decomposed05 wrote:
Odnośnie komentarzy. No fajnie, że uzupełnienie opisu na PGK zajmuje 10 sekund ale jak chcesz trzymać bazę pojazdów w takiej formie jaką mamy no trzeba ją zapełnić danymi i trzeba te dane znać.
Zgadza się i nie ma co się cofać w rozwoju. Wystarczy porównać liczbę zdjęć, albo zobaczyć jak różni autorzy z innych galerii dzielnie przepisują nazwy zagranicznych przewoźników czy nazw modeli od nas, by się przekonac kto jest debeściak w świecie fotogalerii
decomposed05 wrote:
Można stworzyć oczywiście worek pod nazwą "różności z kraju i ze świata" i tam wymagać do wypełnienia jedynie opis i tagi (reszta np. z exifa) i będzie to trwało pięć sekund by dodać zdjęcie ale kto później ogarnie?
Nie, nie, to będzie krok wstecz. W sumie nie tyle samo dodawanie zdjęć jest upierdliwe, co dokopywanie się do pojazdu. Ale jeśli będą wprowadzane usprawnienia w wyszukiwaniu takie jak to autouzupełnianie, to w zupełności to ułatwi sprawę. np. mam zdjęcie autobusu, znam numer i region geograficzny (wg tablicy rej.) - odznaczam region, zaczynam wpisywać numer, autouzupełniacz mi proponuje parę opcji. Najlepiej jakby wówczas był wybór - "edytuj dane"/"dodaj zdjęcie" jeśli pojazd wisi w bazie lub "dodaj dane" jeśli go nie ma.
W sumie ułatwianie hurtowego procesu uploadu nie jest wskazane, bo może przynieść hurtowe ilości knotów
decomposed05 wrote:
Czego brakuje poza wyszukiwaniem po nazwie pojazdu?
Nooo... przydałoby się:
- we wszystkich możliwych polach możliwość zastąpienia gwiazdką (*) dowolnego znaku. To dotyczy również wyszukiwarki zdjęć.
- w przypadku numerów taborowych czy tablic ignorowanie znaków takich jak kreski, spacje... niestety, brak jest często konsekwencji w formacie tych danych, a czasem niektórzy potrafią zinterpetować śrubkę na której trzyma się blacha jako kreskę :] Mam na myśli np., że po wpisaniu ABC1234 automat pokaże nie tylko pojazd ABC1234 ale i ABC 1234, A-B1234 itp.
- możliwość wyszukaniwania po faktycznych nazwach wpisanych do metryczek. Czyli chce znaleźć tylko Ikarus 280.33, a nie wszsytkie Ikarus 280 więc wpisuje to w odpowiednie pole.
- dodanie pól "kraj" "region". ew. "miasto" zarejestrowania pojazdu / wykonania zdjęcia
decomposed05 wrote:
Jakbyś wypisał te cechy to można byłoby zrobić te relacje.
przewoźnik obsługuje:
- tramwaje
- trolejbusy
- metro
- autobusy lokalne i regionalne (linie regularne)
- autobusy dalekobieżne (linie regularne)
(to oczywiście można rozwinąć)
Ewentualnie można to zrobić w inny sposób - po prostu automat zczytuje cechy pojazdów znajdujących się na posiadaniu przewoźnika wg tego co wpisujemy przy dodawaniu serii. Tj. automat widzi że przewoźnik ma serię Konstal 105N - seria jest zdefiniowana jako tramwaj - czyli przy odpowiednim zgwałceniu wyszukiwarki (pokaż przewoźników obsługujących [x] tramwaje []trolejbusy []metro itd.) taki przewoźnik trafia na listę.
Nie ukrywam, że te propozycja to pochodna zainteresowań bardziej elektrotransportem niż resztą i chęci jakiegoś takiego stworzenia galerii wszystkich światowych sieci tram+tbus+metro (w sumie coraz mniej nam zostało). Przy autobusach z takim grupowaniem będzie więcej problemów, bo ciężko czasem zdefiniować charakter działalności danej firmy a liczba przewoźników jest bardzo duża. Przy elektrotransporcie też może wystąpić zaburzenie pierwotneroo celu - mam tu na myśi rózne altanki, pomniki itp.
