Kilka spraw dotyczących MANa
Kilka spraw dotyczących MANa
Nasz skandynawski kolega wyręczył mnie z Setrami, ale jest jeszcze MAN. W związku z tą firmą jest do rozwiązania kilka kwestii. Nie wiem od czego zacząć... zacznijmy może od on najmniejszego modelu. A więc NM. Chciałbym wszystkich uczulić na pewną rzecz, a mianowicie dopisywanie słowa Göppel, a można zauważyć, że o tym często się zapomina. Wszystkie wozy z tą dziwną łamaną linią okien i mniejszymi kołami, to Göppele np: http://phototrans.eu/14,52827,0,MAN_G__ ... 23_16.html. Te ze standardowymi kołami również, bo MAN sam osobiście produkował tylko zawsze te największe wersje. W przypadku trzeciej generacji są to więc autobusy ponad dziesięciometrowe. Tak jak te jeżdżące w warszawskim MZA czy Lion's City M z PKSu Gdańsk. Jeżeli chodzi o drugą generację, to sytuacja wygląda podobnie. Wszystkie te kurduple na małych kółeczkach, to autobusy wyprodukowane w Göppelu np: http://phototrans.eu/14,140753,0,MAN_NM192_57.html i chyba tylko te wyglądające jak sekcja A NG: http://phototrans.eu/14,91397,0,MAN_NM152_59.html to pojazdy wyprodukowane w Niemczech. Dlatego chciałbym prosić by uzupełniać nazwę przy tych pojazdach gdzie są braki.
Jednakże jakkolwiek nie będą te modele wpięte do bazy, to jeden model musi zostać podpięty pod Göppela. Chodzi o typ A22. Ten model Lion's City M nie jest oferowany pod MANa, więc należy dopisać Göppelowi do modeli NMxx3.
Następna sprawa to już większe Lionsy. Chodzi o dyskusję pod tym zdjęciem: http://phototrans.eu/14,413100,0.html. Kristian upiera się, że jest to NL32<b>0</b>. Niby około roku temu w MANie nastąpiło prenumerowanie i teraz zamiast trójki na końcu jest 0. Znam innych niemieckich MKMów i nikt takowej teorii nie potwierdza. Wie ktoś coś na temat tych "zerowych" oznaczeń? Ponadto jak można zauważyć rzeczony pojazd ma jeszcze mały znaczek MANa, a egzemplarze z większym logo u nas już jeżdżą w MPK Poznań oraz PKS Gdańsk co by oznaczało, że skoro są młodsze, to również winny mieć zero na końcu. Ale na jednym ze zdjęć LC M widać nawet za szybą kartkę gdzie wyraźnie pisze NM243. Tym niemniej prosiłbym osoby z Poznania lub trójmiasta o potwierdzenie tego, że na końcu mają one 3.
Następna sprawa, to MANy Lion's Regio. Nie wiem kto dopisywał ten model, ale zastanawiam się dlaczego brak tu analogii do niskopodłogowych Lion's City. Skoro miejskie opisujemy jako przykładowo NL273 Lion's City, to dlaczego nie dzieje się tak z Regio? Literowo cyfrowa numeracja również tu jest wiecznie żywa i winno być ÜL314 Lion's Regio. I to nie podlega w zasadzie dyskusji, ale moje pytanie brzmi: jak przeedytować tę kategorię? Na ÜL3x4 czy ÜL3x4 Lion's Regio? W pierwszym wypadku dopisujemy później Lion's Regio do nazwy a w drugim prosiłoby się o analogiczne rozwiązanie do miejskich tzn. wydzielenie z NL/NGxx3 modeli Lion's City do osobnej kategorii.
Analogicznie sprawa wygląda z Lion's Coach - one dalej mają oznaczenie RH.
Jednakże jakkolwiek nie będą te modele wpięte do bazy, to jeden model musi zostać podpięty pod Göppela. Chodzi o typ A22. Ten model Lion's City M nie jest oferowany pod MANa, więc należy dopisać Göppelowi do modeli NMxx3.
