, wysokością (standardowy, SHD, piętrowy), długością - niektóre podwozia są na tyle uniwersalne, że można zbudować na nich bardzo różne autobusy;
Osobiście uważam, że w przypadkach, w których dokładna marka i typ nadwozia są możliwe do ustalenia, nie ma powodu, by nie wydzielić odrębnej serii. Przy wykorzystaniu aktualnych możliwości bazy danych można byłoby przenieść większość pojazdów pod serie nadwoziowe, a w podwoziach zostawić jedynie pojazdy z nieustalonym nadwoziem.
Wzbudzi to jednak protesty Anglików i Skandynawów - a tak przynajmniej utrzymują Polacy powołujący się na ich zdanie. Rozmawiałem kiedyś z Oyvindem Bergiem na ten temat i nie widział żadnych przeszkód w grupowaniu skandynawskich autobusów według nadwozi, nawet był chętny do zapoznania nas z całą typologią. Swego czasu serie nadwoziowe rozplenił użytkownik z Portugalii - wbrew temu co się tutaj powtarza, dla niego również bardziej prawidłowe było oznaczanie pojazdów według nadwozi.
Tak czy siak wzbudzi to kontrowersje.
Wersją idealną, postulowaną przez obie strony, byłoby wprowadzenie nadserii związanych z podwoziami. Po pierwsze rozwiązałoby to raz na zawsze problem podwozie/nadwozie. Po drugie mogłoby posłużyć także do grupowania pojazdów pochodnych, tak jak postradzieckie klony ZIUtka, o których wspominał Jarosz.
Chodzi o to czy pojazdy podpinać do serii podwozia czy nadwozia.
Ostatni werdykt brzmiał: szanujemy zasadę przyjętą w kraju, z którego pochodzi autobus.
Czyli - autobusy wyprodukowane w krajach skandynawskich, Szwajcarii i Wielkiej Brytanii mają być podpięte pod podwozie.
Zasada martwa. Każdy dodaje jak chce. A w Wielkiej Brytanii wszystko jest dodane pod podwozie, niebrytyjskie autobusy również.
Ostatnia dyskusja była dość ostra.
Argumenty za podwoziami:
- Ograniczona ilość renomowanych producentów ogranicza niekontrolowany przyrost serii;
- Niektóre kraje bardzo silnie akcentują marki i typy podwozi, niemal zupełnie ignorując nadwozia - niektóre autobusy nawet nie mają typu nadwozia, wystarczy sama marka producenta karosującego;
- O niektórych firmach karosujących z egzotycznych krajów nie sposób znaleźć żadnych informacji, wiadomo jednak jakie podwozia były przez nich wykorzystywane;
- Uzupełnienie bazy według nadwozi może utrudnić mieszkańcom niektórych krajów korzystanie z bazy danych, jako że nie przywiązują wagi do nadwozi.
Argumenty za nadwoziami:
- O typie nadwozia można wnioskować ze zdjęcia, a o podwoziu tylko z dokumentów czy emblematów, do których nie zawsze jest dostęp;
- Nadwozia stanowią specyficzną kategorię wiążącą się z przeznaczeniem pojazdu (miejski, podmiejski, turystyczny), wysokością podłogi, wysokością (standardowy, SHD, piętrowy), długością - niektóre podwozia są na tyle uniwersalne, że można zbudować na nich bardzo różne autobusy;
Osobiście uważam, że w przypadkach, w których dokładna marka i typ nadwozia są możliwe do ustalenia, nie ma powodu, by nie wydzielić odrębnej serii. Przy wykorzystaniu aktualnych możliwości bazy danych można byłoby przenieść większość pojazdów pod serie nadwoziowe, a w podwoziach zostawić jedynie pojazdy z nieustalonym nadwoziem.
Wzbudzi to jednak protesty Anglików i Skandynawów - a tak przynajmniej utrzymują Polacy powołujący się na ich zdanie. Rozmawiałem kiedyś z Oyvindem Bergiem na ten temat i nie widział żadnych przeszkód w grupowaniu skandynawskich autobusów według nadwozi, nawet był chętny do zapoznania nas z całą typologią. Swego czasu serie nadwoziowe rozplenił użytkownik z Portugalii - wbrew temu co się tutaj powtarza, dla niego również bardziej prawidłowe było oznaczanie pojazdów według nadwozi.
Tak czy siak wzbudzi to kontrowersje.