Mój zamysł jest generalnie taki - oddzielić jakoś istotne, duże firmy typu "MPK" i "PKS" od zdziśkomietkobusów i "przewoźników" typu Wojska Lądowe czy urząd gminy Pierdziszewo z jednym pomarańczowym gimbusem na stanie.
decomposed05 wrote:
Czyli jak? Wielka lista na cały kraj?
Nie, nie. Niech listy zostaną tak jak są. Ale usprawnieniem byłaby wyszukiwarka która potrafi wygenerować odpowiednią listę wg zadanych parametrów
czyli - np. lista wszystkich przewoźników w kraju xxx, albo w regionie yyy i zzz (najlepiej jak liczba tych pól będzie dowolna. Tak jak mamy - możemy sobie dodać region 1, region2 itd.).
Jeśli do tego dołączymy poruszone wyżej cechy ważniejszych przewoźników, to można sobie będzie zobaczyć np. wszystkie sieci tramwajowe w państwach Ukraina i Białoruś, albo wszystkie "PKSy" w woj. lubuskim - taki jest mój zamysł.
decomposed05 wrote:
Co rozumiesz przez możliwość hurtowej edycji danych?
Zasadniczo możliwość sprawnego poradzenia sobie z następującymi sytuacjami:
- w bazie MVG Monachium ktoś tam kiedyś dodał ~100 mańków z 1991 r.
http://phototrans.eu/2415,46,88,0,f.html
Dziś to jednak dawno i nieprawda, zostały sprzedane do różnych GOPów i Czarnogór albo poszły na złom. Z bazy jednak wynika, że wciąż są na stanie.
- parę miesięcy temy w Wilnie skonsolidowano spółkę trolejbusową i autobusową w jedno nowe "MPK". Nikomu się nie chce (wliczając niżej podpisanego) przeklikać 600 wozów do nowej firmy bo i trwa to strasznie długo.
- wydzielono jakąs nową serię, albo wprowadzono nowe zasady oznaczania danego typu autobusu, np. ostatni przykład z DAF/VDL. Edytorzy musza się przeklikać przez setki wozów.
- ktoś pojechał rozdziewiczyć jakąs nieobecną dotąd sieć. Natłukł sporo zdjeć. Zamiast się pieścić z każdym wozem, lepiej po prostu dodać cały spis i potem sobie dorzucać fotki.
Oto przykłady które chodzą mi po głowie. Nie wiem oczywiście, na ile realne jest zaprogramowanie tego.
1) Po otworzeniu spisu pojazdów na górze pojawia się 'goły' formularz danych do uzupełnienia. Przy każdym pojeździe jest pole odhaczenia. Ustawiamy sobie te dane które chcemy zmienić, z tymże defaultowe ustawienie każdego pola to "brak zmian"
Czyli np. otwieramy spis ZiU w Belgradzie. Niemal wszystkie skasowano, ale w bazie wiele wciąż wisi jako istniejące. W formularzu na górze ustawiamy pola zezłomowany: "2011" , to samo przy polu "właściciel #1", reszta bez zmian. Stawiamy ptaszki przy kolejnych pojazdach które chcemy zmienić i odznaczamy wozy skasowane w 2011. Wysyłamy...
To propozycja dla edycji istniejących danych. Problemem jest tu istnienie róznych ilości właścicieli/numerow i tu mogą się pojawić schody. Jeden wóz całe życie miał jeden numer, inny zmieniał go 3 razy i obecny jest zapisany w trzeciej linijce. Nie wiem czy da się to jakoś bezboleśnie zrobić, by zawsze edytował się ostatni, najbardziej aktualny wpis.
2) obecnie przy edycji danych, po dodaniu linjki danych w dziale "numer", automat dopisuje kolejną linjkę, zachowując dane z poprzedniej. Może taki 'myk' da się jakoś wykorzystać przy hurtowym dopisywaniu danych?
