Dyskusja o przewoźnikach

BorOl
Posts: 25
Joined: 10 Jun 2006, 00:00
Contact:

Re: Dyskusja o przewoźnikach

Post by BorOl » 13 Nov 2009, 09:41

Wiem, że był kiedyś taki wątek, ale nie ma. Problem pewnie już został rozwiązany, ale nie mam pewności jak, a zanim coś zrobię wolę wiedzieć.
Chodzi o Olsztyn. Mamy taką sytuację, że po wojnie powstało MZK, które następnie zostało przekształcone w MPK. Potem z MPK powstało WPKM, obejmujące kilka zakładów. Następnie z WPKM zrobiono PKM, tylko po to aby już po 2,5 roku zrobić z tego MPK, które trwa do dziś. Swego czasu jak dodawałem zdjęcie autobusu WPKM nakazano ;) mi dodanie przewoźnika WPKM.

1946 Powołano Miejskie Zakłady Komunikacyjne
1954 MZK zostaje przekształcone w Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne. Podpisano umowę patronacką z WPK Gdańsk-Gdynia, w wyniku której MPK uzyskało pomoc techniczną i organizacyjną.
1.08.1975 MPK uzyskuje rangę przewoźnika wojewódzkiego - nowa nazwa to: Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej (w skład WPKM wchodzą zakłady komunikacyjne z Ostródy, Kętrzyna, Mrągowa i od 1978 Szczytna)
31.12.1990 WPKM zostaje przekształcone w Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej
1.03.1993 PKM przekształca się w Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Spółka z o.o.

Teraz pytania związane z tymi przekształceniami:
1. MZK, PKM i MPK (WPKM już jest oddzielnie) traktować jako jedno czy oddzielnie?
2. Czy WPKM ma zostać oddzielne?
3. Co z Zakładami "należącymi" do WPKM? W większości już są założone, ale jako samodzielne zakłady po rozwiązaniu WPKM, a nie jako części WPKM. Nie wiem czy w dzień powołania WPKM był pierwszym dniem Zakładu w danym mieście - do sprawdzenia. Co jeśli tak, co jeśli nie? :)
4. Były wozy, które wpisane były na stan w WPKM Olsztyn z kolejnym tutaj numerem, ale tego samego (lub parę dni później, lub nawet parę lat później; bywało też, że wozy wracały do Olsztyna) były przekazywane do Zakładów. Czy (to wynikać będzie po części z odpowiedzi na pyt. nr 3) dodawać pojazdy do WPKM i do zakładu (jeśli za przewoźnika w rozumieniu TWB uznajemy zakłady w czasach WPKM)? Czy może dodajemy pod dwoma numerami w WPKM Olsztyn?
User avatar
decomposed05
Posts: 2664
Joined: 19 Apr 2005, 00:00
Contact:

Re: Dyskusja o przewoźnikach

Post by decomposed05 » 13 Nov 2009, 13:18

Dla firm takich jak WPK nie tworzymy oddziałów. Już to ćwiczyliśmy wielokrotnie.

Np. autobusy z oddziału Świdnica WPK Wałbrzych wrzucamy do WPK Wałbrzych.
BorOl
Posts: 25
Joined: 10 Jun 2006, 00:00
Contact:

Re: Dyskusja o przewoźnikach

Post by BorOl » 13 Nov 2009, 14:53

Domyślam się, że było to ćwiczone wielokrotnie ale w FAQ tego nie widzę :> Podobnie jak odpowiedzi na pozostałe pytania. Zwłaszcza 1, bo resztę mogę sobie dopowiedzieć.

Wiem, że żeby FAQ lub instrukcja obsługi były to ktoś go musi przygotować... Mam nadzieję, że z tego "wiejstwa" ;) coś wyniknie w wolnej chwili.
User avatar
Ventlan
Posts: 51
Joined: 19 Jun 2006, 00:00
Location: Łódź i okolice

Re: Dyskusja o przewoźnikach

Post by Ventlan » 13 Nov 2009, 18:30

Ad 1. Ja bym zrobił oddzielne, ale może niech inni się też wypowiedzą.
Ad 2. j.w.
Ad 3. Oddziały traktujemy jako osobnych przewoźników od chwili rozwiązania WPKM i ich wyodrębnienia jako samodzielne podmioty. Przed tą datą wszystko podpinamy pod główny WPKM. W "Inne informacje" przewoźnika WPKM możesz wpisać, kiedy i na jakie zakłady został podzielony przy likwidacji (najlepiej z linkami do nowych przewoźników w bazie). W zakładach też można wpisać, że wcześniej były częścią WPKM, a samodzielność uzyskały w danym roku, który uznajemy za ich powstanie jako samodzielnego przewoźnika.
Ad 4. Za czasów WPKM dodawać tylko do WPKM, po rozbiciu dodać do nowo powstałych spółek z odpowiednią datą zmiany właściciela.