Następna sprawa to już większe Lionsy. Chodzi o dyskusję pod tym zdjęciem: http://phototrans.eu/14,413100,0.html. Kristian upiera się, że jest to NL32<b>0</b>. Niby około roku temu w MANie nastąpiło prenumerowanie i teraz zamiast trójki na końcu jest 0. Znam innych niemieckich MKMów i nikt takowej teorii nie potwierdza. Wie ktoś coś na temat tych "zerowych" oznaczeń? Ponadto jak można zauważyć rzeczony pojazd ma jeszcze mały znaczek MANa, a egzemplarze z większym logo u nas już jeżdżą w MPK Poznań oraz PKS Gdańsk co by oznaczało, że skoro są młodsze, to również winny mieć zero na końcu. Ale na jednym ze zdjęć LC M widać nawet za szybą kartkę gdzie wyraźnie pisze NM243. Tym niemniej prosiłbym osoby z Poznania lub trójmiasta o potwierdzenie tego, że na końcu mają one 3.
Następna sprawa, to MANy Lion's Regio. Nie wiem kto dopisywał ten model, ale zastanawiam się dlaczego brak tu analogii do niskopodłogowych Lion's City. Skoro miejskie opisujemy jako przykładowo NL273 Lion's City, to dlaczego nie dzieje się tak z Regio? Literowo cyfrowa numeracja również tu jest wiecznie żywa i winno być ÜL314 Lion's Regio. I to nie podlega w zasadzie dyskusji, ale moje pytanie brzmi: jak przeedytować tę kategorię? Na ÜL3x4 czy ÜL3x4 Lion's Regio? W pierwszym wypadku dopisujemy później Lion's Regio do nazwy a w drugim prosiłoby się o analogiczne rozwiązanie do miejskich tzn. wydzielenie z NL/NGxx3 modeli Lion's City do osobnej kategorii.
Analogicznie sprawa wygląda z Lion's Coach - one dalej mają oznaczenie RH.
Last edited by Amalio on 14 Nov 2010, 17:39, edited 1 time in total.
Re: Kilka spraw dotyczących MANa
http://phototrans.eu/14,359513,0,MAN_G_ ... 3_786.html A to jest Göppel? Wygląda zupełnie tak, jak te z MZA.
Re: Kilka spraw dotyczących MANa
No, jak cholera...
http://www.svenskbusshistoria.se/images ... A26LE9.jpg
Wóz dostarczony w marcu tego roku.
Tak, jest to Göppel. To co podlinkowałeś ma 9,7 metra długości. Oryginalne MANowskie ( trzeciej generacji ) można poznać po VINie. Mają oznaczenie A47. Wszystkie inne ( jak podlinkowany przez Ciebie A35 ), to NMy od Göppela.8239 wrote:http://phototrans.eu/14,359513,0,MAN_G_ ... 3_786.html A to jest Göppel? Wygląda zupełnie tak, jak te z MZA.
EDIT hmm no właśnie. No to warszawskie też są Austriackie...
Byłem zawsze święcie przekonany, że to są te "właściwe" NMy. A gdzie one zostały wyprodukowane? W Polsce? Być może przez Lionsami produkowano krótsze również w Sadach lub... specjalnie uruchomiono produkcję dla Warszawy.
Re: Kilka spraw dotyczących MANa
A co jest w nawiasie? Ups 320 

Re: Kilka spraw dotyczących MANa
Czy Ty czytałeś co napisał Kristian? Według niego 320 jest napisane tam gdzie ten z "mojego" zdjęcia ma NL323. Po za tym w nawiasie to może być moc w koniach mechanicznych podana.Michalbc wrote:A co jest w nawiasie? Ups 320
Re: Kilka spraw dotyczących MANa
Nie czytałem. Być moze tak jest, nie wiem.
Re: Kilka spraw dotyczących MANa
1. Göppel: trzeba byłoby ustalić wreszcie jak mamy to zapisywać. MAN / Göppel NM223, MAN-Göppel NM223, Göppel NM223, MAN NM223 Göppel? I ujednolicić to i zawsze w przypadku Göppeli tak pisać.