Otwieramy stosowaną 'tabelkę' z pustymi polami. Zaczynamy od wypełnienia pierwszego wiersza kolejnymi wartościami. Po kliknięciu pojawia się kolejna linijka z przepisanymi danymi z poprzedniej. Zmieniamy tylko numer i ew. VIN a reszta sobie zostaje bez zmian, jak w poprzedniej linijce. I tak kontynujemy dopisywanie kolejnych linijek, a po zakończeniu procesu klikamy "wyślij hurtem do bazy" . To bardziej dla dodawania serii nowych danych.
decomposed05 wrote:
Trzeba by opracować format. Nie wiem czy excel da się pożenić z tym.
no excel jest zapewne ciężki do współpracy, ale może jakiś odpowiedni plix .txt z dajmy na to formatem
Ikarus 280,Ikarus 280.26,1981,2007,1981,1999,670,KPC 5686,MZK Pcim,1999,2007,001,KKW 890A,Zdzisiek-bus Kozia Wólka,
?
decomposed05 wrote:
Ale automatyzacji czego?
Nooo tak ogólnie piszę, nie wiedząc jakie są dokładnie możliwości przerobienia obecnych mechanizmów. Jedno jest pewne - brak automatyzacji przy edycji danych czy możliwosci wyszukiwania danych w wielu różnych wymiarach, czyni obecnie dbanie o porządek dosyć problematycznym. Jeśli mamy teraz do tego wszystkiego jeszcze pilnować przypisania zdjęcia do danego "scope" to będzie jeszcze trudniej.
Piszę to nie tylko z autopsji ale i w oparciu o korespondencję z ludźmi z Wilna i Ukrainy, którzy chcieliby porządkować swoje poletko, ale narzekają na powolny proces "klikania".
Ten "myk" z autouzupełnianiem mnie pozytywnie zaskoczył i jeśli da sie to zaimplementować dla innych pól to będzie fajnie.
Adam G.1 wrote:
Toporną systematykę serii tworzymy przecież sami, niezbyt widzę możliwość zmian.
To znaczy ogólnie nie jest to zła systematyka, mimo wszystko uważam ją za lepszą niż np. na galeriach rosyjskich (gdzie każdy podtyp ma oddzielną serię, co jest fajne dopóki ktoś precyzyjnie o to dba i jest w stanie ustalić dokładny podtyp każdego wozu - w praktyce niemożliwe do realizacji).
Są jednak pewne specifyczne przypadki, z których uwzględnieniem systematyka ma problem i to głównie miałem na myśli:
1) identyczne modele produkowane przez różnych producentów - dotyczy licencji, klonów, przejęć fabryk i konsolidacji,
np.
- na terenie b. ZSRR istnieje/istniało kilku producntów wytarzających klony ziutków
- identyczne pojazdy produkowane przez różnych producentów na zamówienie konkretnego miasta, to tyczy się głównie metra i tramwajów (ot choćby seria 81)
- zmiany nazw, wlaścicieli fabryk: patrz ostatni spór o VDL czy przypadki zmian handlowych nazw fabryk (ZiU > Trolza, Ikarus "Zemun" > Ikarbus itp.)
2) kwestia podwozi/nadwozi - słychać narzekania na bezsens obecnego podpinania pod podwozie, całkowicie zresztą uzasadnione, inni jednak twierdzą, że powinniśmy się trzymać zasad powszechnie uznawanych w danym kraju - przy okazji wprowadzenia zmian możnaby jakoś pogodzić obie filozofie.
Nie wiem jak to możnaby rozwiązać tak by wilk był syty i owca cała. Luźno myśle np. o stworzeniu jakichś "nadserii" które mniej więcej odpowiadały by obecnych seriom, oraz "podserii" tam gdzie potrzebne jest z jednej strony jakieś rozdzielenie, ale z drugiej zgrupowanie różnych wozów o wspólnych cechach. Czyli mamy np. nadserię ZiU 9, ale pod nią podpinamy "właściwe" ZiU 9 spod producenta ZiU i całą resztę klonów. Podserie są widoczne przy danym producencie jako oddzielne modele. W kartach przewoźników także widać je na wierzchu. ale jeśli dany przewoźnik ma więcej niż jedną podserię danej nadserii to jest to jakoś zgrupowane. czyli np.