Ja tu widzę jeszcze jeden problem, bo mamy dwa razy MPK z innym tworem w międzyczasie i teraz czy tworzyć dwa osobne wpisy, czy jeden z przerwą w istnieniu. Ja się skłaniam ku bramce numer 1 :)
User avatar
dj.emdsd40
Posts: 4
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Re: Dyskusja o przewoźnikach

Post by dj.emdsd40 » 13 Nov 2009, 18:34

Witam.

W kwestii przewoźników jeden z użytkowników wpadł na pomysł,
aby wprowadzić kartę historii przewoźnika tak jak ma to miejsce w przypadku pojazdów.
W tej karcie zawarta byłaby informacja o datach obowiązywania nazw przedsiębiorstwa,
zakresu działania, itp, itd.

@ BorOl : W przypadku Olsztyna na chwilę obecną zrobiłbym tak:
1. Pod MPK Olsztyn podpiąć wszystkie pojazdy jakie eksploatowano od założenia
przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej czyli od 1907 roku. Także te, które:
- eksploatowano określony czas (nawet niecały dzień) po czym przekazano gdzieś tam;
- skreślono wcześniej, niż wpisano na stan patrz:
* Jelcz PR110M [1987] #689: Wpisany 18.02.1987 Skreślony 16.02.1987 Przekazany do ZKM Ostróda
* Jelcz PR110M [1987] #690: Wpisany 19.02.1987 Skreślony 17.02.1987 Przekazany do ZKM Kętrzyn
2. Stworzyć krótką, ale szczegółową historię przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej w
opisie MPK Olsztyn.
3. Jeżeli odział podlegał pod WPKM a następnie został usamodzielniony to pojazdy, które miał na stanie
należy podpiąć pod MPK Olsztyn i w historii pojazdu napisać notatkę wyjaśniającą jak było na prawdę, tzn
był na stanie WPKM Olsztyn, natomiast po usamodzielnieniu przedsiębiorstwa wpisać na stan tego przedsiębiorstwa.

Na razie to wszystkie moje pomysły, jak coś jeszcze wymyślę to podam.

Pozdrawiam Andrzej Borkowski.
User avatar
Ventlan
Posts: 51
Joined: 19 Jun 2006, 00:00
Location: Łódź i okolice

Re: Dyskusja o przewoźnikach

Post by Ventlan » 16 Nov 2009, 20:16

dj.emdsd40 wrote: 1. Pod MPK Olsztyn podpiąć wszystkie pojazdy jakie eksploatowano od założenia
przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej czyli od 1907 roku. Także te, które:
- eksploatowano określony czas (nawet niecały dzień) po czym przekazano gdzieś tam;
- skreślono wcześniej, niż wpisano na stan patrz:
* Jelcz PR110M [1987] #689: Wpisany 18.02.1987 Skreślony 16.02.1987 Przekazany do ZKM Ostróda
* Jelcz PR110M [1987] #690: Wpisany 19.02.1987 Skreślony 17.02.1987 Przekazany do ZKM Kętrzyn
Zdecydowanie jestem przeciw tworzenia na siłę "worka do wrzucania wszystkiego", zwłaszcza gdy historia była zupełnie inna. Zakładają, że jakiś pojazd przeżył cały wspomniany okres, powinien mieć następującą historię przewoźników:

1946 - 1954 MZK
1954 - 1975 MPK
1975 - 1990 WPKM
1990 - 1993 PKM
1993 - ---- MPK

Oczywiście pojazdy istniejące krócej powinny mieć odpowiedni wycinek tej historii.
2. Stworzyć krótką, ale szczegółową historię przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej w
opisie MPK Olsztyn.
Również historię rozbić na tych kilku przewoźników, czyli w opisie każdego dać daty postania i likwidacji oraz ewentualnie z czego i w co zostało przekształcone.
3. Jeżeli odział podlegał pod WPKM a następnie został usamodzielniony to pojazdy, które miał na stanie
należy podpiąć pod MPK Olsztyn i w historii pojazdu napisać notatkę wyjaśniającą jak było na prawdę, tzn
był na stanie WPKM Olsztyn, natomiast po usamodzielnieniu przedsiębiorstwa wpisać na stan tego przedsiębiorstwa.
Zgoda, za wyjątkiem tego, że podpiąć pod właściwy WPKM, a nie na siłę pod MPK.

Tak przynajmniej ja to sobie wyobrażam.
User avatar
dj.emdsd40
Posts: 4
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Re: Dyskusja o przewoźnikach

Post by dj.emdsd40 » 22 Nov 2009, 22:50

Mnie chodzi o dokładnie coś takiego jak przypadku Zielonej Góry:
http://www.phototrans.eu/24,162,0.html .
Jak Remik zaczął dzielić przewoźników ze względu na nazwę to jakiś użytkownik
objechał go za to, że robi burdel.
User avatar
empi
Posts: 1158
Joined: 29 Oct 2005, 00:00
Location: Radom

Re: Dyskusja o przewoźnikach

Post by empi » 22 Nov 2009, 23:20

dj.emdsd40 wrote:Mnie chodzi o dokładnie coś takiego jak przypadku Zielonej Góry:
http://www.phototrans.eu/24,162,0.html .
Jak Remik zaczął dzielić przewoźników ze względu na nazwę to jakiś użytkownik
objechał go za to, że robi burdel.
Ja objechałem. Pojazdów nie sposób znaleźć. Zwłaszcza jak wydziela się nawet formy własnościowe przedsiębiorstw - MZK i MZK sp. z o. o. Są granice dokładności - ciekawe jak odnajdziemy pojazdy, gdy zaczniemy wpisywać firmy leasingowe zamiast eksploatujących leasingowane wozy właścicieli. Firmy zachowują swoje tradycje i ciągłość historii i odwołują się do nich - mnożenie właścicieli nie sprzyja przejrzystości bazy.
potrafię pracować dobrze, potrafię coś tam coś tam
BorOl
Posts: 25
Joined: 10 Jun 2006, 00:00
Contact:

Re: Dyskusja o przewoźnikach

Post by BorOl » 23 Nov 2009, 10:21

Trzeba sobie odpowiedzieć na pytanie - czy ma być czytelnie czy ma być formalnie (oczywiście z zachowaniem zdrowego rozsądku - przypadek leasingu). IMHO TWB nie jest przygotowane do takich sytuacji, ale nie wyobrażam sobie jak by to miało wyglądać, żeby było i dobrze, i czytelnie (dlatego powyższy zarzut proszę traktować delikatnie ;) ).

Zatem, empi - jakie rozwiązanie proponujesz?

W obecnych uwarunkowaniach skłaniałbym się do uproszczenia sprawy. Tworzenie nowego przewoźnika w momencie kiedy nastąpiła tylko zmiana nazwy jest chyba przesadą, ale już WPKM z racji zupełnie innego charakteru powinien być wydzielony. Problem jednak będzie nadal jeśli chodzi o czasy przed- i po- WPKMowe. Czy jedno i drugie ma obsługiwać jeden przewoźnik? Mała żywotność autobusów z tamtych czasów sprawia, że w Olsztynie nie będzie sytuacji gdy jeden pojazd zaliczył wszystkie trzy okresy. W Zielonej Górze jednak takie prawdopodobieństwo rośnie niemal do 100%.
Z dyskusji widać, że nie ma jednego rozwiązania i nie ma 100% poparcia dla jakiejkolwiek propozycji. Kwestia oddziałów WPK już uważam za rozwiązaną, ale co robić z przewoźnikami nadal dla mnie jest niejasne.
Pytanie jak uproszczenie wpłynie na czytelność bazy. Np. podział na:
1. pre-WPKM
2. WPKM
3. post-WPKM

czyli:

1. MZK + MPK, pod nazwą: "MPK 1946-75" - dla rozróżnienia, ale pewnie pojawią się głosy sprzeciwu (głównie od zwolenników wydzielania przewoźników).
2. WPKM (wszystkie oddziały razem): "WPKM"
3. PKM + MPK: "MPK"

Do tego w innych informacjach każdego przewoźnika kalendarium + linki do pozostałych przewoźników.