2. Co do oznaczeń z zerem na końcu nie mam pojęcia, jeżeli jakieś źródła podają typ NL320 to nie ma co wymyślać na siłę NL323. Wydaje mi się, że tu sam MAN nie jest konsekwentny, może to 0 jest tylko dla jakiejś nowej serii silników?
3. Lion's Regio i Lion's Coach: po prostu w przypadku tych autobusów tak rzadko stosowane są oznaczenia klasyczne, że ciężko jest do nich dotrzeć. Np. ja nie wiedziałem, że Lion's Regio to ÜL314. Warto przedytować serię Lion's Regio na ÜL3x4 Lion's Regio, a co do Lion's Coachy to obawiam się, że jest burdel i niektóre są zapisywane pod Lion's, inne pod RH, właściwie typologii tych turystyków sam nie mam zgłębionej więc nic nie doradzę. Natomiast co do Lion's City, to skoro przyjęło się że dodajemy je pod trzecią generację, to niech zostaną - jestem przeciwnikiem mnożenia serii i niepotrzebnej roboty. Nadwozie jest nieznacznie zrestylizowane, kadłub ten sam tylko obłożony innymi elementami. Wystarczającym wyróżnikiem jest pisanie nazwy handlowej w obrębie wspólnej serii.
Ogólna uwaga co do Lion's City i Lion's Regio: jeżeli dodajemy taki wóz a nie wiemy czy jest to NL313 czy NL320, to nie wpisujemy jakichś bzdurnych iksów, tylko usuwamy to i zostawiamy tyle ile wiemy: "MAN Lion's City". Tak samo będzie z Lion's Regio, bo ja nie wiem skąd można brać te ÜL314 - z TZ?
2. Co do oznaczeń z zerem na końcu nie mam pojęcia, jeżeli jakieś źródła podają typ NL320 to nie ma co wymyślać na siłę NL323. Wydaje mi się, że tu sam MAN nie jest konsekwentny, może to 0 jest tylko dla jakiejś nowej serii silników?
3. Lion's Regio i Lion's Coach: po prostu w przypadku tych autobusów tak rzadko stosowane są oznaczenia klasyczne, że ciężko jest do nich dotrzeć. Np. ja nie wiedziałem, że Lion's Regio to ÜL314. Warto przedytować serię Lion's Regio na ÜL3x4 Lion's Regio, a co do Lion's Coachy to obawiam się, że jest burdel i niektóre są zapisywane pod Lion's, inne pod RH, właściwie typologii tych turystyków sam nie mam zgłębionej więc nic nie doradzę. Natomiast co do Lion's City, to skoro przyjęło się że dodajemy je pod trzecią generację, to niech zostaną - jestem przeciwnikiem mnożenia serii i niepotrzebnej roboty. Nadwozie jest nieznacznie zrestylizowane, kadłub ten sam tylko obłożony innymi elementami. Wystarczającym wyróżnikiem jest pisanie nazwy handlowej w obrębie wspólnej serii.
Ogólna uwaga co do Lion's City i Lion's Regio: jeżeli dodajemy taki wóz a nie wiemy czy jest to NL313 czy NL320, to nie wpisujemy jakichś bzdurnych iksów, tylko usuwamy to i zostawiamy tyle ile wiemy: "MAN Lion's City". Tak samo będzie z Lion's Regio, bo ja nie wiem skąd można brać te ÜL314 - z TZ?
potrafię pracować dobrze, potrafię coś tam coś tam
- decomposed05
- Posts: 2664
- Joined: 19 Apr 2005, 00:00
- Contact:
Re: Kilka spraw dotyczących MANa
Jeśli chcecie zmian to napiszcie jasną propozycję jakie serie mają powstać jakie mają być zmienione a jakie mają zniknąć.
- marcin_1099
- Posts: 6
- Joined: 14 Feb 2005, 00:00
- Location: Poznań
- Contact:
Re: Kilka spraw dotyczących MANa
W Poznaniu na tabliczkach znamionowych w najnowszych Lion'sach jest NL273 
