Regulamin edycji danych części niekolejowej TWB
Re: Regulamin edycji danych części niekolejowej TWB
Skoro powstała lista zawierająca większość wozów wpisanych na TWB jako lista wyjątków, to może zastanówmy się o czym w ogóle rozmawiamy.
Część producentów do nazwy typu pojazdu dodaje zgrabną nazwę handlową, która jest prezentowana na logo i materiałach reklamowych, ale nie stanowi części nazwy typu, w dokumentach i na tabliczkach znamionowych jest nieobecna. Nie wpisujemy jej również na TWB.
Czasami jednak ta nazwa pełni dla nas dodatkową pomocną funkcję, ułatwiającą korzystanie z bazy danych. W drodze wyjątku używamy jej jako rozróżnienie, którego na poziomie formalnych typów nie dokonał producent.
Tych wyjątków wcale nie jest kilkaset, tylko kilka. Z listy wypisanej przez Mrozarda, na pewno można powiedzieć, że są to:
Jelcz T120/x Ewa (Ewa powstawała głównie jako T120/3, jednak powstało też kilka sztuk T120/2, a to się pokrywa z oznaczeniem standardowej wysokości T120/2)
Mercedes O815 Medio (oferowany przez Mercedesa własny autobus na podwoziu Vario, dla odróżnienia wozów karosowanych przez innych producentów)
Mercedes T2/Vario (dla zgrupowania wszystkich wozów, których standardowy typ skupia się na tonażu i jest niemożliwy do wpisania w uniwersalnej formule, bo każda z cyfr typu może być inna)
Mercedes Sprinter (jak wyżej, a do tego typy tonażowe pokrywają się ze starszymi modelami Mercedesa)
Turystyczne Van Hoole, ponieważ typ wiąże się tylko z generacją i długością, a na podstawie jednej długości budowano rozmaite, diametralnie różne autobusy.
MAN-y i Mercedesy są do uporządkowania i objaśnienia, bo ja już tego nie łapię. Skoro dotknęliśmy tego tematu, to Lion's powinno zostać ucięte. To jest wyjątek mącący w głowach.
Co do pozostałych kwestii, w ogóle zgadzam się z Amalio. Jestem za ogólniejszymi zasadami, zabezpieczającymi wszelkie przypadki bałaganu. Bo traktując wszystkie modele jako wyjątki, pokłócimy się na tę chwilę, a za rok wszystko będzie nieaktualne.
Część producentów do nazwy typu pojazdu dodaje zgrabną nazwę handlową, która jest prezentowana na logo i materiałach reklamowych, ale nie stanowi części nazwy typu, w dokumentach i na tabliczkach znamionowych jest nieobecna. Nie wpisujemy jej również na TWB.
Czasami jednak ta nazwa pełni dla nas dodatkową pomocną funkcję, ułatwiającą korzystanie z bazy danych. W drodze wyjątku używamy jej jako rozróżnienie, którego na poziomie formalnych typów nie dokonał producent.
Tych wyjątków wcale nie jest kilkaset, tylko kilka. Z listy wypisanej przez Mrozarda, na pewno można powiedzieć, że są to:
Jelcz T120/x Ewa (Ewa powstawała głównie jako T120/3, jednak powstało też kilka sztuk T120/2, a to się pokrywa z oznaczeniem standardowej wysokości T120/2)
Mercedes O815 Medio (oferowany przez Mercedesa własny autobus na podwoziu Vario, dla odróżnienia wozów karosowanych przez innych producentów)
Mercedes T2/Vario (dla zgrupowania wszystkich wozów, których standardowy typ skupia się na tonażu i jest niemożliwy do wpisania w uniwersalnej formule, bo każda z cyfr typu może być inna)
Mercedes Sprinter (jak wyżej, a do tego typy tonażowe pokrywają się ze starszymi modelami Mercedesa)
Turystyczne Van Hoole, ponieważ typ wiąże się tylko z generacją i długością, a na podstawie jednej długości budowano rozmaite, diametralnie różne autobusy.
MAN-y i Mercedesy są do uporządkowania i objaśnienia, bo ja już tego nie łapię. Skoro dotknęliśmy tego tematu, to Lion's powinno zostać ucięte. To jest wyjątek mącący w głowach.
Co do pozostałych kwestii, w ogóle zgadzam się z Amalio. Jestem za ogólniejszymi zasadami, zabezpieczającymi wszelkie przypadki bałaganu. Bo traktując wszystkie modele jako wyjątki, pokłócimy się na tę chwilę, a za rok wszystko będzie nieaktualne.
potrafię pracować dobrze, potrafię coś tam coś tam
Re: Regulamin edycji danych części niekolejowej TWB
Więc wychodzi na to, że można by stworzyć kolejnych edytorów, nauczyć ich wszelkich zasad, by pilnowali poprawności serii i nazewnictwa.Amalio wrote:Jest jeden aktywny user z Niemiec. Biorąc pod uwagę, że jest z Niemiec na początku nawet nie chciało mi się wdawać z nim dyskusję, bo niczego nienawidzę tu bardziej niż dyskutować z kimś po niemiecku. Tak więc z początku edytowałem wszystko za niego. Koleś jednak bardzo szybko załapał i dodając kolejne wozy nie powielał już błędów. Teraz więc piszę mu tylko poprawny model lub poprawną nazwę i sam to wprowadza i jak widzę uczy się.