Wersją idealną, postulowaną przez obie strony, byłoby wprowadzenie nadserii związanych z podwoziami. Po pierwsze rozwiązałoby to raz na zawsze problem podwozie/nadwozie. Po drugie mogłoby posłużyć także do grupowania pojazdów pochodnych, tak jak postradzieckie klony ZIUtka, o których wspominał Jarosz.
potrafię pracować dobrze, potrafię coś tam coś tam
- decomposed05
- Posts: 2664
- Joined: 19 Apr 2005, 00:00
- Contact:
Re: Znowu: podwozie czy nadwozie
Z moich notatek:
Pojazd składa się
* nadwozia
* podwozia
- ilosci silnikow
- silnika
- skrzyni biegow (autobus)
- silnika pomocniczego (trolejbus)
- siedzen
- pantograf
- sterowanie (trolejbus)
- uklad drzwi
+ rozstaw osi
+ dlugosc
+ szerokosc
+ wysokosc
+ uk�Bad wózków (tramwaj)
+ ilo�[�G cz�Bonów
+ wysokość podłogi
- pasażerowie
- siedzące
= model poprzedni
= lata produkcji
= licencja
Silnik się składa:
http://phototrans.pl/07,1,0.html
Skrzynia biegów się składa:
http://phototrans.pl/08,1,0.html
He he he.
Pojazd składa się
* nadwozia
* podwozia
- ilosci silnikow
- silnika
- skrzyni biegow (autobus)
- silnika pomocniczego (trolejbus)
- siedzen
- pantograf
- sterowanie (trolejbus)
- uklad drzwi
+ rozstaw osi
+ dlugosc
+ szerokosc
+ wysokosc
+ uk�Bad wózków (tramwaj)
+ ilo�[�G cz�Bonów
+ wysokość podłogi
- pasażerowie
- siedzące
= model poprzedni
= lata produkcji
= licencja
Silnik się składa:
http://phototrans.pl/07,1,0.html
Skrzynia biegów się składa:
http://phototrans.pl/08,1,0.html
He he he.
Re: Znowu: podwozie czy nadwozie
No dobra, Ojcu, ciekawe rzeczy w linkach dałeś - ale tak właściwie, to WTF?
- decomposed05
- Posts: 2664
- Joined: 19 Apr 2005, 00:00
- Contact:
Re: Znowu: podwozie czy nadwozie
Pytanie:
Czy jeśli pojazd zmieni nadwozie to jest to ciągle ten sam pojazd?
Czy jeśli pojazd zmieni nadwozie to jest to ciągle ten sam pojazd?
Re: Znowu: podwozie czy nadwozie
Biorąc pod uwagę to, że na jednym podwoziu można zabudować wiele różnych typów nadwozi, które mogą się od siebie diametralnie różnić - nie, nie jest.
- decomposed05
- Posts: 2664
- Joined: 19 Apr 2005, 00:00
- Contact:
Re: Znowu: podwozie czy nadwozie
Jak mamy grupować wozy wg. nadwozi, no to też to nie jest ten sam wóz, mimo tych samych bebechów. Nie znam przypadku, ale strzelam, że formalnie tamten stary wóz jest skasowany i została sama rama z silnikiem itp., na którą została założona nowa buda i zarejestrowano taki pojazd jako nowy.
- decomposed05
- Posts: 2664
- Joined: 19 Apr 2005, 00:00
- Contact:
Re: Znowu: podwozie czy nadwozie
Mała aktualizacja:
Pojazd składa się
* nadwozia (wymagane)
http://phototrans.pl/09,1,0.html
* podwozia
http://phototrans.pl/10,1,0.html
* silnika
http://phototrans.pl/07,1,0.html
* skrzyni biegów (autobus)
http://phototrans.pl/08,1,0.html
inne dane:
- ilość silnikow
- silnik pomocniczy (trolejbus, duobus, elektryki)
- sterowanie (trolejbus)
- uklad drzwi
- liczba osi
- liczba członów
- dlugosc
- szerokosc
- wysokosc
- wysokość podłogi max
- wysokość podłogi min
- opis
- pasażerowie
- siedzące
- lata produkcji
- licencja
- modernizacja (czy takie coś to pojazd nowy czy remont istniejącego)
Przykład takiego rozwiązania jest tutaj:
http://phototrans.pl/05,1,0,ikarus_260.html
Myślę, ze takim opisem wyczerpiemy na razie żądany poziom szczegółowości. Brakuje jeszcze osi, pantografu i siedzeń i osprzętu silnika ale to może za parę lat.
Pojazd składa się
* nadwozia (wymagane)
http://phototrans.pl/09,1,0.html
* podwozia
http://phototrans.pl/10,1,0.html
* silnika
http://phototrans.pl/07,1,0.html
* skrzyni biegów (autobus)
http://phototrans.pl/08,1,0.html
inne dane:
- ilość silnikow
- silnik pomocniczy (trolejbus, duobus, elektryki)
- sterowanie (trolejbus)
- uklad drzwi
- liczba osi
- liczba członów
- dlugosc
- szerokosc
- wysokosc
- wysokość podłogi max
- wysokość podłogi min
- opis
- pasażerowie
- siedzące
- lata produkcji
- licencja
- modernizacja (czy takie coś to pojazd nowy czy remont istniejącego)
Przykład takiego rozwiązania jest tutaj:
http://phototrans.pl/05,1,0,ikarus_260.html
Myślę, ze takim opisem wyczerpiemy na razie żądany poziom szczegółowości. Brakuje jeszcze osi, pantografu i siedzeń i osprzętu silnika ale to może za parę lat.