"Nowe" tramwaje krakowskie

User avatar
Amalio
Posts: 871
Joined: 13 Sep 2007, 00:00

Re: "Nowe" tramwaje krakowskie

Post by Amalio » 09 Apr 2012, 09:17

empi wrote: Rozdrabnianie przy polskich seriach wzięło się stąd, że mamy najlepszy dostęp do ich typologii, a także były to jedne z pierwszych serii dodawanych na TWB 10 lat temu
Problem polega też na tym, że nic w kwestii zagranicznych marek nie zmienia póki ktoś nie zada sobie pytania, a dlaczego jest tak, a nie inaczej.
Tyle, że po latach problem wydaje się być dość głęboki.

empi wrote: Bałagan w seriach bierze się w ogóle z braku definicji "serii", nie wiadomo co powinno być w innej serii, a co w tej samej. No ale przecież tworzenie regulaminów i definicji jest do kitu i wszyscy są temu przeciwni, więc jest jak jest i raz na jakiś czas ludzie się awanturują np. żeby dodać warszawskie krótkie Solbusy do serii SM12, bo tak jest napisane w papierach i koniec kropka, a nie da się wytłumaczyć, że seria służy grupowaniu pojazdów o możliwie największym podobieństwie bez względu na nazwę, którą ręcznie można sobie potem edytować.
Sprawa Solbusów to bardzo dobry przykład na to, że potrzebne są twarde dane.
User avatar
af_robert
Posts: 78
Joined: 27 Nov 2006, 00:00
Location: London, Poland

Re: "Nowe" tramwaje krakowskie

Post by af_robert » 10 Apr 2012, 19:42

Jarosz wrote:W dyskusji pod fotką pogota z Londynu af_robert podśmiechiwał się:Następnie zaglądasz na stronę 241 Wielkiej Księgi Zasad Dodawania Zdjęć na TeWuBe. Czytasz punkt 7 paragraf 31 ustęp c.)... i w sumie tak to i wygląda ;)
Ostatnimi czasy wrzucam średnio kilka zdjęć w miesiącu, ale mimo to zauważam że trochę za bardzo się ten "niespisany regulamin" rozrósł. Z mojej perspektywy problem leży też trochę w tym, że obecnie pracujemy wg schematu: "to nie do końca powinno tak być, ale ludzie którzy się na tym znają będą wiedzieli o co chodzi", bo w wielu kwestiach zabrnęliśmy głęboko w niekonsekwencję.
I ok, ja wiem o co chodzi, wiele osób wie o co chodzi - ale, ale - przecież są tu tacy, którzy traktują zbiorkom bardziej w kwestiach niedzielnego wypadu na fotki, niż śledzenia który koncern przejął którą fabrykę...
Myślę, że dla takich osób nasza baza danych jest czymś w rodzaju ciemnej otchłani, i aby dodać fotkę starają się oni jak najlepiej dopasować dodawany pojazd do tego co już tu zastali - raz wyjdzie im lepiej, raz gorzej. A cierpi na tym przejrzystość bazy danych właśnie.
empi wrote:No ale przecież tworzenie regulaminów i definicji jest do kitu i wszyscy są temu przeciwni(...)
Heh, czuję się wywołany do odpowiedzi... ;)
Po pierwsze - są pola, gdzie regulaminy się sprawdzają i są takie, gdzie próba ich spisania skończyłaby się stworzeniem czegoś rozmiarów Encyclopaedia Britannica.
Po drugie - taki regulamin powinien być: krótki, jasny i jednoznaczny. Jakikolwiek inny po prostu mija się z celem. A deliberowanie ile % pogota na zdjęciu kwalifikuje fotkę na twb3 - to bynajmniej nie jest coś co należy ujmować w jakieś reguły.
Zatem: regulamin - jak najbardziej tak, ale z głową.
empi wrote:Bałagan w seriach bierze się w ogóle z braku definicji "serii", nie wiadomo co powinno być w innej serii, a co w tej samej.
To jest strzał w 10, zadam zatem naiwne pytanie: Dlaczego jako duża i prężna fotogaleria nie jesteśmy w stanie sami dla siebie wypracować jednej i spójnej definicji serii i później się do niej stosować?
Tu jest właśnie pole do popisu dla chętnych do tworzenia regulaminów. Nasi edytorzy i seriatorzy dysponują tak dużą wiedzą, że zebranie tego wszystkiego do kupy nie byłoby wielkim problemem.
Z resztą - serie to temat - rzeka, jak wiemy... ;) Ile to już debat na ten temat stoczyliśmy, ile postów napisaliśmy?
Mnie osobiście szlag trafia jak widzę coś takiego:
http://www.phototrans.eu/24,2670,0,Nati ... _Ltd_.html
Serie nadwoziowe przemieszane z podwoziowymi - Caetano Levante dodane 6 razy jako Caetano i 3 razy jako Scania...