Re: Regulamin edycji danych części niekolejowej TWB
Nie wiem już w którym miejscu, ale Amalio bardzo ważną rzecz napisał - żebyśmy nie wiem ile sytuacji wypisali, to i tak jak ktoś to olewa, to olewa, a jak ktoś się przykłada, to zerknie na dotychczas dodane wozy albo spyta na forum, i tak nie zaglądając do takiego katalogu wyjątków.
Taka ogólna wskazówka, żeby przy dodawaniu pojazdów sprawdzić jak są wpisane dotychczasowe, byłaby bardzo pomocna. Ostatnio na którejś galerii widziałem Neoplan Euroliner SHD-N316. Ja rozumiem, że coś tam świta, coś tam niby się pamięta, ale jak się nie jest pewnym, to wystarczy googli użyć albo samego TWB. Przecież i ja, i Amalio, choć tych typów naoglądaliśmy się od cholery, nie wszystko we łbach mamy. Myślicie, że ja pamiętam wszystkie te Van Hoole, mimo że pomagałem w ich ogarnianiu? Guzik. Zawsze w googlach muszę szukać, jak dodaję nowy wóz.
Taka ogólna wskazówka, żeby przy dodawaniu pojazdów sprawdzić jak są wpisane dotychczasowe, byłaby bardzo pomocna. Ostatnio na którejś galerii widziałem Neoplan Euroliner SHD-N316. Ja rozumiem, że coś tam świta, coś tam niby się pamięta, ale jak się nie jest pewnym, to wystarczy googli użyć albo samego TWB. Przecież i ja, i Amalio, choć tych typów naoglądaliśmy się od cholery, nie wszystko we łbach mamy. Myślicie, że ja pamiętam wszystkie te Van Hoole, mimo że pomagałem w ich ogarnianiu? Guzik. Zawsze w googlach muszę szukać, jak dodaję nowy wóz.
potrafię pracować dobrze, potrafię coś tam coś tam
Re: Regulamin edycji danych części niekolejowej TWB
W moich zamysłach to miała być lista wstępna do stworzenia listy wyjątków, ale teraz to nie ma większego znaczenia.empi wrote:Skoro powstała lista zawierająca większość wozów wpisanych na TWB jako lista wyjątków
Re: Regulamin edycji danych części niekolejowej TWB
And especially to Mettal: I'm really happy that finally someone from foreign users wants to help us in setting rules. I'm sorry that we lead our discussion mainly in polish, but as you can see we have problems between us and it's really hot topic. Phototrans-database is so huge now, that rules which were set almost 10 years ago are not good enough and not always we know how to improve them. There are a lot of problems since we know more and more about buses and trams. Sometimes we even have to correct mistakes made by producers, which is trivial, frankly speeking. And in some cases we simply don't know what to do. Some of producers we know really well, especially polish, but some are puzzles for us. For example I don't understand typology of Cacciamali. So - we can't set rules based on cases we do not know! We can set clear rules connected with Jelcz, Autosan, Ikarus and some more buses. But what with others, less known?
That's why I want to set more overall rule. And I think we should try to make this sentence maximally perfect and clear. I think it should contain definition of trade name and explanation why we don't let to put it into database.
That's why I want to set more overall rule. And I think we should try to make this sentence maximally perfect and clear. I think it should contain definition of trade name and explanation why we don't let to put it into database.
potrafię pracować dobrze, potrafię coś tam coś tam
Re: Regulamin edycji danych części niekolejowej TWB
Jeżeli masz na myśli osobę o której napisałem, to jest ona far far ełej od tego by dać jej jakiekolwiek uprawnienia. Ale nie zmienia to faktu, że ten chłopak/Pan jest rozumny. Jak np dwa razy mu poprawiłem O530 II na O530, to już więcej źle Citara nie dodał. I nie trzeba mu było pisać regulaminu grubego jak książka telefoniczna.vecto_529 wrote: Więc wychodzi na to, że można by stworzyć kolejnych edytorów, nauczyć ich wszelkich zasad, by pilnowali poprawności serii i nazewnictwa.