*****************************
Lista modeli
Ikarus 280 Pojazdy (10) Zdjęcia (5)
MAN NG313 Pojazdy (20) Zdjęcia (15)
ZiU 9
|-----Biełkommunmasz AKSM-101 Pojazdy (3) Zdjęcia (8)
|-----Dnipro E187 Pojazdy (2) Zdjęcia (1)
|---- ZiU 9 Pojazdy (25) Zdjęcia (100)
*****************************
Wyszukiwarki umożliwiają wyszukiwanie zarówno nadserii jak i podserii.
Dla krajów "podwoziowych" podwozie robi za nadserię.
Oczywiście pole "podseria" jest opcjonalne.
Adam G.1 wrote:Nie rozumiem. Busy - czy nam się to podoba czy nie - stanowią nieodłączny element transportu publicznego
Ludzie mają z busiarzami głownie problem ideologiczny. Choć jak taki busiarz (w sensie filozofii działania, nie taboru) namaluje bociana i zacznie sprzedawać bilety po zeta, to nagle staje się obiektem zbiorowego kultu
Można ew, wprowadzić rozwiązanie z jednej z galerii rosyjskich - zdjęcia busów wyświetlają się tylko po odhaczeniu odpowiedniego ptaszka w swoim profilu
S_S wrote:
Swego czasu pisano, aby zdjęcia dodawać pod siedzibę powiatu (...) Może ta nowa funkcjonalność, która ma zostać wprowadzona, pozwoli je podpinać i tutaj, i tutaj?
Niestety obawiam się, że trochę za późno na takie zmiany. Dziesiątki tysięcy zdjęć dodano łamiąc ten zapis, a niektórzy otwarcie deklarują olewanie tej zasady i walczą z edytorami którzy chcą jej przestrzegać. W dużych aglomeracjach ten zapis faktycznie traci nieco sens, a jeszcze pozostaje zagranica gdzie każdy kraj ma swój podział.
Dlatego właśnie wprowadzenie dodatkowych możliwości wyszukiwania - jeśli można będzie wyświetlić sobie np. wszystkich przewoźników czy zdjęć z danego regionu to nieco zredukuje obecny problem z mozolnym szukaniem ich po każdej wiosce.
Adam G.1 wrote:
Niemniej jednak, czy nie spowoduje to z kolei marginalizacji zdjęć zagranicznych w skali ogółu galerii?
Jeśli większośc będzie dalej przeglądąc "wszystkie zdjęcia" to nie powinno być tak źle. No a reszty kijem nie zmusisz... widać ogólnie, że marny portet lubelskiego jelcza wzbudza więcej zainteresowania niż ciekawy pejzaż z nietypowym pojazdem z zagranicy. Jak kogoś interesują tylko jelcze to nie będzie klikał w zagranicę niezależnie od tego czy to się wyświetla razem, czy nie.
piotr_kosz wrote:
Nie oszukujmy się - TWB głównie tworzą i oglądają Polacy, którzy lubią się bawić w swoim sosie.
jednym z zamysłów galerii jest chyba zmiana tego stanu rzeczy
piotr_kosz wrote:Poza tym regularnie punkty nie są przyznawane za wykonanie zdjęcia, tylko za pojazd, który znajduje się na zdjęciu (gagarin - masz plusa, szynoplastik - dostaniesz minus).
a także za zawartość pola "autor zdjęcia".
empi wrote:
Nie do końca jednak rozumiem niektóre szczegóły.
Ja również

Chyba trzeba poczekać aż to wejdzie w życie, albo przynajmniej pojawi się jakiś wycinek na teście i zobaczymy w praktyce z czym to się je. Ciekaw jestem choćby dokładnej listy tych 64 'podgalerii' a także jak ma dokładnie wyglądać podział tych wszystkich dostępów, uprawnień itp.
Idea inkubatorów ma sens, ale żeby to się tylko nie wymksło spod kontroli i np. ludzie zarządzający danym pododziałem będą sobie tworzyć systematykę serii wg własnych przyzywczajeń - tak jak mieliśmy już kiedyś w Portugalii, gdzie dodano oddzielną serię dla każdej windy w Lizbonie. Przynajmniej w początkowym przydałaby się jakaś "rada mędrców" która będzie trzymać wszystko w ryzach.