Jeśli chodzi o podwójną numerację w WPK (czyli w jednym czasie jeden numer w WPKM, a drugi w zakładzie) to przyjmuję, że wpisuję właściwy dla przewoźnika (WPKM), a w informacjach dodatkowych wpisuję zakład i numer (np. "ZKM Kętrzyn 39").

Mam jeszcze jeden pomysł, ale nie wiem na ile realny, a na pewno wymagający dużo pracy (no i nie wiem czy nie skończy się burdelem, ale myślę że gdyby wprowadzeniem tego zajęłyby się osoby poważne to by było ok.). Może jednak stworzyć każdego przewoźnika (PKMy, ZKMy, MPK itp.) oraz wprowadzić do bazy instytucję "przewoźnika wirtualnego" ;) Tj. chodzi mi o przewoźnika, do którego nie można by było dodawać pojazdów, ale u którego można by było stworzyć historię jak w pojazdach - czyli zgrupować wszystkich przewoźników. Tym samym wirtualny przewoźnik (dla którego można by było wyświetlać pojazdy - pytanie czy się da niedublować pojazdów, które mają wpisane przejścia między "składowymi" przewoźnikami) byłby dla zwolenników "jednego wora", a rozdrobnienie przewoźników byłoby dla formalistów. Teraz mi to przyszło do głowy i nie przemyślałem negatywnych skutków - liczę na Was w tym względzie ;)
User avatar
empi
Posts: 1158
Joined: 29 Oct 2005, 00:00
Location: Radom

Re: Dyskusja o przewoźnikach

Post by empi » 23 Nov 2009, 12:47

BorOl wrote:Trzeba sobie odpowiedzieć na pytanie - czy ma być czytelnie czy ma być formalnie (oczywiście z zachowaniem zdrowego rozsądku - przypadek leasingu). IMHO TWB nie jest przygotowane do takich sytuacji, ale nie wyobrażam sobie jak by to miało wyglądać, żeby było i dobrze, i czytelnie (dlatego powyższy zarzut proszę traktować delikatnie ;) ).

Zatem, empi - jakie rozwiązanie proponujesz?
Takie, żeby zachować zdrowy rozsądek i nie wpisywać każdej zmiany w danych pojazdu, tylko te najważniejsze, np:
BorOl wrote: 1. pre-WPKM
2. WPKM
3. post-WPKM

czyli:

1. MZK + MPK, pod nazwą: "MPK 1946-75" - dla rozróżnienia, ale pewnie pojawią się głosy sprzeciwu (głównie od zwolenników wydzielania przewoźników).
2. WPKM (wszystkie oddziały razem): "WPKM"
3. PKM + MPK: "MPK"
BorOl wrote: Mam jeszcze jeden pomysł, ale nie wiem na ile realny, a na pewno wymagający dużo pracy (no i nie wiem czy nie skończy się burdelem, ale myślę że gdyby wprowadzeniem tego zajęłyby się osoby poważne to by było ok.). Może jednak stworzyć każdego przewoźnika (PKMy, ZKMy, MPK itp.) oraz wprowadzić do bazy instytucję "przewoźnika wirtualnego" ;) Tj. chodzi mi o przewoźnika, do którego nie można by było dodawać pojazdów, ale u którego można by było stworzyć historię jak w pojazdach - czyli zgrupować wszystkich przewoźników. Tym samym wirtualny przewoźnik (dla którego można by było wyświetlać pojazdy - pytanie czy się da niedublować pojazdów, które mają wpisane przejścia między "składowymi" przewoźnikami) byłby dla zwolenników "jednego wora", a rozdrobnienie przewoźników byłoby dla formalistów. Teraz mi to przyszło do głowy i nie przemyślałem negatywnych skutków - liczę na Was w tym względzie ;)
Niestety nie rozumiem jak miałby wyglądać i funkcjonować taki wirtualny przewoźnik :(
potrafię pracować dobrze, potrafię coś tam coś tam
Post Reply