Napisałeś empi właśnie cholernie ważną rzecz którą 95% ludzi postrzega zupełnie inaczej i przez to kompletnie źle. Ja czasem dostaję zjeby, że się nad kimś "pastwię", bo mam "ogromną wiedzę" i mimo to wymagam jej od innych. I właśnie to jest to co sam napisałeś - guzik prawda. Owszem. Dużo rzeczy wiem i niektóre katalogi znam wręcz na pamięć, że jak widzę zdjęcie, to wiem w którym katalogu szukać podobnego. Ale absolutnie nie mam wszystkiego w głowie, a ponadto TWB udało się rozbudować tak dobrze, że wiele rzeczy wyciągam po prostu z tej galerii i nie muszę już szukać czegoś w innych miejscach. A niektórzy mają czas na to by obrobić i dodać dziesięć zdjęć na galerię, ale jak twierdzą nie mają wolnej pół minuty żeby zainteresować się tym czy tak faktycznie wygląda domniemamy przez nich model albo gdzie i czy w niemieckiej tablicy rejestracyjnej ma być myślnik.empi wrote:Nie wiem już w którym miejscu, ale Amalio bardzo ważną rzecz napisał - żebyśmy nie wiem ile sytuacji wypisali, to i tak jak ktoś to olewa, to olewa, a jak ktoś się przykłada, to zerknie na dotychczas dodane wozy albo spyta na forum, i tak nie zaglądając do takiego katalogu wyjątków.
Taka ogólna wskazówka, żeby przy dodawaniu pojazdów sprawdzić jak są wpisane dotychczasowe, byłaby bardzo pomocna. Ostatnio na którejś galerii widziałem Neoplan Euroliner SHD-N316. Ja rozumiem, że coś tam świta, coś tam niby się pamięta, ale jak się nie jest pewnym, to wystarczy googli użyć albo samego TWB. Przecież i ja, i Amalio, choć tych typów naoglądaliśmy się od cholery, nie wszystko we łbach mamy. Myślicie, że ja pamiętam wszystkie te Van Hoole, mimo że pomagałem w ich ogarnianiu? Guzik. Zawsze w googlach muszę szukać, jak dodaję nowy wóz.
No do kurwy nędzy mając do dyspozycji co najmniej kilkadziesiąt tysięcy pojazdów z których 99% jest opisana prawidłowo, to rżną głupa "bo nie wiedzą", a wszystko mają pod ręką. I ja zawsze sobie i innym zadaję pytanie po co tworzymy bazę danych skoro nikt z jej zasobów nie chce lub nie potrafi korzystać. Przecież wszystko tu jest. Wystarczy po prostu się zainteresować.
Ja czasami muszę w kilka minut ogarnąć temat o którym wcześniej nie miałem pojęcia tylko dlatego, że ktoś inny nie ma pojęcia. A przecież każdy ma dostęp do googli. No ale komu by się chciało...
Last edited by Amalio on 30 Aug 2012, 16:57, edited 2 times in total.
Re: Regulamin edycji danych części niekolejowej TWB
Rozumiem, odwaliłeś kawał dobrej roboty i dzięki temu wychwyciłem Ewę i Medio, o których nie pamiętałem. Ale powinniśmy byli zacząć w ogóle od tego czym jest nazwa handlowa, bo bez tego to ciężko cokolwiek ustalić.mrozard wrote:W moich zamysłach to miała być lista wstępna do stworzenia listy wyjątków, ale teraz to nie ma większego znaczenia.empi wrote:Skoro powstała lista zawierająca większość wozów wpisanych na TWB jako lista wyjątków
potrafię pracować dobrze, potrafię coś tam coś tam
Re: Regulamin edycji danych części niekolejowej TWB
Ogólnie rzecz biorąc, uważam, że punkt 3.10 powinien być ogólny, zawierający definicję nazwy handlowej i wyjaśnienie dlaczego jej nie chcemy. Jeżeli ma być przykład, to na zasadzie wybranego z wyjątków i opisania dlaczego jednak go użyliśmy. To pomoże utrzymać ten punkt zawsze aktualny, bez potrzeby poprawiania i poszerzania listy.
potrafię pracować dobrze, potrafię coś tam coś tam
Re: Regulamin edycji danych części niekolejowej TWB
+empi wrote:Ogólnie rzecz biorąc, uważam, że punkt 3.10 powinien być ogólny, zawierający definicję nazwy handlowej i wyjaśnienie dlaczego jej nie chcemy. Jeżeli ma być przykład, to na zasadzie wybranego z wyjątków i opisania dlaczego jednak go użyliśmy. To pomoże utrzymać ten punkt zawsze aktualny, bez potrzeby poprawiania i poszerzania listy.
Re: Regulamin edycji danych części niekolejowej TWB
Zdecydowanie nie. Bardziej myślałem o Polakach może... Wszak brak bariery językowej usprawni "naukę". Ten Niemiec to tylko dobry przykład, że 'dasię'.Amalio wrote:Jeżeli masz na myśli osobę o której napisałem, to jest ona far far ełej od tego by dać jej jakiekolwiek uprawnienia. Ale nie zmienia to faktu, że ten chłopak/Pan jest rozumny. Jak np dwa razy mu poprawiłem O530 II na O530, to już więcej źle Citara nie dodał. I nie trzeba mu było pisać regulaminu grubego jak książka telefoniczna.



