1.Należy dodać do bazy następujące modele:
Lier Strada
GDG (bez nazwy modelu, zawsze na podwoziu Volvo B58-60)
Alpus 260S/260SR (zawsze na podwoziu Volvo B10M-65)
2. Typologia modeli, które są już w galerii lub mogą się w niej pojawić:
a) Lier Strada – luksusowy i prestiżowy turystyk produkowany w bardzo niewielkich ilościach przez całe lata sześćdziesiąte, jeden egzemplarz ostatniej generacji posiadało w początkowym okresie swojego istnienia Rami Grabno.
b) Po prostu GDG – (1971-1982) model nie ma oficjalnego oznaczenia, wyprodukowano 142 sztuki. Egzemplarze zbudowane w Norwegii w 1971r. mają prostokątne przednie reflektory i napis „Lier Karosseri” pod grillem. W 1978r. wydłużono nadwozia do 13 metrów, co można rozpoznać po obecności dodatkowego okna między drzwiami.
http://phototrans.pl/14,372017,0,_i_Mis ... _5443.html (1978-1981)
http://phototrans.pl/14,362617,0,Volvo_ ... _519G.html (1971/2-1978)
Wszystkie egzemplarze zbudowano na podwoziu Volvo B58-60.
c) Alpus 260S (1982-1985) – miał szyby na uszczelkach, jednak jest to słabo widoczne, bo osłonięto je ozdobnymi listwami; w porównaniu z 260SR rzucają się w oczy spłaszczone nadkola zazwyczaj otoczone kawałkiem gumy.
http://baltic.phototrans.eu/14,152111,0.html
http://phototrans.pl/14,428217,0,Volvo_ ... 07101.html
d) Alpus 260SR (1985-1989) –ma wklejane szyby, a w późniejszym okresie przeszedł lifting, po którym zyskał trzyczęściowy przedni zderzak, i powiększone miejsce na film, które wychodzi wyraźnie ponad linię dachu, zastosowano nieco mniejsze reflektory. Inne są też tylne lampy.
http://phototrans.pl/14,509935,0,Volvo_ ... 68___.html
Jedyną wyraźną różnicą między wczesnym 260SR a 260S są okrągłe nadkola, chociaż podobno zmieniła się cała ściana boczna.
Łącznie wyprodukowano 337 sztuk obu modeli Alpusów, wszystkie na podwoziu Volvo B10M-65.
e) Starsze modele o futurystycznej stylistyce to:
Lier Kontinent (międzymiastowy)
Lier Fjord (minibus na podwoziu MB)
3. Informacje o producencie:
Firma ta wywodzi się z Norwegii z miejscowości Lier i znana była z produkcji luksusowych i prestiżowych nadwozi turystycznych, ale w 1972r. produkcja została przeniesiona do Kungälv w Szwecji . Produkcja nadwozi autobusowych rozpoczęła się na początku lat trzydziestych i trwała do roku 1990. Na początku sprzedawano je pod marką Lier (do 1972r.), a od 1982 r. pod marką Alpus. Budowano bardzo niewielkie ilości pojazdów (do połowy lat osiemdziesiątych do 20 sztuk rocznie) głównie na własne potrzeby (GDG było również przewoźnikiem i zostało wchłonięte przez Svebusa, co zakończyło produkcję nadwozi).
W przygotowaniu część druga - Kiitokori