Czuję się jakbym wchodził do biblioteki i w jednym katalogu miał spis książek posegregowanych raz to wg nazwiska autora, a innym razem wg tytułu. Niby dane są te same, ale o porzadek w takim katalogu będzie bardzo trudno. Wiem, że dyskusja na ten temat została juz zamknięta, ale ja nie potrafię tego ogarnąć i jest to dla mnie zbyt duży bałagan. (nawiasem mówiąc - kolejne miejsce, gdzie regulamin znalazłby swoje zastosowanie)

Swoją drogą to serie brytyjskie w ogóle wymagają lekkiego uporządkowania. Od jakiegoś czasu noszę się z zamiarem wstawienia na forum tabelki wyjaśniającej co i jak podpinać pod jakie serie - ale czasu ciągle mało. :?
Widzę, że szykują się poważne zmiany w kwestii organizacji twb, może więc będzie okazja, żeby niektóre obszary bazy danych solidnie "przewietrzyć". W miarę możliwości chętnie bym pomógł przy części "wyspiarskiej". :)
User avatar
Damianoz
Posts: 36
Joined: 22 May 2005, 00:00

Re: "Nowe" tramwaje krakowskie

Post by Damianoz » 11 Apr 2012, 08:18

Hehe - też mnie zawsze zastanawiało parę takich niekonsekwencji w dziedzinie oznaczeń polskich tramwajów, a także np. (...) istnienie dwóch producentów Neoplan (jeden z Bolechowa).
Hehe - a mnie zawsze zastanawioło, czemu już z dziesięć razy musiałem poprawiać byłego właściciela legnickiego #101 z kwiatków typu "MAN WOLICA" na właściwe mu "Neoplan Polska Bolechowo"... ;]
User avatar
empi
Posts: 1158
Joined: 29 Oct 2005, 00:00
Location: Radom

Re: "Nowe" tramwaje krakowskie

Post by empi » 11 Apr 2012, 20:41

@af_robert: Bardzo się z Tobą nie zgadzam, ale nie chcę zacząć kolejnej polemiki na kilkadziesiąt postów.
Jeżeli uważasz, że sprawę rozwiąże "jasny, krótki i jednoznaczny" regulamin, to go napisz i poczekaj, by zobaczyć co się z nim stanie. Ja to znam z doświadczenia.
potrafię pracować dobrze, potrafię coś tam coś tam
User avatar
decomposed05
Posts: 2664
Joined: 19 Apr 2005, 00:00
Contact:

Re: "Nowe" tramwaje krakowskie

Post by decomposed05 » 12 Apr 2012, 14:05

empi wrote:@af_robert: Bardzo się z Tobą nie zgadzam, ale nie chcę zacząć kolejnej polemiki na kilkadziesiąt postów.
Jeżeli uważasz, że sprawę rozwiąże "jasny, krótki i jednoznaczny" regulamin, to go napisz i poczekaj, by zobaczyć co się z nim stanie. Ja to znam z doświadczenia.
+1
User avatar
af_robert
Posts: 78
Joined: 27 Nov 2006, 00:00
Location: London, Poland

Re: "Nowe" tramwaje krakowskie

Post by af_robert » 12 Apr 2012, 17:25

empi wrote:@af_robert: Bardzo się z Tobą nie zgadzam, ale nie chcę zacząć kolejnej polemiki na kilkadziesiąt postów.
Jeżeli uważasz, że sprawę rozwiąże "jasny, krótki i jednoznaczny" regulamin, to go napisz i poczekaj, by zobaczyć co się z nim stanie. Ja to znam z doświadczenia.
Ale przecież cały problem w tym, że takiego prostego i jednoznacznego regulaminu na dobrą sprawę nie mamy.
Aby dzisiaj mieć pewność, że wszystko zrobię w 100% zgodnie z regułami, musiałbym przekopać się przez setki postów na forum, sprawdzić jakie decyzje w konkretnych kwestiach podjęto kiedyś tam, i wtedy mógłbym się dopiero zabierać do wklepywania danych do bazy.

Czy przy drogach mamy poustawiane plansze z cytatami całych rozdziałów z kodeksu drogowego, żeby ułatwiać kierowcom jazdę? Czyż nie byłoby bezpieczniej gdyby przed każdym przejściem dla pieszych czy skrzyżowaniem stała wielka tablica, na której mielibyśmy wypisane wszelkie reguły dotyczące zachowania kierujących w danym miejscu?
Jednak ktoś mądry wymyślił, że wystarczą znaki drogowe - i jakoś dzięki temu to wszystko funkcjonuje.

Mam wrażenie, że powinniśmy dążyć do takiego własnie modelu. Użytkownicy powinni mieć jasne i łatwo dostępne wskazówki dotyczące tego, co i jak nalezy robić. Zamiast odsyłać ich do wielostronicowego regulaminu, za każdym razem gdy będą mieli jakieś wątpliwości.
Mnie osobiście nie dziwi, że reguły spisane z Twojej inicjatywy są niestety w znacznym stopniu olewane.
Niestety - ludzie są z natury leniwi, i tego już żadnym regulaminem nie uda się nam zmienić.
User avatar
Marcin Ciszewski
Posts: 342
Joined: 28 Jan 2007, 00:00

Re: "Nowe" tramwaje krakowskie

Post by Marcin Ciszewski » 12 Apr 2012, 22:57

Ostatnie Twoje zdanie jakby całkowicie zaprzeczało reszcie posta ;)
Zablokował mi zdjęcie.
Wiecie co z nim zrobić!!!!!!!!!!!!!!!
xD
User avatar
decomposed05
Posts: 2664
Joined: 19 Apr 2005, 00:00
Contact:

Re: "Nowe" tramwaje krakowskie

Post by decomposed05 » 13 Apr 2012, 07:44

af_robert wrote: Ale przecież cały problem w tym, że takiego prostego i jednoznacznego regulaminu na dobrą sprawę nie mamy.
Aby dzisiaj mieć pewność, że wszystko zrobię w 100% zgodnie z regułami, musiałbym przekopać się przez setki postów na forum, sprawdzić jakie decyzje w konkretnych kwestiach podjęto kiedyś tam, i wtedy mógłbym się dopiero zabierać do wklepywania danych do bazy.
Rozumiem, że podejmujesz się napisania książki o nazwie regulamin. Może być po angielsku od razu.

Nie, żebym był naprzeciw i próbował ciebie dezawuować ale obawiam się, że napisanie i utrzymywanie(!) takiego regulaminu będzie kosztowniejsze niż nawet tłumaczenie lub poprawianie. No ale jak ktoś jest chętny do napisania i to zrobi to bardzo chętnie umieszczę to w odpowiednim miejscu.
User avatar
empi
Posts: 1158
Joined: 29 Oct 2005, 00:00
Location: Radom

Re: "Nowe" tramwaje krakowskie

Post by empi » 13 Apr 2012, 09:45

No myślę, że najlepiej będzie jak Robert napisze własną wersję swojego krótkiego, jasnego, idealnego regulaminu i wtedy dowiemy się o co chodzi. Bo na razie odnoszę wrażenie, że słucham kogoś, kto nie wie jak ma być, ale wie że wszystko jest źle i powinno być lepiej.

Prawda jest taka, że albo puszczamy wszystkich samopas i doraźnie dyskutujemy na forum i edytujemy na potęgę (co ma miejsce częściowo teraz), albo systematyzujemy ustalone na forum wspólne opinie w czymś rozległym i na bieżąco aktualizowanym, co po pierwsze służyłoby za drogowskaz co i jak robić, po drugie w razie jakichś nieporozumień byłaby możliwość oparcia się na konkretnie sforumołowanym fragmencie (na zasadzie - nie zgadzamy się, ale kiedyś ustaliliśmy tak i tak - tu cytat - a jeśli nie przekonuje to nas, to zakładamy wątek na forum i dyskutujemy nad zmianą tego punktu).
Nikt nie będzie zakładał, że każdy będzie znać tę książkę na pamięć. Jeżeli ktoś będzie chciał, to sobie coś tam znajdzie, na pewno szybciej niż na forum.
A ten mój niby-regulamin jest olewany, bo to była taka inicjatywa szczątkowa i początkowa, on nigdy nie wszedł w życie jako właśnie regulamin, tylko raczej zbiór wskazówek, o których na dodatek mało kto wie.

A Twój krótki, jasny, jednoznaczny regulamin może wyglądać tak:
1. Bądź dobrym i życzliwym człowiekiem;
2. Rób ładne zdjęcia by nie przynieść wstydu swoim kolegom;
3. Mądrze edytuj dane.

Amen!
potrafię pracować dobrze, potrafię coś tam coś tam
User avatar
empi
Posts: 1158
Joined: 29 Oct 2005, 00:00
Location: Radom

Re: "Nowe" tramwaje krakowskie

Post by empi » 13 Apr 2012, 10:52

koziutek wrote: - wstawienie środkowego członu należy uznać za przebudowę istniejącego pojazdu. Pojazd może się poruszać i bez tej wstawki.
- wykorzystanie części pudła do stworzenia nowego pojazdu należy uznać za pojazd zbudowany od nowa. Obcięte pudło 105N czy Tatry nie jest już w stanie samodzielnie się poruszać.
Czyli jak?
Rotax/EU8N wracają do metryczek wiedeńczyków, a dla długaśnej 105tki zakładamy serię Protram 405N-Kr?
potrafię pracować dobrze, potrafię coś tam coś tam
Post Reply